Został pan szefem EMEA Volvo Cars w bardzo ciekawym momencie dla rynku motoryzacyjnego. Jak pan sądzi, jak te zmiany, których dzisiaj jesteśmy świadkami wpłyną na przyszłość motoryzacji?
Najważniejsze zmiany dotyczą rodzaju napędu w samochodach, w tym głównie odchodzenie od silników Diesla. Widzimy to przede wszystkim w Europie, bo w Ameryce, czy w Chinach silniki wysokoprężne nigdy nie były popularne. Ten trend w Europie z pewnością będzie utrzymywany. Jednocześnie postępuje elektryfikacja. Częściowo jest tak z powodu narzucenia przez Komisję Europejską limitów dwutlenku węgla w spalinach, ale sądzę, że nawet gdyby tych limitów nie było, elektryfikacja rozwijałaby się również sama z siebie. Ten proces dochodzenia do zmian w napędach jest dzisiaj rozłożony na dwa segmenty. Z jednej strony mamy więc samochody, których elektryczne silniki ładowane są z gniazdka, nazywane w branży PHEV (od Plug in Hybrid Electric Vehicle) i oprócz tego także tzw „miękkie hybrydy” i oczywiście auta z wyłącznym napędem elektrycznym. W przyszłości te trzy rodzaje napędu będą miały rosnący udział, a obydwa rodzaje hybryd pozostaną na rynku jeszcze kilka lat. Celem Volvo są jednak samochody elektryczne i to jest kierunek, w którym podążamy.
Oprócz tego mamy jeszcze kilka innych rodzajów aut — SUVy, które dominują na rynku, także w ofercie Volvo i to jest trend, który będzie trwał. Ludzie dobrze się czują w takich autach. Wyższa pozycja kierowcy jest komfortowa. Kolejnym trendem, który rozpoczął się kilka lat temu jest cyfryzacja zarówno sprzedaż online jak i zwiększanie mediów elektronicznych w marketingu. Ten trend również potrwa.
Arkadiusz Nowiński, szef regionu EMEA Volvo Cars
Będzie pan odpowiedzialny za Volvo w 66 krajach. Czy prezes Hakan Samuelsson powiedział już czego w związku z tym od pana oczekuje?
Tak, oczywiście rozmawiałem już i z Hakanem Samuelssonem, jak i z Lexem Kerssemakersem, który jest moim bezpośrednim przełożonym koordynującym sprzedaż na całym świecie. I naturalnie nie było tutaj żadnych niespodzianek. Cel, jaki jest przede mną stawiany, to dalsze zwiększanie sprzedaży w regionie EMEA, który dla marki jest regionem kluczowym, bo odpowiada za ponad połowę globalnej sprzedaży Volvo. Oczywiście i o tym jak dostosowywać ofertę do potrzeb klientów i jak wprowadzać nowe produkty, których sporo będziemy mieli w najbliższej przyszłości. Również i o tym jak wzmacniać kanał onlinowy i w jaki sposób zajmować się elektryfikacją. Nie, tutaj żadnych niespodzianek nie było.