Mercedes może w pełni automatycznie parkować

Automatyczne parkowanie to na pozór nic nowego. Jednak nie w takiej formie, w jakiej prezentują to firmy Bosch i Daimler.

Publikacja: 15.08.2019 09:52

Mercedes może w pełni automatycznie parkować

Foto: moto.rp.pl

Bosch i Daimler uzyskały zgodę władz Badenii-Wirtembergii na stosowanie systemu zautomatyzowanego parkowania w garażu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Usługa jest dostępna za pośrednictwem aplikacji na smartfon i nie wymaga udziału kierowcy nadzorującego. Oznacza to, że mamy do czynienia z pierwszą na świecie w pełni zautomatyzowaną funkcją parkowania bez kierowcy na poziomie 4 SAE¹, która otrzymała oficjalne zezwolenie na codzienne użytkowanie.

""

Sensory Boscha rozstawione są po całym garażu. To dzięki nim auto wie, gdzie i jak ma się poruszać.

Foto: moto.rp.pl

Jak to ma działać? Wjedź do garażu, wysiądź i „wyślij” samochód na miejsce parkingowe, dotykając jedynie ekranu smartfona. Gdy kierujący autem opuszcza garaż, auto samoczynnie podjeżdża do wyznaczonego miejsca i parkuje. Później w taki sam sposób wraca do punktu odbioru. Proces ten opiera się na współdziałaniu inteligentnej infrastruktury garażowej dostarczanej przez firmę Bosch oraz rozwiązań technicznych Mercedes-Benz. Zamontowane w garażu czujniki monitorują korytarz, którym podąża auto, wraz z jego otoczeniem i dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Samochodowa technika zamienia polecenia spływające z infrastruktury na określone manewry. W ten sposób auta mogą nawet jeździć po rampach, tak aby poruszać się pomiędzy piętrami garażu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd zatrzymuje się natychmiast.

""

Foto: moto.rp.pl

– Uzyskanie zezwolenia władz Badenii-Wirtembergii stanowi precedens w zakresie uzyskania w przyszłości zgody na usługi parkowania w garażach na całym świecie – mówi dr Michael Hafner, szef ds. techniki napędów i zautomatyzowanej jazdy w koncernie Daimler AG. – Nasz projekt – jako pioniera w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy – toruje drogę do wprowadzenia w przyszłości zautomatyzowanego parkowania samochodu do masowej produkcji.

""

Foto: moto.rp.pl

Jak podkreślają obie marki, priorytetem w usłudze parkowania bez kierowcy jest bezpieczeństwo. Ponieważ do tej pory nie uruchomiono oficjalnego procesu zatwierdzania funkcji zautomatyzowanej jazdy, które nie wymagają obecności kierowcy, władze lokalne – organu administracyjnego miasta Stuttgart i ministerstwa transportu Badenii-Wirtembergii – od samego początku nadzorowały projekt wraz z ekspertami z niemieckiego urzędu dozoru technicznego TÜV Rheinland. Ich celem była ocena bezpieczeństwa użytkowania nowych rozwiązań technicznych w zakresie jazdy i parkowania.

ZOBACZ TAKŻE: Daimler oszczędza. Koniec produkcji Mercedesa Klasy X

W rezultacie powstała kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa z odpowiednimi kryteriami testowania i zatwierdzenia – kryteriami, które można stosować również poza projektem pilotażowym. Twórcy koncepcji określili, w jaki sposób samochód bez kierowcy wykrywa pieszych i inne pojazdy na swojej drodze i niezawodnie zatrzymuje się, gdy napotka przeszkodę. Ustanowili również bezpieczną komunikację pomiędzy wszystkimi elementami systemu i podjęli kroki w celu zapewnienia niezawodnej aktywacji manewru parkowania.

Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych