Motoryzacja ewoluuje a wraz z osiągami aut, wydajnością silników czy komfortem podróżowania wzrasta przede wszystkim bezpieczeństwo. Coraz istotniejsza staje się ochrona nie tylko kierowców i pasażerów, ale także postronnych uczestników ruchu: pieszych czy rowerzystów. Inżynierowie motoryzacyjni prześcigają się w kolejnych innowacyjnych rozwiązaniach mających zwiększyć komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Wycieraczki obecnie należą do podstawowego i oczywistego wyposażenia każdego pojazdu, pojawiły się w autach dopiero w latach 20. XX wieku. Ich wynalazcą był Józef Hofmann, jeden z najwybitniejszych polskich pianistów i kompozytorów. Do powszechnego użytku został wprowadzony hamulec tarczowy. Jego konstrukcję, bardzo zbliżoną do dzisiejszych rozwiązań, opatentował w 1939 r. niemiecki inżynier Hermann Klaue. Jak dotąd żadna firma, mimo ogromnych środków przeznaczanych od lat na rozwój technologii i systemów bezpieczeństwa, nie opracowała lepszego rozwiązania. W 1959 r. szwedzki inżynier Nils Bohlin zaprojektował jeden z najbardziej rozpowszechnionych systemów bezpieczeństwa biernego – trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Volvo jako pierwszy koncern na świecie zaimplementowało ten system w swoich pojazdach.

Czytaj więcej

Czujnik inspirowany instynktem owadów. Ma zapobiegać wypadkom samochodowym

W 1951 roku Walter Lindner zarejestrował w Niemieckim Urzędzie Patentowym wynalazek opisany jako „składany, nadmuchiwany pojemnik, który nadmuchuje się automatycznie w razie niebezpieczeństwa”. Nie został on wówczas przez nikogo doceniony. Dopiero w latach 70., firma Mercedes-Benz zainteresowała się airbagiem i po kilku latach testów poduszki powietrzne osiągnęły dojrzałość produkcyjną. W 1992 r. zostały wprowadzone jako standardowe wyposażenie w modelach klasy S i SL. Oprócz systemów, które mają zmniejszać ryzyko wystąpienia kolizji lub minimalizować jej skutki - jak np. asystent hamowania - są też takie, które mają ratować życie i pomagać ocenić, w jakich okolicznościach doszło do zdarzenia. Takim rozwiązaniem jest np. system powiadamiania służb nazywany popularnie E-CALL. Jest to wyposażenie obowiązkowe, kontrolowane przez diagnostów od 1 kwietnia 2018 roku na terenie całej Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

Nowa wizja Audi. Trochę SUV, trochę coupe, trochę pick-up

Obecnie branża motoryzacyjna coraz śmielej korzysta z rozwiązań AI. Niektóre firmy, zamiast tworzyć własne technologie od zera, wykorzystuję te, które już są sprawdzone i rozpowszechnione. Ford i Volkswagen nawiązały współpracę z Amazonem, który rozwija systemy Echo oraz Alexa, tworzące inteligentne domy. Dzięki takim rozwiązaniom pojazdy będą mogły uczyć się naszych zachowań, zapamiętywać nasze preferencje i przejechane trasy, styl jazdy oraz zbierać wiele innych, podobnych danych, by na bieżąco dostosowywać ustawienia auta do konkretnego użytkownika. – Rewolucja technologiczna wpływa na każdy element naszego życia. Dzięki sztucznej inteligencji nasze samochody staną się integralną częścią naszego cyfrowego świata.