To już koniec marki Saab

Właściciel marki Saab, szwedzko-chińskie konsorcjum National Electric Vehicles Sweden (NEVS), ogłosiło, że na dobre rozstaje się z tą nazwą.

Publikacja: 23.06.2016 19:24

To już koniec marki Saab

Foto: Bloomberg

NEVS, które przejęło większość majątku marki Saab, poinformowało, że teraz skupi się na budowie  elektrycznych pojazdów opracowanych z myślą o chińskich nabywcach. Nowy samochód będzie bazował na Saabie 9-3, ale sprzedawany będzie pod marką NEVS.

Prezes NEVS Mattias Bergman poinformował w specjalnym oświadczeniu, że szanując historię marki oraz dziedzictwo firmy, która przejęli, chcą jednak zbudować coś zupełnie nowego.

NEVS może się już pochwalić pierwszymi sukcesami. Firma podpisała niedawno kontrakt o wartości 12 mld dolarów na dostarczenie do Chin 150 tys. pojazdów bazujących na rozwiązaniach technicznych Saaba 9-3. Samochody maja trafić do odbiorców do 2020 roku. Chińska firma China Volant Industry Co., zamówiła w NEVS 20 tys. elektrycznych pojazdów, z których pierwsze trafić mają do nabywcy już przyszłym roku.

NEVS tłumaczy, że rezygnuje z używania marki Saab ze względów prawnych. Firma przejęła większość majątku samej fabryki szwedzkiego producenta i prawa do modelu 9-3, ale prawa do samego znaku towarowego Saab są własnością szwedzkiej firmy zbrojeniowej Saab AB.

Spór o prawo do korzystania z nazwy i logo z gryfem przez producenta samochodów trwa od dwóch lat, po tym jak koncern zbrojeniowy wycofał zgodę. W zeszłym roku NEVS twierdził, że jest blisko porozumienia z Saab AG. jednak na początku tego roku rzecznik prasowy koncernu zbrojeniowego Sebastian Carlsson oświadczył, że firma ma pełne prawa do używania znaku handlowego i nazwy Saab i nie zamierza się nimi dzielić.

Pierwszy samochód pod marką Saab zjechał z taśmy montażowej w 1949 roku. W 1990 roku Grupa Saab sprzedała część samochodowa amerykańskiemu koncernowi General Motors. Dwadzieścia lat później GM pozbył się saaba a nabywca była holenderska firma Spykers. Niestety dwa lata później Saab był już w tak złej kondycji finansowej, że rozpoczęto procedure upadłościową. Wtedy firmę przejęło chińsko-szwedzkie konsorcjum NEVS, który w maju 2015 roku zedytowało o zaprzestaniu seryjnej produkcji Saabów.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana