fot. Toru Hanai/Bloomberg

Po 46 latach pracy ze stanowiska dyrektora fabryki Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w Tychach odchodzi na emeryturę Antoni Greń. Jego miejsce zajmie Tomasz Gębka, doświadczony pracownik FCA. Ostatnio był on dyrektorem fabryki FCA w Belvidere w Illinois w USA, gdzie produkowane są Jeepy.

Ta zmiana oznacza jednocześnie nowe plany dla tyskiego zakładu, jakie ma dla niego FCA. Zostanie tam wprowadzone nowa płyta podłogowa i zapewne nowe modele. Prasa włoska pisze o dużym zwiększeniu produkcji, nawet o ponad jedna czwartą. Odchodzący na emeryturę Antoni Greń jest absolwentem Politechniki Łódzkiej. Rozpoczął pracę w Zakładzie Mechaniki Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w 1974 r. W 1997 r. wyjechał do Włoch, gdzie w Fiat Auto w turyńskim Mirafiori Meccanica zarządzał koordynacją prac w dziale kontroli jakości. Po dwóch latach wrócił do Fiat Auto Poland jako kierownik działu jakości Fiat Auto Poland Tychy. W 2004 r. ponownie pojechał do Włoch, gdzie pracował w centralnej kontroli jakości we Fiat Auto w Turynie, później w fabryce w Melfi. Do Polski wrócił w 2007 roku, ponownie do działu kontroli jakości. Pięć lat później został kierownikiem produkcji i logistyki. We wrześniu 2012 został dyrektorem tyskiej fabryki. W nieco ponad rok później 6 grudnia 2013 r. zakład otrzymał złoty poziom WCM.

Stary i nowy szef: Antoni Greń (po lewej) i Tomasz Gębka.

CZYTAJ TAKŻE: Stellantis: nazwa dla sojuszu grup FCA i PSA

Tomasz Gębka jest absolwentem Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Pracę w FCA Poland rozpoczął w tyskiej fabryce 15 lat temu. Pierwsze doświadczenie międzynarodowe zdobył w latach 2007-2008 w WCM Development Center w Turynie, gdzie współpracował z działami centralnymi i zakładami produkcyjnymi koncernu we Włoszech, Turcji i innych krajach. W 2008 r. wrócił do Tychów na stanowisko kierownika utrzymania ruchu spawalni. W tych latach tyska fabryka pozyskała dwa tytuły w WCM – Bronze Level w 2007 r. i Silver Level dwa lata później. Z Tychów Tomasz Gębka został oddelegowany do Włoch na stanowisko szefa spawalni fabryki w Pomigliano d’Arco, dokąd w 2010 roku została przeniesiona została produkcja Pandy. W latach 2014-2015 był szefem montażu w zakładzie Avv. Giovanni Agnelli w Grugliasco pod Turynem, produkującego Maserati Quattroporte i Ghibli. W 2015 r. już jako dyrektor wrócił do Pomigliano d’Arco, a rok później przeprowadził się do Stanów Zjednoczonych, bo został szefem zakładu FCA w Belvidere w stanie Illinois. Zreorganizował tam strukturę zakładu i przygotował go do uruchomienia nowego produktu – produkcji Jeepa Cherokee w 2017 r. oraz nowego modelu w 2018 r.

Zakład FCA w Belvidere w stanie Illinois (USA).

Tyska fabryka FCA, zatrudniająca ok 2,5 tys. osób pozostaje jednym z największych zakładów koncernu FCA. Zajmuje powierzchnię 2,4 mln m², z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m². Na terenie zakładu znajduje się 56 firm świadczących usługi na rzecz fabryki. Z jego linii montażowych co ok. 1 minutę zjeżdża nowy samochód. W 2019 roku zakład FCA w Tychach wyprodukował łącznie 263 176 samochodów marek Fiat, Abarth i Lancia, w tym: 179 689 szt. Fiata 500, 21 015 szt. Abartha 595 oraz 62 472 szt. Lancii Ypsilon. To o 3 728 sztuk więcej niż rok wcześniej. 99 proc. produkcji jest eksportowana do 58 krajów. W 2019 roku FCA Poland obchodziła wyprodukowanie 12-milionowego samochodu oraz 70. urodziny marki Abarth. Dla uczczenia tej rocznicy powstała w Tychach nowa wersja – Abarth 695 70° Anniversario.

CZYTAJ TAKŻE: Fiat 500e „la Prima”: Elektryczny, limitowany, drogi

Przyjście nowego dyrektora do tyskiej fabryki oznacza zmiany. Zakład od dawna czeka na nowy model, ale na razie Tomasz Gębka będzie musiał zająć się wprowadzeniem nowej płyty podłogowej „zaimportowanej” z PSA. Wcześniej najmniejsze modele FCA – Fiat, Lancia, Alfa Romeo i Jeep były produkowane na płycie przygotowanej specjalnie dla tego segmentu. Ale jak informuje „Automotive News Europe” w lipcu dostawcy FCA otrzymali polecenie z centrali, aby wstrzymać wszelkie przygotowania do modyfikacji tego komponentu przeznaczonego dla segmentu B. W związku z planami fuzji FCA i PSA, która ma nastąpić pod koniec tego roku FCA Tychy przejdą na płytę Common Modular Platform (CMP) na której już są budowane Peugeoty 208 i 2008, Corsa oraz nowa Mokka i DS3 Crossback. Wszystkie te modele są produkowane w wersji z silnikami tradycyjnymi oraz elektrycznymi. Jak donosi włoska prasa FCA , po wprowadzeniu nowej płyty planuje zwiększenie produkcji w Tychach do 400 tys aut rocznie z niespełna 300 tys. obecnie.

Fabryka FCA w Tychach.

Ta zmiana oznacza, że w Tychach pojawi się nowy model, ponieważ FCA już informowała,że zamierza odejść od produkcji najmniejszych aut, mimo że w Europie jest niekwestionowanym liderem w tym segmencie. Prezes koncernu Mike Manley już informował o tym w październiku 2019. Jako powód podał wysokie nakłady na R&D, bo nawet najmniejsze auta muszą spełniać wyśrubowane normy emisji spalin oraz niską marżę na sprzedaży. Ale to nie oznacza zejścia z rynku kultowej „500” . Ma być ona produkowana jednak wyłącznie w fabryce Mirafiori w Turynie. Tam, skąd dzisiaj wyjeżdża elektryczny model tego auta.

Nowy elektryczny Fiat 500.

Teraz FCA zamierza zdobywać klientów w segmencie B, z którego zrezygnował w 2018 roku decydując się na zakończenie produkcji Punto. Tę decyzję podjął jeszcze Sergio Marchionne, który uznał, że sprzedaż Punto – europejskiego lidera w tym segmencie nie jest wystarczająca, aby utrzymywać jego produkcję. Według nieoficjalnych informacji produkcja aut z segmentu A ma zakończyć się definitywnie w roku 2024. Ale plany korzystania z płyty CMP są ogromne, bo już w roku 2025 ma być na niej zbudowanych 2,6 mln aut — jak wynika ze wspólnej prezentacji FCA/PSA z grudnia 2019.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Madryt zakazuje starych samochodów w celu ograniczenia emisji spalin

Hiszpańskie władze wprowadziły ograniczenia w ruchu drogowym w centrum stolicy kraju. Dzięki temu w ...

Ceny | Opel Astra sedan: Poprzednia generacja, ale za dobrą cenę

Pięciodrzwiowy Opel Astra oferowany jest aż w ośmiu wersjach silnikowych. Jeśli jednak zainteresujecie się ...

Zamiana diesla na benzynę nie aż tak ekologiczna, jak się wydaje

Spadająca sprzedaż diesla nie przynosi wcale środowisku samych plusów. Większa sprzedaż aut benzynowych powoduje… ...

Volvo V60 Cross Country D4 AWD: Kombi lepsze od SUV-a

6,5 centymetra różnicy wysokości względem klasycznego kombi sprawia, że zamiast o średniej klasy SUV-ie, ...

Porsche Cayman i Boxster GTS 4.0: Jest dobrze, jest normalnie

Może jednak świat motoryzacji się nie kończy. Porsche wprowadza nowe warianty modeli Cayman i ...

Volkswagen Golf VIII: Przewaga nad resztą świata

W październiku 2019 roku zarejestrowano w Unii Europejskiej 34 362 sztuk Golfa VII. To ...