Tanimi SUV-ami w obronie rynku w Chinach

Hyundai i Kia planują uruchomienie w Chinach w przyszłym roku produkcji trzech tanich pojazdów sportowo-użytkowych – poinformowali wtajemniczeni

Publikacja: 12.05.2016 17:47

Tanimi SUV-ami w obronie rynku w Chinach

Foto: AFP

Podjęcie po raz pierwszy w Chinach produkcji tańszych modeli oznacza zwrot w strategii obu koreańskich marek, bo dotychczasowa polegająca na oferowaniu umiejącym liczyć pieniądze Chińczykom wersji starszych modeli nie powiodła się wraz ze wzrostem produkcji miejscowych firm. Udział rynkowy Hyundaia i Kia zmalał w Chinach w 2015 r. do 8,9 proc. z 10,4 rok wcześniej, do najniższego poziomu od 7 lat, bo chińscy rywale, m.in Great Wall Motor, zwiększali sprzedaż.

Firmy z Korei pojawiły się w Chinach dość późno, dopiero w 2002 r., ale w produkcji uplasowały się na trzecim miejscu, za VW i GM. Chińskie marki zyskiwały jednak na znaczeniu powtarzając pierwotne zachowanie Hyundaia: oferowały skromne, mniejsze samochody, ale po przystępnej cenie. Batalia przeniosła się z czasem z segmentu limuzyn na pojazdy sportowo-użytkowe, zyskujące na popularności także dzięki taniejącej ropie.

Nowe SUV-y z nowych fabryk

Hyundai zamierza uruchomić w listopadzie 2017 w planowanej fabryce w Changzhou produkcję kompaktowego SUV, bez specjalnych dodatków, a od 2018 r. subkompaktowego SUV w nowej fabryce w Chongqing – poinformowały dwie osoby. Kia zrobi to samo oferując własny tani subkompakt SUV w 2018 r., w przyszłym roku zamierza rozpocząć produkcję pojazdu średniej wielkości – podały dwie inne osoby.

Obie firmy koreańskie będą bardziej korzystać z miejscowych dostawców tańszych podzespołów nie wymagających skomplikowanej technologii, co pozwoli obniżyć koszty i ceny pojazdów. Zwiększą też wsad inżynieryjny wykorzystując wspólny ośrodek badawczo-rozwojowy w Yantai.

Hyundai wyjaśnił, że podejmie działania dla obrony swej pozycji w Chinach przed rywalami. Firma bada pod różnymi katami przygotowanie odrębnych pojazdów sportowo-użytkowych, które dadzą klientom większą wartość praktyczną obniżając w dalszym ciągu własne koszty. Planuje także dostosować swą gamę od tańszych modeli do aut z górnej półki, aby zaspokoić popyt różnych kategorii klientów.

Niektórzy eksperci uważają jednak, że wprowadzenie na rynek tańszych SUV może zaszkodzić jakości koreańskich producentów i ich wizerunkowi. Do nich należy np. dyrektor w IHS Automotive na Azję-Pacyfik, James Chao.

W Chinach Hyundai i Kia sprzedawały jednocześnie dwie – trzy kolejne wersje tego samego modelu, co pozwoliło szybko zwiększać sprzedaż różnym docelowym grupom klientów. Do końca 2015 r. Hyundai oferował ;w Chinach jednocześnie trzy wersje SUV Tucson, najstarsza oparta na roku modelowym 2006 nie jest już dostępna.

Koreańczyków, którzy plasowali się ze swymi limuzynami w rodzaju Elantry w górnym przedziale innych zagranicznych producentów na masową skalę, zaskoczył szybki wzrost popularności tańszych chińskich SUV. – Kiedyś na samochód chińskiej marki czy SUV patrzono z pogardą, albo odrzucano je, teraz są coraz bardziej akceptowane – uważa Michael Dunne, szef firmy doradczej Dunne Automotive z Hongkongu. Doszło do całkowitej zmiany nastawienia klientów do chińskich marek.

Stawka jest duża dla Hyundaia, bo jego 2 nowe fabryki w Chinach zwiększą łączne moce produkcyjne z Kia o niemal 30 proc. do 2,7 mln sztuk rocznie w 2018 r. Koreańczycy w Chinach obawiają się zwolnień z powodu malejącej sprzedaży, w Hyundaiu panuje atmosfera kryzysu. Obie firmy wymieniły swych szefów w Chinach w sierpniu.

Podjęcie po raz pierwszy w Chinach produkcji tańszych modeli oznacza zwrot w strategii obu koreańskich marek, bo dotychczasowa polegająca na oferowaniu umiejącym liczyć pieniądze Chińczykom wersji starszych modeli nie powiodła się wraz ze wzrostem produkcji miejscowych firm. Udział rynkowy Hyundaia i Kia zmalał w Chinach w 2015 r. do 8,9 proc. z 10,4 rok wcześniej, do najniższego poziomu od 7 lat, bo chińscy rywale, m.in Great Wall Motor, zwiększali sprzedaż.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana