Ropę, gaz i węgiel mógłby zastąpić wodór. 800 mln euro na rozwój

Zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy (KPO), na wdrożenie gospodarki wodorowej, dostosowanie prawa regulującego zasady wykorzystania wodoru, budowę infrastruktury zabezpieczone jest 800 milionów euro.

Publikacja: 19.06.2022 07:26

Ropę, gaz i węgiel mógłby zastąpić wodór. 800 mln euro na rozwój

Foto: Adobe Stock

- Upowszechnienie stosowania wodoru może ułatwić Polsce uniezależnienie się od importu paliw kopalnych oraz zapewnić bezpieczeństwo energetyczne. Ropę, gaz i węgiel mógłby zastąpić wodór. W ramach KPO został on ujęty w reformie polegającej na poprawie warunków rozwoju technologii wodorowych oraz innych gazów zdekarbonizowanych, a także inwestycji w technologie wodorowe, wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru - poinformował minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda. Minister podkreślił również, że pozyskiwany w ekologiczny sposób wodór ma szanse zrewolucjonizować energetykę i pozwolić światu na wyzwolenie się od monopolistycznych dostaw gazu ziemnego z Rosji. Jest to istotny temat, gdyż wojna w Ukrainie wpłynęła na rozpoczęcie procesu zmian w polityce energetycznej wielu krajów Europy.

- W budżecie KPO zabezpieczyliśmy 800 mln euro na wdrożenie gospodarki wodorowej opartej na wodorze niskoemisyjnym i odnawialnym. Obecnie jesteśmy trzecim producentem tego surowca w Unii Europejskiej - stwierdził Grzegorz Puda. Ponadto wyjaśnił, że zaplanowane działania obejmują stworzenie strategicznych podstaw do wdrażania gospodarki wodorowej w Polsce. "Polegają też na dostosowaniu obecnych oraz uchwaleniu nowych aktów prawnych, które uregulują zasady wykorzystania wodoru w różnych sektorach gospodarki, a także stworzenie infrastruktury do produkcji, przesyłu, tankowania i magazynowania wodoru. Część zaplanowanych przez nas działań została już zrealizowana" - zaznaczył Puda.

Czytaj więcej

Ford stawia na ekologię. Wykluczenie wody pitnej przy produkcji, redukcja odpadów

W ubiegłym roku Rada Ministrów przyjęła Polską Strategię Wodorową do roku 2030 z perspektywą do 2040 roku. Ponadto zaczęła obowiązywać również nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Kolejnym krokiem ku popularyzacji wodoru są prace Ministerstwa Klimatu i Środowiska, których celem jest uregulowanie rynku oraz wdrożenie mechanizmów wsparcia przy produkcji i wykorzystywania niskoemisyjnego wodoru. Grzegorz Puda zaznaczył również rolę programu Zielony Transport Publiczny, w którym do wykorzystania było 1,2 miliarda złotych, które zostały wykorzystane przed upływem terminu na zgłaszanie wniosków.

Minister podsumował, że możliwości wykorzystania wodoru jako surowca, nośnika oraz magazynu energii sprawiają, że w przyszłości odegra on kluczową rolę w procesie transformacji klimatyczno-energetycznej polskiej gospodarki. Środki z KPO mają wspomóc osiągnięcie pozycji lidera w przypadku technologii wodorowych w Europie. Jak zakłada MFiPR jeszcze w tym roku do Polski powinny trafić pierwsze środki z KPO w wysokości 4 mld 219 mln euro (w tym 2,85 mld euro w części dotacyjnej i 1,37 mld euro z pożyczki). Ponadto Obecnie trwają prace nad tzw. konstytucją dla wodoru, która będzie zawierała pakiet ustaw i rozporządzeń niezbędnych dla funkcjonowania nowego sektora.

Czytaj więcej

6 tys. mniej aut w wieku poniżej 4 lat. Ceny wzrosły o ponad 32 proc.

- Upowszechnienie stosowania wodoru może ułatwić Polsce uniezależnienie się od importu paliw kopalnych oraz zapewnić bezpieczeństwo energetyczne. Ropę, gaz i węgiel mógłby zastąpić wodór. W ramach KPO został on ujęty w reformie polegającej na poprawie warunków rozwoju technologii wodorowych oraz innych gazów zdekarbonizowanych, a także inwestycji w technologie wodorowe, wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru - poinformował minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda. Minister podkreślił również, że pozyskiwany w ekologiczny sposób wodór ma szanse zrewolucjonizować energetykę i pozwolić światu na wyzwolenie się od monopolistycznych dostaw gazu ziemnego z Rosji. Jest to istotny temat, gdyż wojna w Ukrainie wpłynęła na rozpoczęcie procesu zmian w polityce energetycznej wielu krajów Europy.

Ekologia
Strefy czystego transportu mogą stać się obowiązkowe dla większych miast
Ekologia
Niemcy zapłacą za zezłomowanie auta spalinowego. Za premię trzeba kupić elektryka
Materiał Partnera
Nowe normy emisji powinny zostać przesunięte
Materiał Partnera
Działamy na rzesz dekarbonizacji transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Naklejki uprawniającej do wjazdu do Strefy Czystego Transportu potrzebują nieliczni