Mimo zabezpieczeń na przejazdach kolejowych dochodzi do wypadków. Niestety najczęściej ze skutkiem śmiertelnym. Teraz Główny Inspektorat Transportu Drogowego chce ustawić nadzór za pośrednictwem fotoradarów - rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Pierwsze pięć systemów ma pojawi się w tych lokalizacjach:

- Warszawa (woj. mazowieckie) – ul. Cyrulików/Okuniewska w Rembertowie, przejazd kategorii B,

- Wrocław (woj. dolnośląskie) – ul. Szczecińska, przejazd kolejowo-drogowy kategorii B,

- Makowiska (woj. kujawsko-pomorskie) – droga wojewódzka nr 397 (Otorowo-Makowiska), przejazd kolejowo-drogowy kategorii C,

- Parkowo (woj. wielkopolskie) – droga powiatowa Jaracz-Józefinowo, przejazd kolejowo-drogowy kategorii C,

- Radomsko (woj. łódzkie) – ul. Piłsudskiego, przejazd kolejowo-drogowy kategorii B.

Czytaj więcej

Na drogach przybędzie stacjonarnych fotoradarów

Kolejowo-drogowe przejazdy kategorii B (z samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatkami) i C (wyłącznie sygnalizacja świetlna) to miejsca w których kierowcy notorycznie wjeżdżają na tory przy opadających szlabanach lub na czerwonym świetle. Z danych PKP wynika, że w 2021 roku doszło na przejazdach kolejowo-drogowych do 159 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów. W efekcie zginęło 25 osób, a 12 kolejnych odniosło poważne obrażenia. Ze statystyk jasno wynika, że w 99 proc. przypadków to kierowcy pojazdów odpowiadają za zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych. Najczęstsze błędy to m.in. ignorowanie znaku "Stop", przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek, blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu, niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach. A wystarczy uświadomić sobie, że skład kolejowy do zatrzymania potrzebuje 1,5 kilometra.

Czytaj więcej

Szkolenia i egzaminy nowych kierowców zostaną ulepszone

Kontrola na przejazdach za pośrednictwem kamer ma polegać na tym, że po przekroczeniu przez pojazd wirtualnej linii detekcji, w trakcie czerwonego światła, wykryją i zarejestrują one automatycznie wykroczenie. GITD chce, by kamery rejestrowały takie dane jak: kategoria oraz marka pojazdu, rozpoznawały numer tablic rejestracyjnych oraz do każdego zarejestrowanego zdarzenia przypisały dane dotyczące miejsca, czasu jego wystąpienia i czasu trwania fazy czerwonego światła. Funkcjonalności oferowanych urządzeń zweryfikują testy. Dopiero po ich przeprowadzeniu zostanie wybrany wykonawca. Mandat za wjeżdżanie na przejazd kolejowy, gdy jest to niedozwolone (po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy, rogatki są zamknięte lub rozpoczął się proces ich podnoszenia/opuszczania), zgodnie z nowym taryfikatorem, wiąże się z opłatą 2000 zł. Z kolei grzywna za przejście przez przejazd przy zamkniętych rogatkach czyha również na pieszych. Za złamanie przepisu mogą oni otrzymać 1500 zł kary.

Czytaj więcej

Najdłuższy tunel w Polsce z odcinkowym pomiarem prędkości

Należy pamiętać, że w przypadku, gdy samochód zepsuł się na torach i nie da się go uruchomić, kierowca powinien ewakuować wszystkich pasażerów w bezpieczne miejsce. Następnie zadzwonić na 112 i podać operatorowi numer przejazdu z żółtej naklejki – co powinno spowodować zatrzymanie ruchu pociągów. Jeżeli natomiast pojazd utknie pomiędzy rogatkami i silnik działa, to powinien bez zastanowienia wyłamać szlaban.