Fundusz Renaulta-Nissana na startupy

Sojusz Renault-Nissan przygotowuje się do uruchomienia funduszu 200 mln dolarów na technologie mobilności — podały 3 osoby — aby szybciej dostosować się do zmian w sektorze i postawić na startupy w zakresie innowacji

Publikacja: 07.01.2018 11:43

Fundusz Renaulta-Nissana na startupy

Foto: Bloomberg

Fundusz zostanie oficjalnie ogłoszony przez prezesa Carlosa Ghosna 9 stycznia z okazji salonu technologii CES w Las Vegas; po 40 proc. środków zapewnią obaj partnerzy sojuszu, pozostałe 20 proc. Mitsubishi. — To nam pozwoli szybciej działać przy zakupach aktywów w związku z konkurencją — stwierdziła jedna z osób. Rzeczniczka sojuszu, Frédérique Le Greves odmówiła skomentowania tego.

Sektorowi motoryzacji opartemu dotąd na prywatnych posiadaczach pojazdów zagrażają nowe obyczaje w konsumpcji i pojawienie się usług w zakresie mobilności w rodzaju Ubera, krótkiego korzystania z samochodów za opłatą, wspólnego korzystania z pojazdu przez właściciela i obcej osoby, wreszcie wynajmowania pojazdów przez ich właścicieli.

Do tych nowych wyzwań dochodzą pojazdy elektryczne i połączone z Internetem. W związku z tym, a także z nowymi technologiami firmy samochodowe chcą przyspieszyć działania, Niektóre inwestują bezpośrednio w nowe usługi, aby też zyskać dostęp do własności intelektualnej za pośrednictwem swych funduszy venture capital (CVC).

BMW kupił w ten sposób udziały w wielu firmach wyspecjalizowanych we wspólnym korzystaniu z pojazdu, inteligentnego pobierania opłat i pojazdów autonomicznych za pośrednictwem swego funduszu iVentures 500 mln euro, największego dotychczas będącego w posiadaniu producenta pojazdów. Aktywność na tym polu zwiększają zwłaszcza GM z funduszem GM Ventures 240 mln dolarów i Gruap PSA ze 100 mln euro.

Fundusze CVC, dotychczas popularne w sektorach nastawionych na innowacje: technologii i farmaceutycznym, stały się bardziej powszechne wśród firm samochodowych od czasu kryzysu z 2008-9 r. Pozwoliły tym firmom pominąć część formalności wymaganych przy dokonywaniu nowych inwestycji i szybciej przechwytywać obiecujące startupy.

Przedsięwzięcie francusko-japońskiego sojuszu także ułatwi mu działanie w warunkach podwójnej własności w dokonywaniu nowych zakupów. Jest też kolejnym krokiem ku integracji tych firm, które chcą do 2022 r. dojść do 10 mld euro rocznych synergii. Fundusz będzie zarejestrowany jako spółka j. v. w Holandii i kierowany przez Francois Dossa, byłego szefa brazylijskiej filii banku Société Générale, a następnie szefa filii Nissana w Rio de Janeiro.

Mimo ambicji Nissana sprzedawania całkowicie autonomicznych aut od 2022 r. i oferowania usług taksówkami bez kierowcy (robo-taxi), Japończycy mało inwestowali w startupy woląc umowy partnerskie ze znanymi już podmiotami, jak np. grupa DeNA od oprogramowań. Renault odwrotnie, dokonał kilku inwestycji, zwłaszcza w firmę Marcel oferującą pojazdy z kierowcami i holenderską Jedlix od technologii inteligentnych opłat za wynajem. Dział RCI Bank & Services Renaulta przejął w 2016 r. kontrolę nad firmą Karhoo od car-sharingu i zamierza uruchomić taką usługę w ramach sojuszu.

Większość inwestycji Renaulta albo wszystkie zostaną przeniesione do nowego funduszu — podali informatorzy.

Fundusz zostanie oficjalnie ogłoszony przez prezesa Carlosa Ghosna 9 stycznia z okazji salonu technologii CES w Las Vegas; po 40 proc. środków zapewnią obaj partnerzy sojuszu, pozostałe 20 proc. Mitsubishi. — To nam pozwoli szybciej działać przy zakupach aktywów w związku z konkurencją — stwierdziła jedna z osób. Rzeczniczka sojuszu, Frédérique Le Greves odmówiła skomentowania tego.

Sektorowi motoryzacji opartemu dotąd na prywatnych posiadaczach pojazdów zagrażają nowe obyczaje w konsumpcji i pojawienie się usług w zakresie mobilności w rodzaju Ubera, krótkiego korzystania z samochodów za opłatą, wspólnego korzystania z pojazdu przez właściciela i obcej osoby, wreszcie wynajmowania pojazdów przez ich właścicieli.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana