Szefowie VW mają poparcie właścicieli

Rodziny Piechów i Porsche, mające ponad 52 proc. udziałów w grupie Volkswagena, zapowiedziały poparcie dla szefów grupy zapominając o dawnych swarach, gdy firma stara się wyjść ze skandalu z emisjami — podał „Der Spiegel”

Publikacja: 23.10.2016 11:10

Szefowie VW mają poparcie właścicieli

Foto: Pixabay

Hans Michel Piech i Wolfgang Porsche w wywiadzie dla tygodnika — a udzielają ich rzadko — zobowiązali się poprzeć przewodniczącego rady nadzorczej Hansa Dietera Pötscha i prezesa Matthiasa Müllera oraz oświadczyli, że nie będą ingerować w bieżące sprawy operacyjne tej grupy samochodowej.

Do sporów obu rodzin dochodziło, gdy Ferdinand Porsche był przedstawicielem swej rodziny w radzie nadzorczej, ale na wiosnę 2015 zrezygnował ze stanowiska torując drogę swemu bratu Hansowi Michelowi. Niektórzy inwestorzy obawiali się, że swary obu rodzin zaszkodzą procesowi podejmowania decyzji, gdy grupa stara się zmniejszyć koszty i dostosować do nowych tendencji w motoryzacji.

– Różnimy się i inaczej postrzegamy nasze zadanie jako przedstawiciele rodzin — powiedział Hans Michel Piech, ale on i Wolfgang Porsche podkreślili, że są w stanie dojść do konsensu.

Porsche dodał, że tak będzie mimo niedawnej decyzji o zwiększeniu liczby członków rodziny z prawem głosu do 34. – Nie wszyscy z tego grona będą członkami rady nadzorczej albo mieć cokolwiek do powiedzenia w dyskusji, nie wszyscy z nich tego chcą. Istotne jest natomiast, że następne pokolenie rodziny jest zainteresowane sprawą i nie czeka tylko na wypłatę dywidendy – dodał.

Rychła zgoda sądu w USA na porozumienie

Wcześniej sędzia federalny Charles Breyer powiedział, że mocno skłania się do zatwierdzenia rekordowej propozycji Volkswagena odkupienia 2-lirowych diesli od 475 tys. właścicieli i wypłacenia rekompensat na łączną sumę 10,033 mld dolarów. Zapowiedział wydanie ostatecznej decyzji w tej sprawie do 25 października. Sędzia dodał, że rozpatrzy wszelkie zastrzeżenia przed podjęciem decyzji, czy zalecić jakieś zmiany, ale podkreślił, że najważniejsze jest szybkie działanie.

Elizabeth Cabraser reprezentująca właścicieli samochodów powiedziała, że wprawdzie proponowane porozumienie nie jest doskonałe, ale odzwierciedla najlepiej starania władz, Volkswagena, sądu i powodów, by dojść do rozwiązania, które będzie sprawiedliwe, rozsądne i odpowiednie. Prawnik Volkswagena, Robert Giuffra bronił oferty swego pracodawcy twierdząc, że ta umowa jest skuteczna i ma sens.

Sędzia Breyer zatwierdził wstępnie na sesji sądu w San Francisco porozumienie VW z dealerami tej grupy o wypłaceniu im 1,21 mld dolarów za poniesione starty.

Volkswagen zatrudnił 900 ludzi do pracy przy skupowaniu samochodów z dieslami o poj. 2 litrów, wyznaczył w każdym salonie osobę odpowiedzialną za realizację tego skupu, który moce zacząć się z początkiem listopada, jeśli sędzia Breyer zatwierdzi to porozumienie. VW będzie dodatkowo wypłacać każdemu właścicielowi od 5100 do 10 tys. dolarów kompensaty. Producent będzie mógł za naprawiać auta tym, którzy zechcą zachować je, po zaakceptowaniu takiego rozwiązania przez organ nadzoru. Zgoda może być wydana na początku listopada dla części modeli z 2015 r., rozmowy w tej sprawie jeszcze trwają.

Niemal 340 tys. posiadaczy samochodów VW zgłosiło się do udziału w programie, ok. 3200 stwierdziło, że nie są zainteresowani.

Hans Michel Piech i Wolfgang Porsche w wywiadzie dla tygodnika — a udzielają ich rzadko — zobowiązali się poprzeć przewodniczącego rady nadzorczej Hansa Dietera Pötscha i prezesa Matthiasa Müllera oraz oświadczyli, że nie będą ingerować w bieżące sprawy operacyjne tej grupy samochodowej.

Do sporów obu rodzin dochodziło, gdy Ferdinand Porsche był przedstawicielem swej rodziny w radzie nadzorczej, ale na wiosnę 2015 zrezygnował ze stanowiska torując drogę swemu bratu Hansowi Michelowi. Niektórzy inwestorzy obawiali się, że swary obu rodzin zaszkodzą procesowi podejmowania decyzji, gdy grupa stara się zmniejszyć koszty i dostosować do nowych tendencji w motoryzacji.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana