Naklejka umieszczona w dolnym lewym rogu przedniej szyby samochodu obowiązuje od 4 maja 2022 r. – wynika z rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska. To od jej posiadania zależeć będzie dopuszczenie do wjazdu do Strefy Czystego Transportu (SCT) w danej gminie. Póki co nie ma się czym martwić, bo stref nie wyznaczono w żadnym z miast i gmin. Pierwszy może być Kraków, który przewiduje uruchomienie strefy od 1 stycznia 2023 roku. Śladem stolicy Małopolski podąża także Warszawa, gdzie zgodnie z sugestiami ekspertów – badania na zlecenie stołecznego ratusza – wskazali, że w pierwszej kolejności trzeba wprowadzić obostrzenia dla samochodów niespełniających wymagań normy emisji spalin Euro 4 (czyli z rocznika 2005 i starszych), a następnie rozszerzyć obostrzenia o pojazdy z silnikami diesla z normą Euro 5 (rocznik 2006-2014). Kraków i Warszawa to dopiero początek Stref Czystego Transportu. Niedawno samorządowcy m.in. z Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Zabrza, Gdańska, Katowic czy Krakowa wybrali się w podróż po ekologicznych strefach w Niemczech, Belgii i Holandii, gdzie poznawali kanony wdrażania Stref Niskiej emisji (LEZ), procesu informacyjnego przed ich wdrożeniem oraz przyszłych planów jej poszerzania i zwiększania obostrzeń.
Naklejka zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ma zielony kolor i jest ośmiokątna, przypominając znak STOP. Na górze przewidziano pole na rok produkcji samochodu. Oznaczenie literowe w ramce po lewej stronie będzie odpowiadać rodzajowi paliwa, jakim jest napędzany pojazd. W dolnej części przewidziano pole na numer rejestracyjny.
P - to benzyna
D - jak diesel, to olej napędowy;
M - mieszanka (paliwo-olej);
LPG - gaz płynny (propan-butan);
CNG - gaz ziemny sprężony (metan);
LNG - gaz ziemny skroplony (metan);
H - wodór;
EE - samochód elektryczny
BD - biodiesel
E85 - etanol
999 - inne
Czytaj więcej
Toyota dostarczyła klientom już ponad 20 milionów samochodów ze zelektryfikowanym napędem. Wg. obliczeń Toyoty w ciągu 25 lat pozwoliły one uniknąć emisji 160 milionów ton CO2 oraz zaoszczędzić 65 milionów kilolitrów benzyny.
Za brak nalepki, której koszt nie może przekraczać 5 zł przewidziany jest mandat w wysokości 500 zł. Pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, są zwolnione od zakazu wjazdu na mocy ustawy. Gminy zostały upoważnione do tworzenia stref dzięki nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która obowiązuje od 24 grudnia 2021 roku. Oznacza, że władze miasta mogą decydować, które auta wpuszczą do SCT. Drogę wolną (już na poziomie ustawy) mają samochody elektryczne, napędzane wodorem oraz gazem ziemnym, a także pojazdy uprzywilejowane i takie, których dostęp do obszaru ograniczonego jest konieczny ze względu na wykonywanie zadań dobra publicznego. Nowymi nalepkami najbardziej powinni być zainteresowani kierowcy samochodów spalinowych (benzynowych i z silnikiem diesla). Przepisy dają dość dużą swobodę, jeżeli chodzi o wytyczne dotyczące SCT. Warszawa i Kraków najprawdopodobniej oprą swoje obostrzenia na normie Euro. To jednak może nie być regułą - jedna gmina może zdecydować o wpuszczeniu do swojej strefy aut spełniających np. normę Euro 4, z kolei inna zgodzi się tylko na auta benzynowe.
Czytaj więcej
Komisja Europejska chce wprowadzić od 2035 r. zakaz sprzedaży w Unii aut o napędzie spalinowym. Bruksela miała poparcie krajów, które nie mają przemysłu samochodowego. Nowy rząd koalicyjny SPD-FDP-Zieloni w Niemczech nagle zmienił zdanie w tej sprawie.