fot. Shutterstock

Zarządcy flot mogą dopasować zakres komunikacyjnego assistance do swoich potrzeb. Jest w czym wybierać.

Usługi assistance to kluczowy element ubezpieczenia autocasco, stanowiący w dużej mierze o faktycznej wartości takiej polisy dla klienta. Każda flota ma inne oczekiwania. Przykładowo firma transportująca mrożonki będzie chciała w ramach auta zastępczego tylko chłodnie, które powinny być dostępne w całej Polsce, a przedsiębiorstwo eksportujące towar za granicę będzie potrzebowało uniwersalnych  usług assistance na terenie całej Europy.

– Najważniejsze, by produkt assistance odpowiadał specyficznym wymogom danej floty. Dotyczy to kwestii samochodu zastępczego, np. specjalistycznej zabudowy pod konkretną działalność, jak i holowania, np. do konkretnej grupy serwisów – podkreśla Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance.

Bogata oferta

Firmy mają w czym wybierać. – Ubezpieczyciele prześcigają się w opracowywaniu coraz atrakcyjniejszych ofert assistance, ponieważ właśnie jakość tych usług często jest decydująca przy wyborze ubezpieczyciela dostarczającego autocasco – mówi Roman Chwesiuk, szef działu moto Willis Towers Watson. – Ponadto jakość tych usług będzie również przesądzać o lojalności klientów – szkoda czy awaria to często moment weryfikacji ochrony ubezpieczeniowej. Od tego, jak on wypadnie, będzie zależeć ocena ubezpieczyciela przez klienta i decyzja o przedłużeniu ochrony.

Oferta assistance obejmuje m.in. holowanie uszkodzonego pojazdu / fot. Shutterstock

Zakres usług assistance może obejmować: holowanie pojazdu po wypadku oraz awarii, samochód zastępczy na czas naprawy (po wypadku lub awarii), naprawę na miejscu zdarzenia, wymianę opony, dowóz paliwa, koszty związane z kontynuacją podróży do miejsca docelowego bądź powrotem kierowcy i pasażerów do siedziby firmy czy na przykład specjalistyczną pomoc na autostradzie.

Już średniej wielkości floty mogą liczyć na produkty specjalnie dla nich przeznaczone. Przykładowo w Ergo Hestii zarządcy flot mogą swobodnie kształtować zakres ubezpieczenia Hestia Car Assistance bazując na trzech podstawowych wariantach: minimalnym do polisy OC (tylko holowanie dla pojazdu poszkodowanego w szkodzie z OC w odległości do 100 km), podstawowym (usprawnienie na miejscu, dowóz paliwa lub holowanie do wskazanego miejsca w odległości do 100 km, z możliwością zwiększenia limitu kilometrowego po wykupieniu jednej z klauzul rozszerzających) i rozszerzonym (wariant podstawowy, ale z domyślnym limitem holowania do 200 km, pojazdem zastępczym, opcją zakwaterowania na czas usunięcia awarii, usługą door–to–door (podstawienie samochodu po naprawie), zmiennikiem kierowcy, pomocą psychologa w przypadku wypadku czy też opcją umożliwienia kontynuacji podróży lub powrotu do domu/siedziby firmy innymi środkami komunikacji).

Cena assistance zależy od zakresu oferowanego ubezpieczenia, limitów zawartych przy każdym świadczeniu i liczby ubezpieczonych pojazdów oraz ich klasy. Składki dla samochodów osobowych kształtują się od 20 zł do nawet 1 000 zł rocznie.

– Ze względu na specyfikę działalności mniej ofert assistance znajdziemy dla pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t lub ciągników siodłowych. Tutaj ważne są specjalistyczne świadczenia obejmujące przeładunek towaru, zabezpieczenie przed kradzieżą w miejscu wypadku, a także podniesienie pojazdu w przypadku przewrócenia się –mówi Monika Koszykowska, broker specjalista STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

Produkt szyty na miarę

Niezależnie od branży przedsiębiorcy potrzebują głównie dwóch zakresów świadczeń pomocowych.– Największym kosztem usług assistance komunikacyjnego jest koszt samochodu zastępczego oraz holowania. Dlatego zarówno towarzystwa ubezpieczeniowe, jak i operatorzy assistance, kalkulując ofertę ubezpieczenia opierają ją głównie na tych dwóch czynnikach – tłumaczy Marta Strzelczyk, dyrektor Działu Ubezpieczeń Komunikacyjnych, Marsh Polska.

Nie każda firma potrzebuje rozbudowanego pakietu świadczeń pomocowych. Jak wyjaśnia Marta Strzelczyk, zakres usług assistance jest ściśle związany z polityką flotową i finansową danego przedsiębiorstwa. Jeśli firma posiada samochody poolowe i  własną sieć serwisów, nie będzie zainteresowana pakietem assistance. Jeśli natomiast nie ma takiego zaplecza albo polityka finansowa zakłada outsourcing wszelkiego rodzaju usług na zewnątrz, będzie zainteresowana usługami assistance w zakresie, który pozwoli im na wykonywanie działalności bez przestojów.

Zakres ubezpieczenia assistance można dopasować do potrzeb firmy / fot. Shutterstock

– Istnieje także możliwość wariantu mieszanego – klient może wykupić podstawowy pakiet assistance, a koszt wszelkich usług dodatkowych ponosić we własnym zakresie – mówi Agnieszka Piasecka, dyrektor Departamentu Obsługi Klienta i Assistance Willis Towers Watson Services. Ważne z punktu widzenia podejmowanych przez przedsiębiorców decyzji jest także odpowiednio duży limit kilometrów przy holowaniu pojazdu, pozwalający na transport samochodu po szkodzie bezpośrednio do siedziby firmy lub do wybranych warsztatów naprawczych.

CZYTAJ TAKŻE: Kosztowne OC dla firm

– Małe i średnie przedsiębiorstwa cenią sobie także rozwiązania wykorzystujące nowe technologie, co zauważyliśmy po dużym wykorzystaniu GEO Care – aplikacji mobilnej, dzięki której możliwe jest śledzenie poprzez geolokalizację aktualnego położenia pomocy drogowej – mówi Urszula Szwarc, zastępca dyrektora Departamentu Sprzedaży w Europ Assistance. – Klienci otrzymują SMS–a z linkiem do mobilnej strony www, umożliwiającej monitorowanie orientacyjnego czasu dojazdu holownika. Dostęp do rzeczywistych danych, w tym informacji o trasach usługodawców, dostępności usługodawców i aktualnym stanie usług, a także o raportach operacyjnych wpływa na znaczące usprawnienie tych procesów.

Inne usługi, takie jak hotel, powrót do domu lub kontynuacja podróży są niewątpliwie pomocne, jednak klienci korzystają z nich zdecydowanie rzadziej.– Często warto ograniczyć zakres terytorialny usług assistance – z naszego doświadczenia wynika, że większość użytkowników korporacyjnych korzysta z usług assistance prawie wyłącznie na terenie Polski – dodaje Agnieszka Piasecka.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kręte drogi autonomicznych samochodów

Możliwe, że autonomiczne pojazdy wkrótce pojawią się na naszych drogach, co zapowiadają nie tylko ...

Pekin Motor Show: Czy Chińczycy przestali kopiować?

Chińska motoryzacja idzie do przodu. Pojawiają się coraz bardziej nowoczesne modele z zaawansowanymi technologiami. ...

Turyngia chce pomóc Oplowi

Władze kraju związkowego Turyngii są gotowe udzielić pomocy Oplowi, by uratować fabrykę w Eisenach ...

ACEA: Brexit i normy emisji wyhamują rynek w Europie

Sprzedaż nowych samochodów w 2018 r. w Europie wzrośnie tylko o 1 proc. z ...

Renault Megane R.S,

Najmocniejsza wersja Renault Megane wyceniona

Pierwsza generacja Megane R.S. pojawiła się w 2004 roku. Miała 225 KM mocy i ...

Motoryzacja: cyfrowa transformacja oznacza miliardowe inwestycje

Do 2020 roku wartość inwestycji w cyfryzację usług motoryzacyjno-transportowych, w tym metod ich oferowania ...