Fundusz zostanie oficjalnie ogłoszony przez prezesa Carlosa Ghosna 9 stycznia z okazji salonu technologii CES w Las Vegas; po 40 proc. środków zapewnią obaj partnerzy sojuszu, pozostałe 20 proc. Mitsubishi. — To nam pozwoli szybciej działać przy zakupach aktywów w związku z konkurencją — stwierdziła jedna z osób. Rzeczniczka sojuszu, Frédérique Le Greves odmówiła skomentowania tego.
Sektorowi motoryzacji opartemu dotąd na prywatnych posiadaczach pojazdów zagrażają nowe obyczaje w konsumpcji i pojawienie się usług w zakresie mobilności w rodzaju Ubera, krótkiego korzystania z samochodów za opłatą, wspólnego korzystania z pojazdu przez właściciela i obcej osoby, wreszcie wynajmowania pojazdów przez ich właścicieli.
Do tych nowych wyzwań dochodzą pojazdy elektryczne i połączone z Internetem. W związku z tym, a także z nowymi technologiami firmy samochodowe chcą przyspieszyć działania, Niektóre inwestują bezpośrednio w nowe usługi, aby też zyskać dostęp do własności intelektualnej za pośrednictwem swych funduszy venture capital (CVC).
BMW kupił w ten sposób udziały w wielu firmach wyspecjalizowanych we wspólnym korzystaniu z pojazdu, inteligentnego pobierania opłat i pojazdów autonomicznych za pośrednictwem swego funduszu iVentures 500 mln euro, największego dotychczas będącego w posiadaniu producenta pojazdów. Aktywność na tym polu zwiększają zwłaszcza GM z funduszem GM Ventures 240 mln dolarów i Gruap PSA ze 100 mln euro.
Fundusze CVC, dotychczas popularne w sektorach nastawionych na innowacje: technologii i farmaceutycznym, stały się bardziej powszechne wśród firm samochodowych od czasu kryzysu z 2008-9 r. Pozwoliły tym firmom pominąć część formalności wymaganych przy dokonywaniu nowych inwestycji i szybciej przechwytywać obiecujące startupy.