Polski rynek nowych autobusów przekroczył po raz pierwszy w historii barierę 2 tysięcy zakupionych w ciągu roku pojazdów. Jak podał we wtorek Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w 2017 r. liczba rejestracji sięgnęła 2297 sztuk. To o 15,6 proc. więcej (tj. o 310 sztuk) niż w bardzo dobrym dla branży roku 2016. Przewoźnicy kupili wtedy 1987 autobusów, o 14 proc. więcej niż w 2015 r. – Jednak poziom odnotowany w 2017 r. przebił wszystkie poprzednie rezultaty na przestrzeni ostatnich siedmiu lat, w których rynek nieprzerwanie rósł – podkreśla PZPM w raporcie opracowanym z firmą analityczną JMK.
Wzrost rynku jest tym mocniejszy, że ubiegły rok zakończyły na plusie wszystkie kategorie rejestrowanych na polskim rynku autobusów. Najwięcej pojazdów sprzedano w kategorii mini – 1057, co w porównaniu z wynikiem z 2016 r. oznacza wzrost o blisko jedną czwartą. Drugi pod względem rejestracji jest segment autobusów miejskich. Zakupiono w nim 771 pojazdów, o 6,6 proc. więcej niż w roku 2016. O 10,7 proc. zwiększył się rynek autobusów turystycznych. Zarejestrowano 384 pojazdy, a wzrost popytu jest efektem szybkiego rozwoju turystyki przyjazdowej, którą polscy przewoźnicy obsługują głównie poza Polską.
Największe tempo wzrostu osiągnął tymczasem segment autobusów międzymiastowych: w porównaniu z poprzednim rokiem ich zakupy podskoczyły aż o połowę, do 84 sztuk. To na razie niewiele, autobusy są wykorzystywane głównie do przewozów pracowniczych. W przyszłości należy się jednak spodziewać wzrostu zamówień ze strony regionalnych przewoźników, inwestujących w tabor dla obsługi rosnącej liczby połączeń międzymiastowych.
Popyt na ekologię
Rok 2017 przyniósł wzrost znaczenia autobusów z napędem alternatywnym, używanych w transporcie miejskim. Jeśli rok wcześniej przewoźnicy zakupili łącznie 42 takie pojazdy – na gaz ziemny CNG, hybrydowe i elektryczne, to w ub. roku prawie czterokrotnie więcej – 156. Daje to ekologicznym autobusom 7-procentowy udział w całym rynku (rok wcześniej tylko 2,2 proc.). Szczególnie szybko zwiększają się zakupy hybryd – z 17 w 2016 r. do 81 w 2017 r.