Naklejka umieszczona w dolnym lewym rogu przedniej szyby samochodu obowiązuje od 4 maja 2022 r. – wynika z rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska. To od jej posiadania zależeć będzie dopuszczenie do wjazdu do Strefy Czystego Transportu (SCT) w danej gminie. Póki co nie ma się czym martwić, bo stref nie wyznaczono w żadnym z miast i gmin. Pierwszy może być Kraków, który przewiduje uruchomienie strefy od 1 stycznia 2023 roku. Śladem stolicy Małopolski podąża także Warszawa, gdzie zgodnie z sugestiami ekspertów – badania na zlecenie stołecznego ratusza – wskazali, że w pierwszej kolejności trzeba wprowadzić obostrzenia dla samochodów niespełniających wymagań normy emisji spalin Euro 4 (czyli z rocznika 2005 i starszych), a następnie rozszerzyć obostrzenia o pojazdy z silnikami diesla z normą Euro 5 (rocznik 2006-2014). Kraków i Warszawa to dopiero początek Stref Czystego Transportu. Niedawno samorządowcy m.in. z Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Zabrza, Gdańska, Katowic czy Krakowa wybrali się w podróż po ekologicznych strefach w Niemczech, Belgii i Holandii, gdzie poznawali kanony wdrażania Stref Niskiej emisji (LEZ), procesu informacyjnego przed ich wdrożeniem oraz przyszłych planów jej poszerzania i zwiększania obostrzeń.
Naklejka zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ma zielony kolor i jest ośmiokątna, przypominając znak STOP. Na górze przewidziano pole na rok produkcji samochodu. Oznaczenie literowe w ramce po lewej stronie będzie odpowiadać rodzajowi paliwa, jakim jest napędzany pojazd. W dolnej części przewidziano pole na numer rejestracyjny.
P - to benzyna
D - jak diesel, to olej napędowy;