Polski kapitał za słaby dla produkcji samochodów osobowych

Boryszew, Solaris i Wielton to największe firmy w branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem.

Publikacja: 18.07.2016 11:08

Polski kapitał za słaby dla produkcji samochodów osobowych

Foto: materialy prasowe

Ranking obejmujący 30 kluczowych przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego przygotował Bank Zachodni WBK we współpracy z Polska Izbą Motoryzacji (PIM) oraz wywiadownią gospodarczą Bisnode. Większość zajmuje się produkcją części i podzespołów dla producentów samochodów. Są także producenci autobusów, zabudów i pojazdów specjalnych. Największa część producentów działa w regionach, gdzie motoryzacja należy do najsilniejszych sektorów gospodarki: w Wielkopolsce i na Śląsku. Magnesem dla przedsiębiorstw są tam specjalne strefy ekonomiczne, w których motoryzacja jest branżą wiodącą.

Na czele motoryzacyjnego rankingu TOP30 znajduje się Grupa Boryszew. Przemysł samochodowy to jeden z czterech podstawowych segmentów działalności koncernu. Według BZ WBK i Bisnode, to jedyne polskie przedsiębiorstwo, które z działalności w segmencie motoryzacyjnym osiągnęło przychody ze sprzedaży przekraczające 2 miliardy złotych. Jest to w dużej mierze rezultatem przejęć dokonanych przez Boryszew na rynku europejskim. Do istotnych rodzajów produkcji koncernu należą elementy z tworzyw sztucznych, podzespoły do układów klimatyzacji czy elementy zawieszenia.

Na drugim miejscu Sklasyfikowano producenta autobusów Solaris Bus & Coach. Ta rodzinna firma z Bolechowa pod Poznaniem wypracowała w 2015 roku rekordowe przychody w wysokości 1,7 miliarda złotych. W Polsce Solaris już trzynasty rok z rzędu został liderem rynku niskopodłogowych autobusów miejskich, sprzedając 333 pojazdy. Do zagranicznych odbiorców trafiło z kolei łącznie 946 Solarisów, co daje trzy czwarte udziału eksportu w ogólnej strukturze sprzedaży. Solaris jest m.in. europejskim liderem w rozwoju innowacyjnych pojazdów z napędem elektrycznym. Od 2001 roku produkuje trolejbusy, a od roku 2011 autobusy bateryjne. W ub. roku firma zaczęła prace nad budową pierwszego dwuprzegubowego autobusu elektrycznego z wodorowym ogniwem paliwowym.

Trzecim w rankingu opracowanym przez BZ WBK, PIM i Bisnode jest firma Wielton z Wielunia. To największy polski producent przyczep i naczep samochodowych. Ubiegłoroczne przychody spółki, która chce być w pierwszej trójce producentów takich pojazdów w Europie, wyniosły 630 mln zł i były wyższe niż przed rokiem o 7,9 proc. W sumie producent z Wielunia sprzedał ponad 6,9 tys. przyczep i naczep, z tego blisko 3 tys. sztuk za granicą. Firma w ubiegłym miesiącu utworzyła oddział w Niemczech. Nowa spółka Wielton GmbH z siedzibą we Frankfurcie nad Menem ma zajmować się sprzedażą i serwisem na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W perspektywie 3-5 lat sprzedaż produktów Wieltonu na tych trzech rynkach ma przekroczyć poziom 1,5 tys. sztuk rocznie.

Na kolejnym miejscu znalazła się firma Sanok Rubber Company produkująca elementy z gumy. Jej głównymi liniami produktowymi są uszczelnienia karoserii i elementy do systemów antywibracyjnych w branży motoryzacyjnej, uszczelnienia do systemów okiennych i uszczelki samoprzylepne do stolarki otworowej w segmencie budownictwa oraz pasy klinowe i mieszanki gumowe dla przemysłu oraz rolnictwa. Następne na liście to firmy ZAP Sznajder Betterien wytwarzająca akumulatory i firma Wawrzaszek ISS budująca samochody ratownicze, głównie dla straży pożarnej.

Według ekspertów BZ WBK, o sukcesie firm zadecydowała w znacznym stopniu ich międzynarodowa ekspansja.

– Automotive jest branżą, w której łańcuchy produkcji są mocno umiędzynarodowione. To powoduje, że sektor działa w oparciu o handel zagraniczny, a polscy producenci potrafią wykorzystać tę specyfikę – mówi Roman Maciejewski, dyrektor Departamentu Bankowości Korporacyjnej w Banku Zachodnim WBK.

Zestawienie „TOP30 największych producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem” zostało opracowane w oparciu o wysokość rocznych przychodów ze sprzedaży. W przygotowanym rankingu nie ma natomiast żadnego producenta samochodów osobowych i dostawczych czy silników.

– Spółkom wyłącznie z polskim kapitałem bardzo trudno jest nawiązać bezpośrednie relacje z międzynarodowymi producentami aut. Dlatego działalność w branży zaczynają od bycia dostawcą drugiego lub trzeciego rzędu – tłumaczy Wojciech Żuk dyrektor kredytowy ds. sektora motoryzacji z BZ WBK.

Ranking obejmujący 30 kluczowych przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego przygotował Bank Zachodni WBK we współpracy z Polska Izbą Motoryzacji (PIM) oraz wywiadownią gospodarczą Bisnode. Większość zajmuje się produkcją części i podzespołów dla producentów samochodów. Są także producenci autobusów, zabudów i pojazdów specjalnych. Największa część producentów działa w regionach, gdzie motoryzacja należy do najsilniejszych sektorów gospodarki: w Wielkopolsce i na Śląsku. Magnesem dla przedsiębiorstw są tam specjalne strefy ekonomiczne, w których motoryzacja jest branżą wiodącą.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana