Tor testowy prowadzi przez kampus i pozwala na odtworzenie ruchu ulicznego w różnych sytuacjach. W pilotażu biorą udział m.in. jednoosobowy autonomiczny samochód i autobus. Sprawdzane będą współzależności między infrastrukturą drogową, oprogramowaniem w chmurze i samojezdnymi autami. Dla potrzeb projektu słupy ustawione przy trasie wyposażono w skanery laserowe, radary oraz kamery służące do monitoringu drogi i precyzyjnego określania pozycji pojazdów.

""

Pierwsze testy w kampusie Siemensa / fot. Siemens

moto.rp.pl

– Nasz projekt badawczy ma pomóc w upowszechnieniu autonomicznej jazdy, zwłaszcza na pierwszym i ostatnim odcinku trasy. Nasza infrastruktura jest krytycznie ważnym elementem zapewniającym bezpieczny i wydajny transport na żądanie w środowisku miejskim i pozamiejskim – komentuje Michael Peter, szef Siemens Mobility.

CZYTAJ TAKŻE: Czy w autonomicznych autach będziemy mniej stali w korkach?

""

W sterowaniu ruchem pomagają czujniki zamontowane na słupach w miasteczku testowym / fot. Siemens

moto.rp.pl

Uczestnicy projektu będą demonstrować sposoby, w jaki autonomiczne pojazdy mogą wpłynąć na bezpieczeństwo i przepustowość na ulicach podczas pracy na najwyższym, piątym poziomie autonomii (bez żadnych interwencji ze strony kierowcy). Eksperci Siemens Mobility tłumaczą, że inteligentna infrastruktura pozwala pojazdom na szybsze identyfikowanie potencjalnych zagrożeń i odpowiednią reakcję. W rezultacie zintegrowany system pomaga optymalizować ruch uliczny.

Komunikacja na linii pojazd-infrastruktura (V2I) działa na zasadzie wystandaryzowanego i gruntownie przetestowanego systemu WLANp (ITS-G5). Cały system jest wspierany rozwiązaniami programowymi, które pozwalają kontrolerowi ruchu w centrali na skuteczny monitoring sytuacji drogowych oraz ewentualną interwencję. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa bezpieczeństwo i wydajność transportu drogowego. Dla większej wygody pasażerowie mogą ściągnąć plan podróży pojazdu autonomicznego poprzez specjalną aplikację.

CZYTAJ TAKŻE: Izraelskie startupy: od wojskowych technologii do autonomicznych aut

W ramach pilotażu Instytut Ochrony Środowiska, Energii i Mobilności zajmuje się kwestiami prawnymi związanymi z korzystaniem z pojazdów autonomicznych. Politechnika w Monachium sprawdza wpływ samojezdnych aut na komunikację drogową, IAV pracuje nad prototypem wahadłowego pojazdu autonomicznego, a biuro projektowe UTB bada reakcje ludności na taki pojazdy i zastanawia się, w jaki sposób nowe technologie muszą być modyfikowane pod tym kątem. Z kolei Emm Solutions dostarcza specjalistyczny pojazd elektryczny ILO1, który może pomóc w monitoringu, geo-lokalizacji samochodów oraz w zarządzaniu komunikacją między infrastrukturą oraz autami. Siemens odpowiada za integrację projektu, infrastrukturę drogową oraz usługi w chmurze.

""

fot Siemens

moto.rp.pl