Jaguar Land Rover szuka partnera

Indyjska Grupa Tata intensywnie poszukuje partnera dla swoich marek Jaguar i Land Rover. Jak informuje Bloomberg Hindusi prowadzą rozmowy z chińskim Geely (współwłaściciel Volvo) oraz BMW.

Publikacja: 12.11.2019 11:57

Jaguar Land Rover szuka partnera

Foto: moto.rp.pl

Geely natychmiast po ukazaniu się tej informacji zaprzeczył, jakoby z kimkolwiek rozmawiał o fuzji, czy przejęciu. BMW i JLR odmawiają komentarza, więc coś może być na rzeczy. Tak, jak jest to w przypadku niedawno ogłoszonej fuzji FCA i Grupy PSA do udziału w konsolidacji na europejskim rynku motoryzacyjnym TG skłoniły konieczność cięcia kosztów i niezbędne inwestycje wymuszone przez elektryfikację. Osoby dobrze poinformowane zastrzegają się jednak : nic nie zostało jeszcze przesądzone i może się okazać, że Tata będzie rozmawiał z kimś innym.

""

Foto: moto.rp.pl

We wrześniu 2019 na rynku pojawiły się informacje, że Hindusi negocjują z francuskim PSA i taka fuzja wydała się bardzo prawdopodobna, bo w ofercie obu firm nie byłoby kanibalizacji. PSA ma przede wszystkim silną ofertę aut z segmentu masowego, niektóre ich auta aspirują do premium. Natomiast luksusowa marka DS nadal nie przekonała do siebie rynku. W przypadku Jaguara Land Rovera mocną stroną są właśnie auta premium i luksusowe. Ale i związanie JLR z BMW miałoby rację bytu. Obydwie firmy już ze sobą współpracują przy budowie silników i napędzie elektrycznym. Niemniej jednak w sierpniu ówczesny prezes BMW, Harald Krueger kategorycznie zaprzeczył informacjom o jakichkolwiek planach powiązań kapitałowych.

""

Foto: moto.rp.pl

Na razie więc nie wiadomo, jak rozwinie się sytuacja, ale skala operacji gwarantująca zysk wymusza współpracę nawet najbardziej zaciekle konkurujących ze sobą marek. Warunkiem jest gwarancja obniżenia kosztów działalności. W przypadku JLR sprawa jest o tyle pilna, że firma zobowiązała się do zaoferowania napędu elektrycznego we wszystkich swoich modelach już w roku 2020. Na razie jest tylko I-Pace, który pojawił się na rynku roku 2018. Do takiej ekspansji modelowej potrzebne są i pieniądze i technologie. Skłonność do udziału w konsolidacji wymusza również nieuchronne spowolnienie gospodarcze, które odbije się również na rynku motoryzacyjnym. To dlatego właśnie Volkswagen zapowiedział współpracę w produkcji aut elektrycznych, a FCA łączy się z PSA.

CZYTAJ TAKŻE: JLR otwiera centrum rozwoju. Praca dla 13 tys. osób

Jednakże JLR nie jest zbyt atrakcyjnym partnerem. To prawda, ich autami jeździ brytyjska rodzina królewska i członkowie rządu, więc widać je często przy prestiżowych wydarzeniach. Ale z drugiej strony JLR ma słabe wyniki finansowe, wprawdzie otrzymała wsparcie właściciela w wysokości 910 mln dolarów, ale i tak zmuszona jest do wprowadzenia ostrego programu oszczędnościowego, w tym także potężnego ograniczenia zatrudnienia. Jednakże, mimo tych kłopotów, właściciele mówią teraz o poszukiwaniu partnera do współpracy, a nie o odsprzedaży JLR. Tata Group kupił JLR w 2008 roku za 2,3 mld dol.

Geely natychmiast po ukazaniu się tej informacji zaprzeczył, jakoby z kimkolwiek rozmawiał o fuzji, czy przejęciu. BMW i JLR odmawiają komentarza, więc coś może być na rzeczy. Tak, jak jest to w przypadku niedawno ogłoszonej fuzji FCA i Grupy PSA do udziału w konsolidacji na europejskim rynku motoryzacyjnym TG skłoniły konieczność cięcia kosztów i niezbędne inwestycje wymuszone przez elektryfikację. Osoby dobrze poinformowane zastrzegają się jednak : nic nie zostało jeszcze przesądzone i może się okazać, że Tata będzie rozmawiał z kimś innym.

Pozostało 80% artykułu
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta