Japończycy oferują siedem modeli, m.in. Rogue, Altima i Murano, wszystkie wyposażone w AEB, spodziewają się sprzedania miliona sztuk. Układ AEB wykorzystuje technologię radaru do kontrolowania odległości pojazdu od poprzedzającego go i ostrzega kierującego sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi, by zmniejszył prędkość, co pozwala uniknąć kolizji albo zmniejszyć jej skutki. Nowsza wersja układu będzie automatycznie hamować pojazd, jeśli kierujący nie zrobi tego sam.
Urząd bezpieczeństwa transportu drągowego NHTSA poinformował w 2016 r., że 20 firm samochodowych, m.in. Nissan, GM, Ford, Tobita, Volkswagen, Daimler i Honda zgodziły się wprowadzić do 2022 r. jako standard automatyczny system hamowania awaryjnego w niemal wszystkich pojazdach oferowanych w Stanach.
W 2012 r. w wypadkach spowodowanych uderzeniem w tył pojazdu zginęło 1705 osób, a 547 tys. odniosło obrażenia. Ok. 87 proc. tych ofiar można by uniknąć lub zmniejszyć zakres, gdyby pojazdy miały układ pozwalający unikać kolizji, bo do tych wypadków dochodziło na skutek nieuwagi kierujących — stwierdzili autorzy badan naukowych.