W ostatnich latach praktycznie wszyscy producenci samochodów postawili w swoich modelach na obsługę funkcji i zadań przez ekrany dotykowe, zastępując fizyczne przyciski i pokrętła. Dla wielu kierowców to zmiany na gorsze, ale za to tańsze w produkcji dla producenta. Hyundai przyznał teraz, że przeniesienie kluczowych funkcji auta na ekrany dotykowe było błędem i w przyszłości chce zintegrować na desce rozdzielczej więcej fizycznych elementów sterujących. Ekrany dotykowe w samochodach zapewniają projektantom elastyczność przy projektowaniu wnętrza. Umożliwiają także integrację funkcji, które nie byłyby możliwe w przypadku samych pokręteł i przycisków. Jednak rzeczywistość na ulicach obnaża słabości tej technologii. Szukanie i obsługa w cyfrowym menu odpowiedniej funkcji nie tylko frustruje, ale i zbyt mocno odciąga od tego, co dzieje się na drodze.
Czytaj więcej
Hyundai i niemiecka firma Zeiss pracują nad holograficznym wyświetlaczem przeziernym (HUD), który wykorzystuje przednią szybę samochodu jako przezroczysty wyświetlacz do pokazywania informacji bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.
Badania pokazują, że dla wielu kierowców obsługa ekranu dotykowego jest trudna, szczególnie na nierównych drogach lub w ruchu miejskim. Według dziennika Korea JoonAng Daily, wielu kierowców Hyundaia wyraziło oczekiwanie na wprowadzenia fizycznych przycisków. Testy przeprowadzone przez firmę pokazują, że klienci doświadczyli frustracji i zdenerwowania podczas obsługi ekranów dotykowych nawet podczas wykonywania prostych funkcji, a to w niektórych sytuacjach może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa.
W przyszłości w samochodzie znajdzie się więcej przycisków
Nie tylko Hyundai zaczyna mierzyć się z tym problemem. Coraz więcej producentów zadaje sobie pytanie, w jaki sposób mogą poprawić użyteczność i bezpieczeństwo swoich modeli, nie rezygnując przy tym z nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych. Dlatego Hyundai chce stopniowo przechodzić na kombinację ekranów i fizycznych przełączników. Niedawno przeprojektowany Ioniq 5 to jeden z pierwszych modeli, który już z tego skorzystał i zachował przyciski obsługujące kluczowe funkcje.
Czytaj więcej
Euro NCAP chce w przyszłości uczynić samochody bezpieczniejsze i od 2026 roku zmienia swoje kryteria oceny. Aby zdobyć pełną liczbę punktów, niektórych funkcji w samochodzie nie będzie można aktywować za pomocą ekranów dotykowych, a jedynie za pomocą fizycznych przełączników i przycisków.