Sportage IV generacji pokazany po raz pierwszy we wrześniu 2015 we Frankfurcie trafił bardzo szybko na rynek potwierdzając ewolucję, jaka dokonała się w Hyundai – Kia od 2006 r., gdy głównym projektantem został Peter Schreyer.
Debiut tego kompaktowego pojazdu sportowo-użytkowego nastąpił w 1993 r. (wtedy jeszcze nie znano tej nazwy), druga wersja pojawiła się w 2004 r., trzecia w 2010 r. Od początku sprzedano na świecie 3,3 mln tych pojazdów, w tym w Europie 414 tys. Sportage trafił do Polski w 1995 r., gdzie z pewną przerwą kupiło go 34 tys. klientów.
Przedstawiciele producenta liczą na kolejny sukces rynkowy tego modelu. Szef działu informacji o produkcie w Kia Motors Europe, Vladislav Alexiev mówi: — W 2015 r. sprzedaliśmy 105 tys. Sportage III, więc w pierwszym pełnym roku liczymy na co najmniej tyle samo, albo więcej Sportage IV. Kia w Polsce sprzedała w 2015 r. 18 898 aut, w tym 5368 Sportage III. Dyrektor Wojciech Szyszko zakłada dla bieżącego roku łącznie 20 tys., w tym 6 tys. nowych crossoverów.
Sportage IV powstał w ośrodku projektowym Kia we Frankfurcie pod kierunkiem Grégory Guillaume, we współpracy z ośrodkami w Namyang (Korea) i Irvine w Kalifornii. Wykorzystano atuty poprzednika, choć ta wersja powstała praktycznie od początku. Szef działu planowania produktu David Labrosse, przyznał, że teraz podobnie jak w poprzednich wersjach nastąpił kolejny duży skok technologiczny.
Auto jest dłuższe o 4 cm, z rozstawem osi szerszym o 3 cm. Zmieniono przód: reflektory umieszczono nad grillem chłodnicy, poszerzonym i obniżonym. W zderzaku dodano światła przeciwmgielne. Lekko opadający dach, wydatne nadkola, przetłoczenia karoserii nadają bardziej muskularnego wyglądu. Z tyłu smukłe lampy łączy pozioma listwa ozdobna, kierunkowskazy i światła cofania rozdzielono i obniżono.