Gwarancje dla Opla

Angela Merkel zapewnia, że zrobi wszystko dla zachowania zakładów Opla i miejsc pracy w nich, szefowa GM, Mary Barra gwarantuje niezależność tej firmy w razie przejęcia jej przez PSA

Publikacja: 18.02.2017 10:44

Gwarancje dla Opla

Foto: Bloomberg

– Trwają rozmowy z Oplem. Rząd ma pod kontrolą proces koordynacji. Zrobimy wszystko co możemy na płaszczyźnie politycznej dla zachowania miejsc pracy i zakładów w Niemczech — powiedziała pani kanclerz dziennikarzom po spotkaniu z premierem Kanady Justinem Trudeau.

W 2009 r. pomogła wypracować umowę o rządowych gwarancjach dla Opla, gdyby General Motors sprzedał go kanadyjskiemu producentowi podzespołów Magna, aby nie dopuścić do masowych zwolnień w Oplu. GM wycofał się ostatecznie ze swych zamiarów i postanowił dokonać restrukturyzacji, zamknął fabryki w Belgii i Niemczech i wycofał ze sprzedaży marki Saaba i Chevroleta.

Prezes GM, Mary Barra zapewniła z kolei w Ruesselsheim, że Opel zachowa niezależność, jeśli dojdzie do porozumienia z PSA — podał miesięcznik „Manager Magazin”. Powiedziała także, że prezes PSA Carlos Tavares zamierza pozostawić bez zmian obecną dyrekcję filii GM włącznie z prezesem Karlem-Thomasem Neumannem.

Amerykański koncern starał się uspokajać polityczne koła niemieckie i brytyjskie co do konsekwencji sojuszu PSA-Opel na zatrudnienie. Osoby związane z francuską firmą ujawniły, że tematem rozmów z GM na poczesnym miejscu były likwidacja miejsc pracy i zamykanie zakładów Vauxhalla.

Brytyjczycy nie całkiem spokojni

Brytyjski minister ds. przedsiębiorstw, Greg Clark, będący w czwartek wieczorem w Paryżu na rozmowach z politykami francuskimi i z szefami PSA powiedział, że ci ostatni dali do zrozumienia rządowi w Londynie, iż postarają się wykorzystać mocne strony marki Vauxhall w razie kupna Opla. — GM i PSA nie zakończyły jeszcze rozmów, ale uspokoiły mnie zamiary GM, o których mnie poinformowano raczej budowania na dobrych osiągach niż na racjonalizowaniu. Będziemy nadal w ścisłym kontakcie z GM i PSA w najbliższych dniach i tygodniach — powiedział

Szef brytyjskiego związku Unite, Len McCluskey, który uczestniczył w spotkaniu Clarke-Dan Amman (szef rady dyrektorów GM) oświadczył, że nie otrzymał żadnych gwarancji. — Na tym etapie nie ma gwarancji, trwa pisanie historii i czekamy, jaki będzie jej następny rozdział — powiedział potem w Sky News.

– Moim bezpośrednim priorytetem jest poznać stanowisko Peugeota w tym procesie i w tym celu staram się o pilne spotkanie z prezesem Carlosem Tavaresem” — dodał w komunikacie. Agencja Reutera cytuje też opinię osoby związanej z francuską grupą, że o wiele łatwiej likwidować miejsca pracy w W. Brytanii niż w Niemczech, a decyzja Londynu o wyjściu z Unii może dodatkowo zaważyć na tym.

Francuski minister przesyłu Christophe Siruque zobowiązał się z kolei do codziennego kontaktu z rządami Niemiec i W. Brytanii w sprawie możliwej umowy kupna.

Związkowcy chcą rozmów z PSA

Przedstawiciele załogi w Oplu są gotowi rozmawiać z potencjalnym nowym właścicielem, jak długo będą utrzymywane zapewnienia dotyczące miejsc pracy i inwestycji w zakłady.

„Fundamentalną podstawą do takich rozmów musi być jednoznaczne uznanie i wdrażanie istniejących porozumień we wszystkich ośrodkach Opla/Vauxhalla” — oświadczyły rady pracownicze i związek IG Metall oraz dodały, że porozumienia z pracownikami Opla o projektach i planach produktowych sięgają znacznie poza 2020 r. — Naszym celem musi być wykorzystanie istniejących możliwości utrzymania zatrudnienia i ośrodków produkcji, aby stworzyć pomyślnego Opla/Vauxhalla — powiedział przewodniczący europejskich rad pracowniczych, Wolfgang Schäfer-Klug.

Dla PSA, właściciela marek Peugeot, Citroen i DS kupno Opla dałoby mu 16,3 proc. udziału w europejskim rynku samochodów osobowych awansując go na drugie miejsce w regionie, przed Renaulta a za Volkswagenem. Prezes Opla, K. -H., Neumann stwierdził w tweetcie: „Związek z PSA ma zasadniczy sens. Mam duże zrozumienie dla wielu pytań naszej załogi i klientów”.

Władze Nadrenii-Palatynatu, gdzie znajduje się zakład Opla w Kaiserslautern wyraziły zadowolenie z perspektywy porozumienia z PSA, bo widzą w tym możliwość stworzenia europejskiego czempiona. Premier tego kraju związkowego, Malu Dreyer oświadczyła, że „nie ma sygnałów sugerujących, iż w ramach kupna zostaną zamknięte niemieckie zakłady”

Federalna minister gospodarki Brigitte Zypries stwierdziła wcześniej, że spodziewa się dojścia do skutku propozycji odkupienia Opla od GM po rozmowach z wyższymi przedstawicielami GM i PSA i udzielonych przez nich gwarancjach. Dodała, że rząd federalny zrobi wszystko dla zachowania zakładów.

Oceny

Agencja Moody’s uznała, że kupno Opla/Vauxhalla może w ostatecznym rozrachunku poprawić profil kredytowy PSA pod warunkiem, że Francuzom uda się tam, gdzie GM ponosi klęskę od lat: przywrócenie zysków z tej działalności. „Największa przeszkoda dla tej transakcji tkwi w zdolności PSA doprowadzenia transakcji di końca w rozsądnym terminie” — dodała agencja.

Jej wiceszef Falk Frey dodał, że „taki związek ma strategiczny sens, bo uwolniłby znaczne synergie, ale wymagałby znacznych wydatków na restrukturyzację, co zaważyłoby na zdolności generowania gotówki. Poprawiłby pozycję PSA w Europie, gdzie firma od 2010 r. traciła stale udział rynkowy. Obie firmy miałyby łącznie 16,4 proc. udziału rynkowego w UE i EFTA. Kupno zwiększyłoby zależność PSA od europejskiego rynku z 61 proc. do dwóch trzecich, ale dałoby większą różnorodność, bo Opel jest silny na rynkach, gdzie nie ma PSA, w Niemczech i W. Brytanii”.

– Trwają rozmowy z Oplem. Rząd ma pod kontrolą proces koordynacji. Zrobimy wszystko co możemy na płaszczyźnie politycznej dla zachowania miejsc pracy i zakładów w Niemczech — powiedziała pani kanclerz dziennikarzom po spotkaniu z premierem Kanady Justinem Trudeau.

W 2009 r. pomogła wypracować umowę o rządowych gwarancjach dla Opla, gdyby General Motors sprzedał go kanadyjskiemu producentowi podzespołów Magna, aby nie dopuścić do masowych zwolnień w Oplu. GM wycofał się ostatecznie ze swych zamiarów i postanowił dokonać restrukturyzacji, zamknął fabryki w Belgii i Niemczech i wycofał ze sprzedaży marki Saaba i Chevroleta.

Pozostało 89% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana