Serwis ważny jak finansowanie

Koszty eksploatacji samochodów zależą od sposobu finansowania i obsługi.

Publikacja: 30.05.2016 16:20

Serwis ważny jak finansowanie

Foto: Bloomberg

Koszty flotowe znane są pod angielskojęzycznym skrótem TCO (Total Cost of Ownership). Jest to suma wszystkich wydatków na utrzymanie floty, a w ich skład przede wszystkim wchodzą: finansowanie zakupu, serwis, ubezpieczenie i wydatki na paliwo.

Wartość końcowa

Największą pozycją wśród kosztów jest utrata wartości pojazdu, czyli różnica pomiędzy ceną nowego i używanego auta. Wartość rezydualna jest bardzo istotna, ponieważ przede wszystkim dzięki niej nabywca jest w stanie określić, czy dany model będzie inwestycją, która się zwróci.

– Często popełnianym błędem, szczególnie w przypadku finansowania ze środków własnych lub w leasingu z wykupem na poziomie 1 proc., jest koncentrowanie się na cenie zakupu i pomijanie ceny, za którą sprzedamy samochód na rynku wtórnym po okresie eksploatacji – zauważa dyrektor sprzedaży flotowej Volkswagen Financial Services Daniel Trzaskowski.

– Dobrze oszacowana wartość rezydualna jest elementem, który kształtuje później wartość TCO. Co ważne, koszty finansowania należy brać pod uwagę nawet wtedy, gdy flota jest finansowana za gotówkę – podkreśla.

Wartość rezydualna jest brana pod uwagę również przy amortyzacji podatkowej. Zgodnie z MSSF (Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej) amortyzacja dokonywana jest od wartości zakupu do jego wartości rezydualnej. Również przy leasingu czy wynajmie długoterminowym pojazdów ma ona znaczenie. To właśnie od wyznaczonej procentowej bądź kwotowej wartości rezydualnej zależą miesięczne raty leasingu lub wynajmu.

Obsługa dla flot

O ile w kwestii finansowania decyzje zapadają przed zakupem, o tyle sprawa obsługi staje się kluczowa podczas użytkowania samochodu. Niezawodność i dostępność auta jest szczególnie istotna w przypadku pojazdów użytkowych. Dla firm, np. kurierskich lub piekarni, niesprawny samochód to duży kłopot i zarazem wzrost kosztów.

W ramach kosztów serwisowych warto wziąć pod uwagę nie tylko koszty napraw i przeglądów wynikających z regularnego użytkowania samochodów, ale także koszty mniej przewidywalne, takie jak naprawa uszkodzonej skrzyni biegów czy silnika.

Zarządzający parkiem aut powinien potrafić oszacować, ile może być takich przypadków, i uwzględnić w całościowych kosztach utrzymania floty. Pominięcie ryzyka dodatkowych wydatków może powodować problemy z realizacją założeń budżetowych utrzymania firmowego parku samochodowego.

W dyskusji o serwisie flot samochodowych panuje w Polsce pewien dualizm. Z jednej strony użytkownicy uznają, że ASO jest za drogie i nie zawsze fachowe. Z drugiej fakt serwisowania auta u dilera jest dobrym argumentem przy sprzedaży samochodu poflotowego. Przepisy wyraźnie mówią, że już na gwarancji nie mamy obowiązku serwisowania auta w ASO. Czy jednak warto korzystać z tego przepisu w przypadku samochodów firmowych?

Importerzy przekonują że nie, a jako argument poszerzają ofertę usług specjalnie dla użytkowników samochodów dostawczych.

Pakiety przeglądów

Właściciele samochodów użytkowych marki Volkswagen chcący zmniejszyć koszty eksploatacji swoich pojazdów mogą skorzystać z przygotowanych pakietów przeglądów. Do wyboru są dwa rodzaje warunków opieki serwisowej różniące się zakresem usług. Podstawowy pakiet obejmuje obowiązkowe przeglądy okresowe Long Life wraz z podstawowymi materiałami eksploatacyjnymi.

Jego rozszerzeniem jest Pakiet Przeglądów Plus, który obejmuje dodatkowo obsługę i naprawę elementów układów hamulcowego, zawieszenia, kierowniczego, przeniesienia napędu (sprzęgło, skrzynia biegów), napędowego (silnik) i elektrycznego.

Po wyborze pakietu i zawarciu umowy klienci płacą stałe raty miesięczne, których wysokość uzależniona jest od modelu samochodu, okresu obowiązywania umowy, planowanego przebiegu i zakresu wybranego świadczenia. Korzyści jest wiele, przede wszystkim przewidywalność wydatków związanych z samochodem, bezgotówkowe wykonywanie przeglądów i napraw w ASO na terenie całego kraju, oszczędność zapewniona przez preferencyjne stawki oraz rabaty za roboczogodzinę na pozostałe usługi, dogodna forma płatności w postaci stałej miesięcznej składki lub opłaty jednorazowej oraz elastyczność poprzez możliwość wyboru zakresu pakietu, czasu jego trwania, limitu kilometrów oraz skrócenia okresu umowy.

– Regularne serwisowanie wpływa na wyższą wartość pojazdu w momencie odsprzedaży dzięki dokumentacji historii jego napraw, co jest dodatkową korzyścią – przypomina rzecznik marki Volkswagen Tomasz Tonder.

Pakiety są dostępne dla klientów kupujących samochód za gotówkę lub korzystających z innego źródła finansowania. Można je nabyć w momencie zakupu samochodu lub w terminie późniejszym, ale przed wykonaniem pierwszego przeglądu, zgodnie z zaleceniami producenta, jednak nie później niż 12 miesięcy po pierwszej rejestracji.

Kontrakt serwisowy

Serwisowy Kontrakt Flotowy jest specjalną ofertą obsługi floty skierowaną dla firm, które posiadają lub użytkują samochody marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Dodatkową zaletą jest Dożywotnia Gwarancja Mobilności, która zawarta jest w cenie auta. Klienci mogą z niej korzystać nieodpłatnie, jeżeli wykonują przeglądy okresowe samochodu u partnerów serwisowych Volkswagena.

Wśród dodatkowych usług należy wymienić zapewnienie samochodu zastępczego na czas przeglądów i napraw, odbiór z serwisu i dostarczenie auta pod wskazany adres oraz faktury zbiorcze. Podobne pakiety przeglądów dostępne są dla klientów indywidualnych.

– Program cieszy się olbrzymią popularnością i zaufaniem klientów naszej marki. Zarówno wymierne oszczędności wynikające z preferencyjnych stawek serwisowych, jak i olbrzymi komfort w procesie zarządzania flotą gwarantują sukcesu tego projektu. Najlepszym na to dowodem są liczby: obecnie kontraktem objętych jest ponad 6 tys. samochodów marki Volkswagen Samochody Użytkowe – wskazuje dyrektor sprzedaży VW Samochody Użytkowe Marcin Kamiński.

Koszty flotowe znane są pod angielskojęzycznym skrótem TCO (Total Cost of Ownership). Jest to suma wszystkich wydatków na utrzymanie floty, a w ich skład przede wszystkim wchodzą: finansowanie zakupu, serwis, ubezpieczenie i wydatki na paliwo.

Wartość końcowa

Pozostało 96% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana