Nowy limit do 30 km/h obowiązuje na ok. 80 proc. dróg Amsterdamu. Bardziej restrykcyjne ograniczenie prędkości dotyczy wszystkich poruszających się po drogach, ścieżkach rowerowych, w tym hulajnóg, rowerów elektrycznych, autobusów i taksówek. Na specjalnie wyznaczonych pasach tramwaje, autobusy i taksówki mogą nadal jeździć prędkością 50 km/h. Plan ogłoszono w grudniu 2022 r., 8 grudnia 2023 roku został wcielony w życie, ale egzekwowanie ograniczenia prędkości będzie następowało stopniowo. Miasto będzie monitorować drogi, na których przekraczanie prędkości zdarza się częściej i wyraźniej oznakuje te miejsca lub zainstaluje fotoradary.
Po wprowadzeniu limitu 30 km/h będzie mniej wypadków, ale większa emisja CO2
Proces zmian w ograniczeniach został zapoczątkowany przez Melanie van der Horst, radną odpowiedzialną za politykę ruchu drogowego w Amsterdamie. Władze miasta szacują, że nowe ograniczenie prędkości powinno skutkować o 20–30-procentowym ograniczeniem liczby poważnych wypadków. Z pewnością nieco zmniejszy się również hałas. Zagrożeniem jest zwiększenie natężenia zatorów drogowych, które generują większą emisję CO2 oraz szkodliwych substancji. Obecnie kierowcy żartobliwie narzekają na tempo jazdy podkreślając, że w Amsterdamie rowerzyści wyprzedzają samochody. Ale na rzetelne konsekwencje wprowadzenia ograniczenia prędkości do 30 km/h będziemy musieli poczekać kilka miesięcy, kiedy to zebrane zostaną dane liczbowe.
Czytaj więcej
A wszystko przez Strefę czystego transportu, która już w 2024 roku nie pozwoli wjazdu do miasta starszymi modelami aut.
Czytaj więcej
Nowy mały SUV Alfy Romeo zadebiutuje latem 2024 roku, ale nie tak jak cały motoryzacyjny świat sądził pod nazwą Brennero. Produkowany w polskiej fabryce model będzie nosił nazwę Milano.
Czytaj więcej
Od dziesięcioleci nazwa Lotus jest w świecie motoryzacji synonimem małych i bardzo lekkich samochodów sportowych. Teraz angielski producent otwiera zupełnie nowy rozdział w historii.