Nie będzie kompaktów Forda dla Trzeciego Świata

Ford zrezygnował z projektu produkcji kompaktowych pojazdów rodzinnych dla wschodzących rynków (Chiny, Indie) — podali przedstawiciele sektora motoryzacji

Publikacja: 04.09.2016 12:03

Nie będzie kompaktów Forda dla Trzeciego Świata

Foto: Bloomberg

Na te dwa kraje miała przypaść większość produkcji od 2018 r. nowej gamy 8500, składającej się z sedana klasy premium, hatchbacka i pojazdu sportowo-użytkowego — ujawniły dwie osoby znające bezpośrednio plany amerykańskiego koncernu. Miały być produkowane w Indiach, a także w Brazylii, Rosji i Tajlandii.

Ford ogłosił swą decyzję dostawcom w lipcu, wcześniej General Motors odroczył plan uruchomienia w Indiach produkcji rodziny kompaktowych pojazdów rodzinnych za 5 mld dolarów. Ford zamierza obecnie przeprojektować w latach 2020-21 w Indiach modele EcoSport, Figo i Figo Aspire — podały dwie inne osoby.

Bardziej ambitny program 8500 został odroczony z powodu małego popytu na małe i średnie hatchbacki i sedany w Indiach i Chinach, gdzie rośnie popularność SUV i krzyżówek łączących cechy SUV i hatchbacków. Według informatorów, którzy zastrzegli anonimowość, koszt unowocześnienia fabryk i dostosowania ich do nowej produkcji byłby zbyt wysoki.

Sam koncern nie chciał wypowiadać się. „Stale oceniamy okazje, aby lepiej zaspokajać potrzeby konsumentów i nie komentujemy spekulacji o przyszłych programach produkcji” — oświadczył rzecznik w komunikacie.

Kurs na SUV

Forda zainwestował w Indiach ponad 2 mld dolarów i zamierza wydać więcej na utworzenie w Chennai (d. Madras) globalnego ośrodka inżynieryjnego, który pomoże dopasować produkty do potrzeb rynku i szybciej uwzględniać zmiany upodobań.

Koncern zwiększy również eksport także do Europy, aby wykorzystać do maksimum obie fabryki w Indiach. — Indie to kluczowy rynek w regionie Azji-Pacyfiku — stwierdził rzecznik i dodał, że koncernowi zależy na wprowadzaniu nowych produktów i technologii w tym kraju.

Zamiast realizować większy plan dla Indii i Chin Fiord skupi się na unowocześnieniu obecnych modeli, zaprojektuje i zwiększy produkcję SUV i krzyżówek, odchodząc od sedanów i hatchbacków. To pozwoli mu zwiększyć marżę zysku.

– Globalne przestawienie się na krzyżówki utrudni Fordowi i GM konkurowanie w segmencie małych samochodów — uważa wiceprezes amerykańskiej firmy od prognoz rynku, AutoForecast Solutions, Sam Fiorani. — Większy sens ma dla nich odświeżenie starszych produktów, ponieść niższe koszty rozwojowe w Chinach w średniej perspektywie i przestawić się w dłuższej na małe crossovery.

Porażka dla „Make in India”

Wycofanie się Forda i GM z nowych programów jest porażką strategii premiera Narendry Modi „Make in India” rozwijania produkcji na miejscu we wszystkich sektorach, także w motoryzacji. Wymiana oprzyrządowania pod produkcję gamy 8500 w zakładzie Forda w stanie Gudżarat, skądś pochodzi premier, kosztowałoby ponad 100 mln dolarów, trzeba zwiększyć zatrudnienie, bo wzrosłaby też produkcja.

Fordowi i GM było i jest ciężko na wschodzących rynkach w Azji, bo mają do czynienia z ostrą konkurencją firm japońskich, koreańskich i od niedawna chińskich. GM zaprzestał produkcji w Indonezji, Ford zamierza zrobić to samo, a także w Japonii i Australii. Koncern z Dearborn szuka teraz w każdym kraju tego regionu możliwości zarabiania w długiej perspektywie, a Indie są trudnym krajem do tego.

Rynek aut osobowych wzrósł w ostatnim roku finansowym o 7 proc. do 2,8 mln, a dominują na nim Maruti Suzuki i Hyundai, kontrolujące dwie trzecie rynku, podczas gdy na Foirda przypada zaledwie 3 proc.

Zmiana strategii do czasu przygotowani alternatywnego planu pozwoli Amerykanom wypełnić lukę w gamie modeli, bo nie ma nic w środkowej części pod względem wielkości pojazdów i cen. Na razie skupia się na obniżaniu kosztów przekazując więcej produkcji komponentów miejscowym parterom i wykorzystując te same podzespoły w różnych modelach.

Na te dwa kraje miała przypaść większość produkcji od 2018 r. nowej gamy 8500, składającej się z sedana klasy premium, hatchbacka i pojazdu sportowo-użytkowego — ujawniły dwie osoby znające bezpośrednio plany amerykańskiego koncernu. Miały być produkowane w Indiach, a także w Brazylii, Rosji i Tajlandii.

Ford ogłosił swą decyzję dostawcom w lipcu, wcześniej General Motors odroczył plan uruchomienia w Indiach produkcji rodziny kompaktowych pojazdów rodzinnych za 5 mld dolarów. Ford zamierza obecnie przeprojektować w latach 2020-21 w Indiach modele EcoSport, Figo i Figo Aspire — podały dwie inne osoby.

Pozostało 84% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana