Biedronka ma szanse zostać liderem elektromobilności w Polsce
Użytkowników pojazdów elektrycznych czeka miłe zaskoczenie przyjeżdżając na parkingi pod siecią sklepów Biedronka. Już w 56 miejscach funkcjonują ładowarki do ładowania ich pojazdów. Nie dotyczy to tylko dużych miast, ale też mniejszych miejscowości. Dyskonter planuje mieć 600 stacji ładowania pod sklepami do końca 2024 r.
W drugim, bardziej restrykcyjnym etapie wchodzącym w życie od lipca 2026, krakowska SCT wprowadzała kolejne ograniczenia: co najmniej norma Euro 3 dla samochodów benzynowych (samochody nawet 26 letnie) oraz Euro 5 dla samochodów z silnikiem Diesla (samochody 16 letnie).
Dodatkowy zapis krakowskiej uchwały dotyczył samochodów rejestrowanych po 1 marca 2023, które miały spełniać wymogi drugiego etapu SCT. Trudno uznać takie samochody za auta nowoczesne czy luksusowe z perspektywy roku 2024 i tym bardziej roku 2026. Nie są też one z pewnością po za zasięgiem gorzej sytuowanych mieszkańców miasta, co można sprawdzić na popularnych portalach aukcyjnych. Uchwała przyjęta została w listopadzie 2022 roku, dając tym samym wystarczającą ilość czasu mieszkańcom na dostosowanie się do jej wymogów.
Raport Najwyższej Izby Kontroli
Odnosząc się do kwestii ekologii i jakości powietrza – jego wpływ na zdrowie człowieka jest bezsporny, na co zwróciła uwagę między innymi Najwyższa Izba Kontroli publikując pod koniec roku 2020 informację o wynikach kontroli „Eliminowanie z ruchu drogowego pojazdów nadmiernie emitujących substancje szkodliwe”, w której jasno stwierdzono: „(…) 2019 r. na polskich drogach zginęło blisko 2,9 tys. osób. Według raportu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) z 2019 r. z powodu zanieczyszczenia środowiska w Europie co roku dochodzi do ponad 400 tys. przedwczesnych zgonów. W Polsce ponad 40 tys. rocznie.
Podobną opinię przedstawili lekarze i naukowcy reprezentujący Koalicje Lekarzy i Naukowców na Rzecz Zdrowego Powietrza: Obecnie dysponujemy już mocnymi dowodami na to, że narażenie na komunikacyjne zanieczyszczenia powietrza, takie jak dwutlenek azotu i ozon oraz na pył zawieszony wiąże się z większym prawdopodobieństwem nasilenia objawów astmy. Powoduje to także zwiększoną ilością przyjmowanych leków oraz większą liczbą pobytów w szpitalach.
Autor artykułu sugeruję również większą ekologiczność starych samochodów z perspektywy śladu węglowego – nowe samochody to kolejne tony CO2 wypuszczone do atmosfery. Argument ten nie ma jednak nic wspólnego ze Strefami. CO2 nie jest zanieczyszczeniem powietrza - to gaz cieplarniany. SCT służą zmniejszeniu emisji zanieczyszczeń do powietrza, którym oddychamy w miastach- pyłów (PM) i tlenków azotu (NOx).