Ranking obejmujący 30 kluczowych przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego przygotował Bank Zachodni WBK we współpracy z Polska Izbą Motoryzacji (PIM) oraz wywiadownią gospodarczą Bisnode. Większość zajmuje się produkcją części i podzespołów dla producentów samochodów. Są także producenci autobusów, zabudów i pojazdów specjalnych. Największa część producentów działa w regionach, gdzie motoryzacja należy do najsilniejszych sektorów gospodarki: w Wielkopolsce i na Śląsku. Magnesem dla przedsiębiorstw są tam specjalne strefy ekonomiczne, w których motoryzacja jest branżą wiodącą.
Na czele motoryzacyjnego rankingu TOP30 znajduje się Grupa Boryszew. Przemysł samochodowy to jeden z czterech podstawowych segmentów działalności koncernu. Według BZ WBK i Bisnode, to jedyne polskie przedsiębiorstwo, które z działalności w segmencie motoryzacyjnym osiągnęło przychody ze sprzedaży przekraczające 2 miliardy złotych. Jest to w dużej mierze rezultatem przejęć dokonanych przez Boryszew na rynku europejskim. Do istotnych rodzajów produkcji koncernu należą elementy z tworzyw sztucznych, podzespoły do układów klimatyzacji czy elementy zawieszenia.
Na drugim miejscu Sklasyfikowano producenta autobusów Solaris Bus & Coach. Ta rodzinna firma z Bolechowa pod Poznaniem wypracowała w 2015 roku rekordowe przychody w wysokości 1,7 miliarda złotych. W Polsce Solaris już trzynasty rok z rzędu został liderem rynku niskopodłogowych autobusów miejskich, sprzedając 333 pojazdy. Do zagranicznych odbiorców trafiło z kolei łącznie 946 Solarisów, co daje trzy czwarte udziału eksportu w ogólnej strukturze sprzedaży. Solaris jest m.in. europejskim liderem w rozwoju innowacyjnych pojazdów z napędem elektrycznym. Od 2001 roku produkuje trolejbusy, a od roku 2011 autobusy bateryjne. W ub. roku firma zaczęła prace nad budową pierwszego dwuprzegubowego autobusu elektrycznego z wodorowym ogniwem paliwowym.
Trzecim w rankingu opracowanym przez BZ WBK, PIM i Bisnode jest firma Wielton z Wielunia. To największy polski producent przyczep i naczep samochodowych. Ubiegłoroczne przychody spółki, która chce być w pierwszej trójce producentów takich pojazdów w Europie, wyniosły 630 mln zł i były wyższe niż przed rokiem o 7,9 proc. W sumie producent z Wielunia sprzedał ponad 6,9 tys. przyczep i naczep, z tego blisko 3 tys. sztuk za granicą. Firma w ubiegłym miesiącu utworzyła oddział w Niemczech. Nowa spółka Wielton GmbH z siedzibą we Frankfurcie nad Menem ma zajmować się sprzedażą i serwisem na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W perspektywie 3-5 lat sprzedaż produktów Wieltonu na tych trzech rynkach ma przekroczyć poziom 1,5 tys. sztuk rocznie.
Na kolejnym miejscu znalazła się firma Sanok Rubber Company produkująca elementy z gumy. Jej głównymi liniami produktowymi są uszczelnienia karoserii i elementy do systemów antywibracyjnych w branży motoryzacyjnej, uszczelnienia do systemów okiennych i uszczelki samoprzylepne do stolarki otworowej w segmencie budownictwa oraz pasy klinowe i mieszanki gumowe dla przemysłu oraz rolnictwa. Następne na liście to firmy ZAP Sznajder Betterien wytwarzająca akumulatory i firma Wawrzaszek ISS budująca samochody ratownicze, głównie dla straży pożarnej.