Naukowcy z Uralskiego Centrum Naukowo-Edukacyjnego (REC) w 2023 roku zakończą prace nad arktycznym autobusem, a jego seryjna produkcja ruszy w 2024 roku- poinformowała w komunikacie prasowym Uniwersytet Uralu Południowego. - Autobus musi działać w ekstremalnych temperaturach - minus 50 stopni i poniżej, i z łatwością pokonywać arktyczne tereny. Używane autobusy rotacyjne są bezsilne wobec zasp śnieżnych, a gąsienicowe pojazdy terenowe nie zabierają wystarczającej liczby pasażerów. Zgodnie z planami, do końca 2023 roku projekt Arctic Bus zostanie ukończony, transport zostanie przygotowany do produkcji - poinformowała uczelnia. Autobus będzie miał również moduł mieszkalny, niezbędny do pełnego autonomicznego podtrzymywania życia pasażerów w sytuacjach awaryjnych. Moduł mieszkalny przeznaczony jest do przebywania w nim do 20 osób na jeden dzień. Kolejną cechą autobusu Arctic jest możliwość pozostania na powierzchni wody przez godzinę. Ten czas powinien wystarczyć na ewakuację pasażerów i kierowcy.
Czytaj więcej
Największy koncern motoryzacyjny Rosji zatrzymał wszystkie linie produkcyjne z jednego powodu. Braku podzespołów niemieckiego koncernu Bosch.
Produkcja seryjna autobusów rozpocznie się w 2024 roku w fabryce samochodów Ural, która zamówiła projekt u naukowców. Autobus będzie napędzany specjalnym paliwem, nie zamarzającym w bardzo niskich temperaturach. Równolegle z arktycznym autobusem rosyjscy inżynierowie pracują nad stworzeniem arktycznego pociągu drogowego. Ten transport, składający się z kabiny i modułu funkcjonalnego, będzie miał różne cele. W jego module można więc umieścić nawet gabinety lekarskie, na przykład ze sprzętem do pobierania krwi oraz do pracy terapeuty, ginekologa czy okulisty. Dzięki zastosowanym materiałom możliwe będzie utrzymanie komfortowej temperatury wewnątrz co oznacza, że mieszkańcy regionów Dalekiej Północy będą mogli poddać się badaniom lekarskim w każdych warunkach pogodowych. Strefa arktyczna zajmuje jedną piątą terytorium Federacji Rosyjskiej. Mieszka tam ponad dwa miliony ludzi, którzy regularnie borykają się z problemami transportowymi.
Czytaj więcej
ZiŁ to marka znana z produkcji topornych ciężarówek, autobusów oraz samochodów luksusowych i opancerzonych dla dygnitarzy. Jednym z nich jeździł Michaił Gorbaczow. Właśnie ten samochód wystawiono na sprzedaż.