Polacy polubili hybrydy

Sprzedaż aut z napędem hybrydowym wzrosła w ub. roku o 40 proc.

Publikacja: 07.03.2016 21:00

Lexus LC 500h rozpędzi się do setki w niecałe 5 sekund

Lexus LC 500h rozpędzi się do setki w niecałe 5 sekund

Foto: materiały prasowe

Rośnie popularność samochodów z napędem alternatywnym. Przybywa zwłaszcza aut hybrydowych, ale też hybryd ładowanych z gniazdka typu plug in. Powoli rośnie także liczba samochodów w pełni elektrycznych.

W poniedziałek Toyota Motor Poland (TMP) poinformowała, że łączna sprzedaż jej aut hybrydowych na polskim rynku przekroczyła już poziom 10 tys. sztuk. Tylko w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2016 roku zarejestrowano 1,1 tys. hybrydowych toyot. Cały ubiegły rok okazał się pod tym względem o połowę lepszy od poprzedniego, a w ciągu ostatnich pięciu lat roczna sprzedaż hybryd japońskiego producenta podskoczyła dwudziestokrotnie. – To lawinowo rosnąca sprzedaż. Technologia bardzo się przyjęła, na całym świecie jeździ 8 milionów hybryd – podkreśla Jacek Pawlak, szef TMP i prezes Toyota Central Europe.

Według Instytutu Samar w 2015 roku sprzedano w Polsce ponad 5,5 tys. aut z napędem hybrydowym. To o blisko 40 proc. więcej niż w roku 2014. Na rosnącej popularności takich pojazdów rośnie Lexus, który wersję hybrydową oferuje we wszystkich siedmiu sprzedawanych w Polsce modelach. W końcu roku dojdzie kolejny: LC 500 h – sportowe coupe, szybkie, a zarazem oszczędne, które zadebiutowało podczas salonu w Genewie. – Jeszcze cztery lata temu nikt nie wierzył, że auta z napędem hybrydowym staną się tak popularne – mówi Monika Małek, szef PR Lexus Polska. Co ciekawe, żadna marka nie ma tak wysokiego poziomu „hybrydyzacji” – aż 70 proc. sprzedawanych w Polsce aut Lexusa to hybrydy. W ub. roku marka zwiększyła sprzedaż o prawie połowę.

Coraz lepiej sprzedają się także hybrydy ładowane z gniazdka. W ub. roku sprzedało się blisko 300 takich pojazdów, z tego jedna trzecia należała do Mitsubishi: model Outlander PHEV stał się najpopularniejszym tego typu samochodem nie tylko w Polsce, ale również w Europie. – Początek obecnego roku jest dla nas także bardzo obiecujący – twierdzi Kinga Lisowska, rzecznik MMC Car Poland, importera marki.

Samochodów w pełni elektrycznych przybywa już znacznie wolniej. Z danych Samaru wynika, że sprzedano ich w ubiegłym roku 116 sztuk w porównaniu z 83 rok wcześniej. Jednym z najbardziej popularnych aut okazało się BMW i3. – Sprzedaż tego modelu zwiększyła się w ciągu roku o 30 proc. – twierdzi Marcin Słomkowski, dyrektor generalny Inchcape Motor Polska, dealera marki.

Ale problemem w przypadku „elektryków” problemem wciąż pozostaje słabo rozwinięta sieć ładowania i niewielki zasięg samochodów. Choć producenci również w tej kwestii posuwają się do przodu. Przykładowo Nissan szykuje się do wprowadzenia na rynek popularnego modelu Leaf z akumulatorem pozwalającym przejechać aż 250 km na jednym ładowaniu.

Z analizy Strategic Outlook of Global Electric Vehicle Market in 2015 firmy doradczej Frost & Sullivan wynika jednak, że ogólne wyniki sprzedaży aut elektrycznych nie spełniają na razie oczekiwań producentów. – W Europie oraz Ameryce Północnej nie zdołano osiągnąć zakładanego poziomu sprzedaży, głównie z powodu niechęci użytkowników do wprowadzania nowych technologii, długiego czasu ładowania pojazdów oraz niewiedzy o zaletach pojazdów elektrycznych – komentuje Frost & Sullivan.

Tymczasem na horyzoncie pojawia się nowa technologia napędu – ogniwa paliwowe. Samochody na wodór seryjnie produkuje już Hyundai oraz Toyota. W Polsce pierwsze stacje z wodorem pojawią się jednak dopiero za kilka lat.

Nie jeden, lecz dwa silniki

Napęd hybrydowy to połączenie silników spalinowego i elektrycznego, które mogą pracować jednocześnie lub na przemian. Przy niewielkich prędkościach w mieście wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny. Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny, a układ podziału mocy rozdziela moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator.

Rośnie popularność samochodów z napędem alternatywnym. Przybywa zwłaszcza aut hybrydowych, ale też hybryd ładowanych z gniazdka typu plug in. Powoli rośnie także liczba samochodów w pełni elektrycznych.

W poniedziałek Toyota Motor Poland (TMP) poinformowała, że łączna sprzedaż jej aut hybrydowych na polskim rynku przekroczyła już poziom 10 tys. sztuk. Tylko w ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2016 roku zarejestrowano 1,1 tys. hybrydowych toyot. Cały ubiegły rok okazał się pod tym względem o połowę lepszy od poprzedniego, a w ciągu ostatnich pięciu lat roczna sprzedaż hybryd japońskiego producenta podskoczyła dwudziestokrotnie. – To lawinowo rosnąca sprzedaż. Technologia bardzo się przyjęła, na całym świecie jeździ 8 milionów hybryd – podkreśla Jacek Pawlak, szef TMP i prezes Toyota Central Europe.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana