W oponach Chińczycy trzymają się mocno

Zapowiada się dobry rok dla branży oponiarskiej w Polsce.

Publikacja: 24.03.2016 21:00

W oponach Chińczycy trzymają się mocno

Foto: 123RF

W pierwszym kwartale 2016 roku sprzedaż opon do samochodów osobowych wzrosła w Polsce o 10 proc.

– Spodziewam się, że branża sprzeda w tym roku ok. 11 mln opon – uważa szef sprzedaży opon osobowych w Continental Opony Polska Jerzy Mendala.

Będzie to kolejny rok wzrostu. Wartość sprzedanych w Polsce opon do samochodów osobowych szacowana jest na przeszło 2 mld zł.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) wzrost sprzedaży w ubiegłym roku wyniósł 1 proc. w stosunku do roku wcześniejszego.

Rośnie popyt na modele premium

– Coraz więcej kierowców zdaje sobie sprawę z tego, jak duży wpływ na ich własne bezpieczeństwo mają opony – uważa dyrektor generalny PZPO Piotr Sarnecki.

Wskazuje, że w 2015 roku zmalał o 4 proc. segment opon budżetowych, który stanowi 46 proc. rynku. Segment średni wzrósł o 9 proc., do 28 proc. rynku, natomiast segment premium powiększył się o 2 proc. i zajmuje 26 proc. całej sprzedaży.

W Europie Zachodniej opony premium stanowią 62 proc. rynku, a budżetowe 11 proc.

Sprzedawcy nie widzą obecnie zwiększonego zainteresowania kierowców wiekiem i stanem opon ich samochodów po wypadku prezydenckiej limuzyny. Prezes Continental Opony Polska Piotr Zielak podkreśla, że wiek opony nie miał wpływu na zdarzenie na autostradzie.

Bardzo podobny jest popyt na opony zimowe i letnie. Zanika zapotrzebowanie na opony 13- i 14-calowe, stabilne jest na 15-calowe (to najpopularniejsza średnica opon w Polsce, zajmująca 35 proc. rynku) i rośnie na 16-calowe oraz większe. W przypadku opon 20- i 21-calowych wzrosty wynoszą odpowiednio 48 i 66 proc., choć odnoszą się do małej bazy. Opony 20-calowe stanowiły 0,5 proc. sprzedaży, a 21-calowe 0,14 proc.

W przypadku indeksów prędkości w przypadku opon letnich klienci decydują się na indeks H lub V (łącznie 2 mln opon, o 8 proc. więcej niż rok wcześniej) przy 16-procentowym spadku zainteresowania oponami z indeksem T (do 1,4 mln). W oponach zimowych indeks T pozostaje najpopularniejszy, z 2-procentowym wzrostem do 2,6 mln opon. Gum zimowych z indeksem H lub V klienci kupili 1,2 mln, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.

Polska jest szóstym rynkiem w Europie w sprzedaży opon osobowych ogółem oraz letnich (za Francją, Niemcami, Wielką Brytanią, Włochami i Hiszpanią) i trzecim (za Niemcami i Włochami) w zimowych. Europejczycy kupili w ubiegłym roku 131 mln opon letnich oraz 70 mln zimowych. Ponad 7 proc. polskiego rynku należy do importu z Azji, głównie z Chin.

Ciężarówkowe bestsellery

Udział importu ze Wschodu sięga 30 proc. w polskim rynku opon do samochodów użytkowych. Także i w tym segmencie ok. 70 proc. importu należy do producentów chińskich, niemal cała reszta należy do rosyjskich. Wypierają one z rynku opony bieżnikowane.

Sprzedawcy opon do samochodów użytkowych oczekują, że bieżący rok przyniesie kolejne wzrosty sprzedaży w Polsce. Po pierwszych dwóch miesiącach popyt urósł blisko o 16 proc., uzyskując dwa razy większą dynamikę od rynku europejskiego. Jak wynika z danych PZPO, w ubiegłym roku popyt powiększył się o 3 proc.

Odpowiadający za sprzedaż opon ciężarowych w Continental Opony Polska Grzegorz Jeziak podkreśla, że sprzedaż w Europie w 2015 roku była o niemal 17 proc. mniejsza niż w rekordowym 2007 roku. A dla porównania – w przypadku naszego spadek przekracza 5 proc.

Polska jest siódmym rynkiem w Europie ze sprzedażą dwa razy mniejszą od lidera – Turcji, w której klienci kupili 1,7 mln opon.

Na drugim miejscu znalazły się Niemcy (1,35 mln opon), za nimi Włochy (1,2 mln), Francja (1,1 mln), Wielka Brytania (1 mln) oraz Hiszpania (0,9 mln).

W pierwszym kwartale 2016 roku sprzedaż opon do samochodów osobowych wzrosła w Polsce o 10 proc.

– Spodziewam się, że branża sprzeda w tym roku ok. 11 mln opon – uważa szef sprzedaży opon osobowych w Continental Opony Polska Jerzy Mendala.

Pozostało 93% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana