Bez specjalnych nalepek nie wjedziesz do centrum miasta

Naklejki uprawniająca do wjazdu do Stref Czystego Transportu obowiązują już od początku maja. Jej brak będzie wiązał się z mandatem w wysokości 500 zł. Póki co jednak nie trzeba się tym faktem przejmować, bo naklejki są, ale nie ma wyznaczonych stref.

Publikacja: 08.05.2022 08:07

Bez specjalnych nalepek nie wjedziesz do centrum miasta

Foto: mat. prasowe

Naklejka umieszczona w dolnym lewym rogu przedniej szyby samochodu obowiązuje od 4 maja 2022 r. – wynika z rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska. To od jej posiadania zależeć będzie dopuszczenie do wjazdu do Strefy Czystego Transportu (SCT) w danej gminie. Póki co nie ma się czym martwić, bo stref nie wyznaczono w żadnym z miast i gmin. Pierwszy może być Kraków, który przewiduje uruchomienie strefy od 1 stycznia 2023 roku. Śladem stolicy Małopolski podąża także Warszawa, gdzie zgodnie z sugestiami ekspertów – badania na zlecenie stołecznego ratusza – wskazali, że w pierwszej kolejności trzeba wprowadzić obostrzenia dla samochodów niespełniających wymagań normy emisji spalin Euro 4 (czyli z rocznika 2005 i starszych), a następnie rozszerzyć obostrzenia o pojazdy z silnikami diesla z normą Euro 5 (rocznik 2006-2014). Kraków i Warszawa to dopiero początek Stref Czystego Transportu. Niedawno samorządowcy m.in. z Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Zabrza, Gdańska, Katowic czy Krakowa wybrali się w podróż po ekologicznych strefach w Niemczech, Belgii i Holandii, gdzie poznawali kanony wdrażania Stref Niskiej emisji (LEZ), procesu informacyjnego przed ich wdrożeniem oraz przyszłych planów jej poszerzania i zwiększania obostrzeń.

mat. prasowe

Naklejka zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ma zielony kolor i jest ośmiokątna, przypominając znak STOP. Na górze przewidziano pole na rok produkcji samochodu. Oznaczenie literowe w ramce po lewej stronie będzie odpowiadać rodzajowi paliwa, jakim jest napędzany pojazd. W dolnej części przewidziano pole na numer rejestracyjny. 

P - to benzyna

D - jak diesel, to olej napędowy;

M - mieszanka (paliwo-olej);

LPG - gaz płynny (propan-butan);

CNG - gaz ziemny sprężony (metan);

LNG - gaz ziemny skroplony (metan);

H - wodór;

EE - samochód elektryczny

BD - biodiesel

E85 - etanol

999 - inne

Czytaj więcej

Toyota sprzedała na świecie ponad 20 mln zelektryfikowanych samochodów

 Za brak nalepki, której koszt nie może przekraczać 5 zł przewidziany jest mandat w wysokości 500 zł. Pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, są zwolnione od zakazu wjazdu na mocy ustawy. Gminy zostały upoważnione do tworzenia stref dzięki nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która obowiązuje od 24 grudnia 2021 roku. Oznacza, że władze miasta mogą decydować, które auta wpuszczą do SCT. Drogę wolną (już na poziomie ustawy) mają samochody elektryczne, napędzane wodorem oraz gazem ziemnym, a także pojazdy uprzywilejowane i takie, których dostęp do obszaru ograniczonego jest konieczny ze względu na wykonywanie zadań dobra publicznego. Nowymi nalepkami najbardziej powinni być zainteresowani kierowcy samochodów spalinowych (benzynowych i z silnikiem diesla). Przepisy dają dość dużą swobodę, jeżeli chodzi o wytyczne dotyczące SCT. Warszawa i Kraków najprawdopodobniej oprą swoje obostrzenia na normie Euro. To jednak może nie być regułą - jedna gmina może zdecydować o wpuszczeniu do swojej strefy aut spełniających np. normę Euro 4, z kolei inna zgodzi się tylko na auta benzynowe.

mat. prasowe

Czytaj więcej

Niemcy zmieniają zdanie: Chcemy, aby silniki spalinowe pozostały opcją

Naklejka umieszczona w dolnym lewym rogu przedniej szyby samochodu obowiązuje od 4 maja 2022 r. – wynika z rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska. To od jej posiadania zależeć będzie dopuszczenie do wjazdu do Strefy Czystego Transportu (SCT) w danej gminie. Póki co nie ma się czym martwić, bo stref nie wyznaczono w żadnym z miast i gmin. Pierwszy może być Kraków, który przewiduje uruchomienie strefy od 1 stycznia 2023 roku. Śladem stolicy Małopolski podąża także Warszawa, gdzie zgodnie z sugestiami ekspertów – badania na zlecenie stołecznego ratusza – wskazali, że w pierwszej kolejności trzeba wprowadzić obostrzenia dla samochodów niespełniających wymagań normy emisji spalin Euro 4 (czyli z rocznika 2005 i starszych), a następnie rozszerzyć obostrzenia o pojazdy z silnikami diesla z normą Euro 5 (rocznik 2006-2014). Kraków i Warszawa to dopiero początek Stref Czystego Transportu. Niedawno samorządowcy m.in. z Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Zabrza, Gdańska, Katowic czy Krakowa wybrali się w podróż po ekologicznych strefach w Niemczech, Belgii i Holandii, gdzie poznawali kanony wdrażania Stref Niskiej emisji (LEZ), procesu informacyjnego przed ich wdrożeniem oraz przyszłych planów jej poszerzania i zwiększania obostrzeń.

Ekologia
Chińczycy mają sposób na tani wodór. To wywróci rynek do góry nogami
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekologia
Silnik diesla zasilany wodorem. To osiągnięcie Politechniki Krakowskiej
Ekologia
Strefy Czystego Transportu – spójrzmy na fakty
Ekologia
Nowe badanie UE. Przez ostatnie 12 lat nie odnotowano redukcji emisji CO2
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekologia
Miłosz Jakubowski: Strefa Czystego Transportu – nie taka straszna, jak ją malują