Parking powstał w Amsterdamie pod powierzchnią jednego z przecinających miasto kanałów i może pomieścić 6300 jednośladów. Prace nad jego budową trwały cztery lata. Jak wyjaśniają przedstawiciele miasta, realizacja projektu, wynikała ze zwiększających się potrzeb mieszkańców i przyjezdnych. Dotychczas wykorzystywany piętrowy parking dla tysięcy jednośladów tuż przy dworcu przestał spełniać swoje zadanie. Nowo wybudowany budynek został stworzony z wytrzymałych materiałów w różnych odcieniach szarości. W nietypowym parkingu użyto także świetlnego oznakowania, które ułatwia rowerzystom orientację, wskazując wolne miejsca. Co ważne, parking jest przemyślany pod względem mobilności. Przewidziano łatwy dostęp do komunikacji miejskiej oraz połączono go bezpośrednio z podziemiami dworca kolejowego oraz stacją metra.

mat. prasowe

Czytaj więcej

Honda CB650R Neo Sports Cafe: Stylowy, uniwersalny naked

Warszawiacy o takiej inicjatywnie mogą jedynie pomarzyć. Przy Dworcu Centralnym, w samym centrum miasta trudno jest szukać nawet stojaków dla rowerów, a co dopiero miejsca na kilka tysięcy jednośladów. W efekcie rowery stoją wszędzie, gdzie to tylko możliwe: przy znakach drogowych i przypadkowych słupach. Nie jest wygodne, bezpiecznie ani estetyczne. Tłumaczyć można brak takiej infrastruktury faktem, braku potrzeb. Jednak warto przypomnieć, że kilka lat temu warszawski ratusz miał pomysł zbudowania „Bike Station”. Ówczesny rzecznik prasowy Tomasz Andryszczyk osobiście zaangażował się w pomysł. Zgodnie z jego wizją parking miał powstać między Pałacem Kultury a parkiem Świętokrzyskim. Miał mieć część usługową lub rekreacyjną z kawiarnią i ogrodem na dachu. Jak przekonywał wtedy rzecznik, taki parking miałby też szatnię z prysznicami i miejscem na kilkaset rowerów. Jego budowa miała się zakończyć w 2013 roku. Inny tego typu projekt przedstawił Marcin Iwaszkiewicz z Politechniki Warszawskiej. Jego praca dyplomowa zakładała budowę obok Dworca Centralnego, w miejscu chaotycznego parkingu dla samochodów, parkingu na 2500 rowerów. Budynek miał opierać się na pochylniach pomiędzy poszczególnymi poziomami, a skalą miał nawiązywać do dworca.

Czytaj więcej

Nowe Porsche Panamera za 18 tys. dolarów. W Chinach to możliwe