Luksus w wydaniu Kia

W salonach Kia Motors w Polsce pojawił się w sprzedaży kompaktowy SUV Kia Sportage IV generacji ze słowackiej Żyliny. Bogato wyposażony w cenie od 75 tys. do 141 500 zł., przystępuje do rywalizacji o klienta w najszybciej rosnącym segmencie.

Publikacja: 30.01.2016 08:46

Luksus w wydaniu Kia

Foto: materiały prasowe

Sportage IV generacji pokazany po raz pierwszy we wrześniu 2015 we Frankfurcie trafił bardzo szybko na rynek potwierdzając ewolucję, jaka dokonała się w Hyundai – Kia od 2006 r., gdy głównym projektantem został Peter Schreyer.

Debiut tego kompaktowego pojazdu sportowo-użytkowego nastąpił w 1993 r. (wtedy jeszcze nie znano tej nazwy), druga wersja pojawiła się w 2004 r., trzecia w 2010 r. Od początku sprzedano na świecie 3,3 mln tych pojazdów, w tym w Europie 414 tys. Sportage trafił do Polski w 1995 r., gdzie z pewną przerwą kupiło go 34 tys. klientów.

Przedstawiciele producenta liczą na kolejny sukces rynkowy tego modelu. Szef działu informacji o produkcie w Kia Motors Europe, Vladislav Alexiev mówi: — W 2015 r. sprzedaliśmy 105 tys. Sportage III, więc w pierwszym pełnym roku liczymy na co najmniej tyle samo, albo więcej  Sportage IV. Kia w Polsce sprzedała w 2015 r. 18 898 aut, w tym 5368 Sportage III. Dyrektor Wojciech Szyszko zakłada dla bieżącego roku łącznie 20 tys., w tym 6 tys. nowych crossoverów.

Sportage IV powstał w ośrodku projektowym Kia we Frankfurcie pod kierunkiem Grégory Guillaume, we współpracy z ośrodkami w Namyang (Korea) i Irvine w Kalifornii. Wykorzystano atuty poprzednika, choć ta wersja powstała praktycznie od początku. Szef działu planowania produktu David Labrosse, przyznał, że teraz podobnie jak w poprzednich wersjach nastąpił kolejny duży skok technologiczny.

Auto jest dłuższe o 4 cm, z rozstawem osi szerszym o 3 cm. Zmieniono przód: reflektory umieszczono nad grillem chłodnicy, poszerzonym i obniżonym. W zderzaku dodano światła przeciwmgielne. Lekko opadający dach, wydatne nadkola, przetłoczenia karoserii nadają bardziej muskularnego wyglądu. Z tyłu smukłe lampy łączy pozioma listwa ozdobna, kierunkowskazy i światła cofania rozdzielono i obniżono.

Nowością jest wersja GT Line, którą wprowadzono dla amatorów sportowego wizerunku i dynamicznych wrażeń z jazdy. GT Line zachowuje cechy wersji standardowej, ale góruje nad nią bardziej dopracowanym wyglądem i większą precyzją prowadzenia.

Największe zmiany widać we wnętrzu auta: dużą liczbę elementów pokrytych skórą i materiału miękkiego w dotyku. Tablicę rozdzielczą podzielono na dwie strefy: multimedialna z wyświetlaczem i wskaźnikami  służy do przekazywania informacji. Druga, skierowana lekko ku kierowcy, zapewnia wygodny dostęp do elementów obsługi. Całość stwarza poczucie komfortu i luksusu.

Dzięki większym wymiarom nadwozia pasażerowie zyskali więcej miejsca na nogi i nad głową. Pojemność bagażnika (w 2 poziomach) zwiększyła się z 465 do 503 litrów, zbiornika paliwa z 58 do 62 l. Zmiany konstrukcyjne zapewniły z kolei wyciszenie hałasów, zmniejszenie drgań i wibracji w kabinie.

Napęd

Najciekawsze jest wprowadzenie nowego silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką 1,6 T-GDI o mocy 177 koni, oferowanym w wersji GT Line i zmodernizowanie diesli 2,0 serii R. Oba diesle są dostępne z typowymi pakietami wyposażenia i w nowej GT Line. Ten silnik jest proponowany w dwóch wersjach, o mocy 136 i 185 koni. Gamę jednostek napędowych uzupełniają benzynowy 1,6 o mocy 132 koni i wysokoprężny 1,7, 115-konny.

Nowy Sportage może być wyposażony w 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynię biegów (DCT), która zadebiutowała w odnowionej Kia cee’d. W Sportage IV przekładnia ta jest oferowana wyłącznie z 177-konnym silnikiem 1,6 T-GDI. Normą w układzie przenoszenia napędu jest 6-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów.

Auto uzyskało maksymalną ocenę 5 gwiazdek w próbach zderzeniowych Euro NCAP.

Nowości

W zależności od rynku nowy Sportage może mieć seryjnie lub za dopłatą:.

– automatyczny system hamowania awaryjnego AEBS, który korzysta z kamery i radaru dalekiego zasięgu do wykrywania zagrożenia ewentualną kolizją z innym pojazdem lub z pieszym i pozwala uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki,

— asystenta pasa ruchu LDWS, który emituje alarm dźwiękowy w przypadku opuszczenia pasa ruchu bez sygnalizowania tego manewru kierunkowskazem,

– system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu KLA, który śledzi położenie samochodu względem linii na jezdni. Dokonuje samoczynnej korekty toru jazdy, jeżeli zjazd z pasa ruchu odbywa się bez włączenia kierunkowskazu,

— asystenta świateł drogowych KHBA, który automatycznie dostosowuje zasięg oświetlenia do nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu i do warunków drogowych,

– system rozpoznawania znaków drogowych, KSA korzystającym z kamery wideo do odczytu znaków ograniczenia prędkości z wyświetlaniem w zestawie wskaźników,

– system monitorowania martwego pola w lusterkach KBSD,

– system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania KRCTA.

Już w podstawowej wersji wyposażenia L należą seryjnie:

– system otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka, w pakiecie z podświetlanymi klamkami zewnętrznymi (smart key)

– czujniki parkowania z przodu i z tyłu

–  system nawigacji satelitarnej  Navi System z obsługą w języku polskim, zintegrowany z usługami TomTom i darmową aktualizacją map przez 7 lat, 7-calowy kolorowy ekran dotykowy, kamera cofania, radioodtwarzacz RDS MP3, złącza USB i AUX, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym do telefonu i anteną dachową typu płetwa rekina

– asystent świateł drogowych HBA

– system rozpoznawania znaków drogowych KSA

–  system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu  KLA

– automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, fotochromatyczne lusterko wewnętrzne, przyciemniane szyby w tylnych drzwiach

— 17-calowe alufelgi z oponami 225/60/R17

Sportage IV jako pierwszy kompakt ma nową bezprzewodową ładowarkę telefonów komórkowych o mocy 5 W. Aktywuje się automatycznie po położeniu komórki lub tabletu na płytce indukcyjnej. Z przodu i z tyłu kabiny znajdują się gniazda USB.

Wrażenia z jazdy

Dla każdego automobilisty najciekawsza była oczywiście wersja z nowym silnikiem benzynowym. Dodatkową premią było niezwykle bogate wyposażenie auta. Głowa może rozboleć na myśl, gdyby wszystkie gadżety zaczęły się psuć, ale natychmiast uspokaja świadomość, że Kia zapewnia 7-letnie naprawy gwarancyjne.

Każdy nowy samochód oferowany do testów prasowych jest niemal doskonały. Sportage IV w tej wersji jest wspaniałą zabawką — za 110 tys. złotych, czyli za niewygórowaną cenę, jeśli porównać go z innymi. Zaskakuje cisza w kabinie, tak uszczelnionej, że nie słychać pracy silnika. Fotele z przodu i z tyłu wygodne, także dla podróżnego o dłuższych nogach. Staranność wykonania kojarzy się z segmentem premium.

Auto doskonale trzyma się drogi, nawet na długich zakrętach można jechać z prędkością 80 km/h. Drążek skrzyni biegów krótki, ale płynnie zapewnia zmianę, a 177-konny silnik w razie potrzeby daje przyspieszenie jak w startującym samolocie. Nawigacja w aucie testowym przygotowana w kilku językach do wyboru, dostraja się po niespodziewanym zjeździe z wybranej trasy, zgubić się po prostu nie można.  W sumie auto jest tak udane, że podczas krótkiego testu trudno doszukać się minusów.

Dane techniczne

Silnik: 16,6 T-GDI „Gamma”, o pojemności 1591 ccm, rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy z turbodoładowaniem

Moc maks.: 177 KM/96 kW przy 5500 obr/min

Maks. moment obrotowy: 265 Nm przy 1500-4500 obr/min

Maks. prędkość: 202 km/h /201 (DCT)

Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 sek/9,1 sek (DCT)

Zużycie paliwa: 7,3/5,8/9,8  (dane producenta)

Zbiornik paliwa: 62 l

Emisja CO2: 169 g/km, norma Euro 6

Cena: 109 990 zł

Gwarancja: 7 lat albo do 150 tys. km

Konkurenci: Ford Kuga, Honda, CR-V, Hyundai Tucson, Nissan Qashqai, Mazda CX, Mitsubishi ASX, Renault Kadjar, Skoda Yeti, Suzuki SX4S Cross, Toyota RAV4, VW Tiguan

Plusy:

+ atrakcyjna sylwetka, dynamiczny napęd

+ przestronne, starannie wykończone wnętrze

+ duży bagażnik, antena płetwa rekina

Minusy:

– brak koła dojazdowego w najtańszej wersji

– brak tempomatu w najtańszej wersji

– brak siatki (haczyków) w bagażniku na mniejsze zakupy

Sportage IV generacji pokazany po raz pierwszy we wrześniu 2015 we Frankfurcie trafił bardzo szybko na rynek potwierdzając ewolucję, jaka dokonała się w Hyundai – Kia od 2006 r., gdy głównym projektantem został Peter Schreyer.

Debiut tego kompaktowego pojazdu sportowo-użytkowego nastąpił w 1993 r. (wtedy jeszcze nie znano tej nazwy), druga wersja pojawiła się w 2004 r., trzecia w 2010 r. Od początku sprzedano na świecie 3,3 mln tych pojazdów, w tym w Europie 414 tys. Sportage trafił do Polski w 1995 r., gdzie z pewną przerwą kupiło go 34 tys. klientów.

Pozostało 93% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką