Obecnie sama perspektywa utworzenia nowej strefy ma co prawda uzyskiwać zgodę większości Krakowian, ale związane z nią obostrzenia będą musiały zostać poprzedzone odpowiednio długim okresem przygotowawczym. - Dlatego proponujemy, aby uchwała określała termin wejścia w życie strefy na dzień 1 czerwca 2024 roku, czyli mniej więcej za dwa lata od dzisiaj – poinformował zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej Andrzej Kulig. Konsultacje trwały dwa miesiące i bardzo prawdopodobne, że przygotowane w ich oparciu wnioski będą powtarzane także w innych miastach. Z jednej strony chodzi o łagodne stopniowanie ograniczeń pozwalających na dostosowanie się do nowych zasad mieszkańcom strefy i osobom do niej wjeżdżającym, z drugiej - skuteczne egzekwowanie strefowych regulacji. Dlatego zaproponowano pakiet rozwiązań, który zawiera wiele wyłączeń obejmujących indywidualne i uzasadnione potrzeby zmotoryzowanych.
Czytaj więcej
Zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy (KPO), na wdrożenie gospodarki wodorowej, dostosowanie prawa regulującego zasady wykorzystania wodoru, budowę infrastruktury zabezpieczone jest 800 milionów euro.
Przede wszystkim, wprowadzone 1 czerwca 2024 r. zasady obowiązywania SCT w Krakowie mają dotyczyć samochodów zarejestrowanych po 1 stycznia 2023 r. Założono, że w przypadku obecnie jeżdżących po Krakowie pojazdów, strefa zacznie obowiązywać od 2026 r. Dopuszczony będzie wjazd do strefy pojazdów z normą czystości spalin co najmniej Euro 4 w przypadku silników benzynowych oraz Euro 6 w przypadku silników diesla. Osoby mające powyżej 70 lat będą mogły wjeżdżać swoimi samochodami do STC bez ograniczeń, zwolnione z obostrzeń zostaną także niepełnosprawni w samochodach z odpowiednim oznakowaniem. Przewidziano także bezterminowy wjazd do strefy dla pojazdów historycznych oraz specjalnych (m.in. kampery, bankowozy, food trucki czy karawany).
Zaproponowane rozwiązania mają zostać tak przygotowane, by stały się kompromisem pomiędzy celami ekologicznymi a oczekiwaniami mieszkańców. Nie mogą doprowadzić do gwałtownych i niekorzystnych skutków ekonomicznych. W rezultacie pierwotne pomysły zakładające objecie części miasta STC nawet pod koniec obecnego roku wydają się kompletnie nierealne. Prace nad utworzeniem SCT trwają także w Warszawie. Plan wdrażania strefy ma być przedstawiony do kończ obecnego roku, do końca przyszłego miałaby powstać pilotażowa strefa, a do końca 2025 r. – docelowa. Ale decyzje także poprzedzone będą konsultacjami społecznymi i można się spodziewać, że mieszkańcy opowiedzą się za łagodnym wprowadzeniem obostrzeń.
Czytaj więcej
Europejski przemysł samochodowy jest wściekły. Po tym, jak planowane wycofanie silników spalinowych podzieliło producentów, koncern Stellantis wystąpił ze wspólnego stowarzyszenia lobbingowego ACEA.