Jaguar Land Rover szuka partnera

Indyjska Grupa Tata intensywnie poszukuje partnera dla swoich marek Jaguar i Land Rover. Jak informuje Bloomberg Hindusi prowadzą rozmowy z chińskim Geely (współwłaściciel Volvo) oraz BMW.

Publikacja: 12.11.2019 11:57

Jaguar Land Rover szuka partnera

Foto: moto.rp.pl

Geely natychmiast po ukazaniu się tej informacji zaprzeczył, jakoby z kimkolwiek rozmawiał o fuzji, czy przejęciu. BMW i JLR odmawiają komentarza, więc coś może być na rzeczy. Tak, jak jest to w przypadku niedawno ogłoszonej fuzji FCA i Grupy PSA do udziału w konsolidacji na europejskim rynku motoryzacyjnym TG skłoniły konieczność cięcia kosztów i niezbędne inwestycje wymuszone przez elektryfikację. Osoby dobrze poinformowane zastrzegają się jednak : nic nie zostało jeszcze przesądzone i może się okazać, że Tata będzie rozmawiał z kimś innym.

""

moto.rp.pl

We wrześniu 2019 na rynku pojawiły się informacje, że Hindusi negocjują z francuskim PSA i taka fuzja wydała się bardzo prawdopodobna, bo w ofercie obu firm nie byłoby kanibalizacji. PSA ma przede wszystkim silną ofertę aut z segmentu masowego, niektóre ich auta aspirują do premium. Natomiast luksusowa marka DS nadal nie przekonała do siebie rynku. W przypadku Jaguara Land Rovera mocną stroną są właśnie auta premium i luksusowe. Ale i związanie JLR z BMW miałoby rację bytu. Obydwie firmy już ze sobą współpracują przy budowie silników i napędzie elektrycznym. Niemniej jednak w sierpniu ówczesny prezes BMW, Harald Krueger kategorycznie zaprzeczył informacjom o jakichkolwiek planach powiązań kapitałowych.

""

moto.rp.pl

Na razie więc nie wiadomo, jak rozwinie się sytuacja, ale skala operacji gwarantująca zysk wymusza współpracę nawet najbardziej zaciekle konkurujących ze sobą marek. Warunkiem jest gwarancja obniżenia kosztów działalności. W przypadku JLR sprawa jest o tyle pilna, że firma zobowiązała się do zaoferowania napędu elektrycznego we wszystkich swoich modelach już w roku 2020. Na razie jest tylko I-Pace, który pojawił się na rynku roku 2018. Do takiej ekspansji modelowej potrzebne są i pieniądze i technologie. Skłonność do udziału w konsolidacji wymusza również nieuchronne spowolnienie gospodarcze, które odbije się również na rynku motoryzacyjnym. To dlatego właśnie Volkswagen zapowiedział współpracę w produkcji aut elektrycznych, a FCA łączy się z PSA.

CZYTAJ TAKŻE: JLR otwiera centrum rozwoju. Praca dla 13 tys. osób

Jednakże JLR nie jest zbyt atrakcyjnym partnerem. To prawda, ich autami jeździ brytyjska rodzina królewska i członkowie rządu, więc widać je często przy prestiżowych wydarzeniach. Ale z drugiej strony JLR ma słabe wyniki finansowe, wprawdzie otrzymała wsparcie właściciela w wysokości 910 mln dolarów, ale i tak zmuszona jest do wprowadzenia ostrego programu oszczędnościowego, w tym także potężnego ograniczenia zatrudnienia. Jednakże, mimo tych kłopotów, właściciele mówią teraz o poszukiwaniu partnera do współpracy, a nie o odsprzedaży JLR. Tata Group kupił JLR w 2008 roku za 2,3 mld dol.

Geely natychmiast po ukazaniu się tej informacji zaprzeczył, jakoby z kimkolwiek rozmawiał o fuzji, czy przejęciu. BMW i JLR odmawiają komentarza, więc coś może być na rzeczy. Tak, jak jest to w przypadku niedawno ogłoszonej fuzji FCA i Grupy PSA do udziału w konsolidacji na europejskim rynku motoryzacyjnym TG skłoniły konieczność cięcia kosztów i niezbędne inwestycje wymuszone przez elektryfikację. Osoby dobrze poinformowane zastrzegają się jednak : nic nie zostało jeszcze przesądzone i może się okazać, że Tata będzie rozmawiał z kimś innym.

Pozostało 80% artykułu
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta