Tanimi SUV-ami w obronie rynku w Chinach

Hyundai i Kia planują uruchomienie w Chinach w przyszłym roku produkcji trzech tanich pojazdów sportowo-użytkowych – poinformowali wtajemniczeni

Publikacja: 12.05.2016 17:47

Tanimi SUV-ami w obronie rynku w Chinach

Foto: AFP

Podjęcie po raz pierwszy w Chinach produkcji tańszych modeli oznacza zwrot w strategii obu koreańskich marek, bo dotychczasowa polegająca na oferowaniu umiejącym liczyć pieniądze Chińczykom wersji starszych modeli nie powiodła się wraz ze wzrostem produkcji miejscowych firm. Udział rynkowy Hyundaia i Kia zmalał w Chinach w 2015 r. do 8,9 proc. z 10,4 rok wcześniej, do najniższego poziomu od 7 lat, bo chińscy rywale, m.in Great Wall Motor, zwiększali sprzedaż.

Firmy z Korei pojawiły się w Chinach dość późno, dopiero w 2002 r., ale w produkcji uplasowały się na trzecim miejscu, za VW i GM. Chińskie marki zyskiwały jednak na znaczeniu powtarzając pierwotne zachowanie Hyundaia: oferowały skromne, mniejsze samochody, ale po przystępnej cenie. Batalia przeniosła się z czasem z segmentu limuzyn na pojazdy sportowo-użytkowe, zyskujące na popularności także dzięki taniejącej ropie.

Nowe SUV-y z nowych fabryk

Hyundai zamierza uruchomić w listopadzie 2017 w planowanej fabryce w Changzhou produkcję kompaktowego SUV, bez specjalnych dodatków, a od 2018 r. subkompaktowego SUV w nowej fabryce w Chongqing – poinformowały dwie osoby. Kia zrobi to samo oferując własny tani subkompakt SUV w 2018 r., w przyszłym roku zamierza rozpocząć produkcję pojazdu średniej wielkości – podały dwie inne osoby.

Obie firmy koreańskie będą bardziej korzystać z miejscowych dostawców tańszych podzespołów nie wymagających skomplikowanej technologii, co pozwoli obniżyć koszty i ceny pojazdów. Zwiększą też wsad inżynieryjny wykorzystując wspólny ośrodek badawczo-rozwojowy w Yantai.

Hyundai wyjaśnił, że podejmie działania dla obrony swej pozycji w Chinach przed rywalami. Firma bada pod różnymi katami przygotowanie odrębnych pojazdów sportowo-użytkowych, które dadzą klientom większą wartość praktyczną obniżając w dalszym ciągu własne koszty. Planuje także dostosować swą gamę od tańszych modeli do aut z górnej półki, aby zaspokoić popyt różnych kategorii klientów.

Niektórzy eksperci uważają jednak, że wprowadzenie na rynek tańszych SUV może zaszkodzić jakości koreańskich producentów i ich wizerunkowi. Do nich należy np. dyrektor w IHS Automotive na Azję-Pacyfik, James Chao.

W Chinach Hyundai i Kia sprzedawały jednocześnie dwie – trzy kolejne wersje tego samego modelu, co pozwoliło szybko zwiększać sprzedaż różnym docelowym grupom klientów. Do końca 2015 r. Hyundai oferował ;w Chinach jednocześnie trzy wersje SUV Tucson, najstarsza oparta na roku modelowym 2006 nie jest już dostępna.

Koreańczyków, którzy plasowali się ze swymi limuzynami w rodzaju Elantry w górnym przedziale innych zagranicznych producentów na masową skalę, zaskoczył szybki wzrost popularności tańszych chińskich SUV. – Kiedyś na samochód chińskiej marki czy SUV patrzono z pogardą, albo odrzucano je, teraz są coraz bardziej akceptowane – uważa Michael Dunne, szef firmy doradczej Dunne Automotive z Hongkongu. Doszło do całkowitej zmiany nastawienia klientów do chińskich marek.

Stawka jest duża dla Hyundaia, bo jego 2 nowe fabryki w Chinach zwiększą łączne moce produkcyjne z Kia o niemal 30 proc. do 2,7 mln sztuk rocznie w 2018 r. Koreańczycy w Chinach obawiają się zwolnień z powodu malejącej sprzedaży, w Hyundaiu panuje atmosfera kryzysu. Obie firmy wymieniły swych szefów w Chinach w sierpniu.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana