Limity ekologicznych aut w Chinach od 2019 r.

Chiny odroczyły o rok wprowadzenie limitów tzw. czystych pojazdów, które będą obowiązywać producentów i importerów

Publikacja: 28.09.2017 18:18

Limity ekologicznych aut w Chinach od 2019 r.

Foto: Fotolia.com

Firmy samochodowe będą od 2019 r. musiały przestrzegać ambitnych norm sprzedaży pojazdów elektrycznych albo hybrydowych – ogłoszono oficjalnie w Pekinie.

W czerwcu przedstawiono projekt przepisów zmuszających producentów i importerów od 2018 r. do sprzedawania określonej liczby pojazdów napędzanych nowymi energiami. Projekt wzbudził duże zaniepokojenie firm, zwracały się do władz chińskich o przesunięcie tych limitów, aby mogły przygotować się.

Ostatecznie limity zaczną obowiązywać od 2019 r., o rok później niż zakładano – stwierdza pismo resortu przemysłu i technologii informacji. Zasada pozostaje ta sama: każdy pojazd otrzyma pewną pulę punktów kredytowych, najwięcej wersje elektryczne. Każdy producent biedzie zobowiązany zgromadzić 10 proc. kredytów z pojazdów ekologicznych z łącznej liczby sprzedanych w 2019 r., w 2020 r. będzie to 12 proc.

Firmy wypuszczające lub importujące ponad 30 tys. pojazdów tradycyjnych rocznie muszą dostosować się do nowych norm, a jeśli nie będą w stanie, to pozostanie im odkupowanie nadwyżek kredytów od innych firm albo płacenie grzywien. Początkowo władze zamierzały rozpocząć od 8 proc. kredytów w 2018 r., ale odstąpiły po protestach producentów.

Było to trudne do osiągnięcia np. dla Volkswagena, który w 2016 r. sprzedał w Chinach 4 mln pojazdów. Zawiązał w końcu z miejscowym partnerem JAC spółkę j.v., która ma nadrobić opóźnienia i planuje wypuszczenie 400 tys. aut elektrycznych i hybrydowych do 2020 r. i 1,5 mln do 2025 r.

Angela Merkel osobiście zwróciła się do premiera Li Keqianga o kompromis starając się chronić interesy niemieckich firm – podał na wiosnę „Handelsblatt”. Minister przemysłu Miao Wei przyznał w marcu, że jest rozważane obniżenie albo odroczenie tych limitów.

Wszyscy producenci pracują z partnerami w chińskich spółkach nad zwiększeniem oferty na tym rynku. Ford zawiązał nową z firmą Zotye, bo zapewnia, że do 2025 r. 70 proc. jego modeli będzie elektryczne w ramach opcji.

Chiny ogłosiły na początku września, ze przygotowują harmonogram zakazania produkcji pojazdów spalinowych.

Firmy samochodowe będą od 2019 r. musiały przestrzegać ambitnych norm sprzedaży pojazdów elektrycznych albo hybrydowych – ogłoszono oficjalnie w Pekinie.

W czerwcu przedstawiono projekt przepisów zmuszających producentów i importerów od 2018 r. do sprzedawania określonej liczby pojazdów napędzanych nowymi energiami. Projekt wzbudził duże zaniepokojenie firm, zwracały się do władz chińskich o przesunięcie tych limitów, aby mogły przygotować się.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana