Jedzie fuzja PSA i Opla

Koncern PSA, zamierza odkupić Opla od General Motors i bada możliwości dalszej współpracy strategicznej — powiedział rzecznik francuskiej firmy, Betrand Blaise.

Publikacja: 14.02.2017 16:31

Jedzie fuzja PSA i Opla

Foto: Fotorzepa/Tomasz Jodłowski

Opel i jego brytyjska marka Vauxhall współpracują ze sobą już od 5 lat, ale kontakty się rozluźniły po tym, jak w 2013 roku Amerykanie sprzedali 7-procentowy pakiet udziałów w PSA, uznając po roku, że alians nie spełnił ich oczekiwań. Dla PSA ta decyzja była poważnym problemem, w efekcie firma musiała skorzystać z pomocy państwa i pozwolić na wejście kapitału chińskiego. Nieoficjalnie wiadomo, że konkretne decyzje mogą zostać podjęte już w najbliższych dniach. Opel i PSA już w tej chwili wspólnie produkują minivany i SUVy. Opel Zafira wyjeżdża z francuskiej fabryki PSA, a następca C3 Picasso produkowany jest w zakładach Opla w hiszpańskiej Saragossie.

Komunikat ze strony General Motors o możliwości takiej transakcji jest lakoniczny. Czytamy w nim, że „PSA i General Motors mają obecnie 3 wspólne projekty i w działalności obydwóch grup występuje synergia. W tych ramach GM i PSA regularnie analizują możliwości dalszej ekspansji i rozszerzenia współpracy, która doprowadziłaby do zwiększenia zyskowności i usprawnienia działalności, w tym również przejęcia Opla Vauxhalla przez PSA”. GM zastrzega się, że nie ma żadnej gwarancji na osiągnięcie ostatecznego porozumienia o sprzedaży. 

Rynek bardzo pozytywnie przyjął możliwość potencjalnej fuzji. Akcje PSA na giełdzie w Paryżu wzrosły o ponad 5 proc., a kupujących papiery GM nie brakowało na giełdzie w Nowym Jorku i ostatecznie w połowie dnia były one o 2,8 proc. droższe, niż na otwarciu notowań.

Gdyby do tego doszło nowa grupa miałaby 16 proc. udział w rynku europejskim i zagwarantowane 2. miejsce w rankingu największych producentów samochodów na kontynencie, za Volkswagenem i przed Renaultem. I Oplowi o PSA markom dałoby to bardzo pożądany efekt skali. W przypadku PSA korzyścią byłby dostęp do technologii Opla, zwłaszcza know-how w produkcji aut elektrycznych, nie mówiąc o oszczędnościach ze wspólnych zakupów o cięcia kosztów. Dla GM oznaczałoby to wyjście z Europy i skupienie się na trzech rynkach — własnym w USA, gdzie zagrożeniem jest nieobliczalna polityka nowego prezydenta, chińskim i Ameryce Południowej. Od jakiegoś czasu przedstawiciele Opla i GM podkreślali jakim zagrożeniem dla zyskowności europejskich operacji jest Brexit i słabnący funt, co uniemożliwiło w 2016 roku odzyskanie ich zyskowności. Strata za 2016 rok wyniosła 216 mln dolarów i była o 556 mln dol. mniejsza, niż rok wcześniej.

Opel Vauxhall są obecnie w szczycie ofensywy modelowej, rosną sprzedaż i udział w rynku. Jednym z modelowych hitów Opla jest Astra, produkowana w brytyjskim Ellesmere Port i w Gliwicach. Dzięki popytowi na to auto (oprócz Astry z Gliwic wyjeżdża także kabriolet Casacada i Opel GTC) zatrudniająca 4 tys. pracowników polska fabryka GM w 2016 roku wyprodukowała ponad 200 tys. aut, najwięcej w swojej historii. PSA jest także w tej chwili w rozkwicie. Koncern, który ma 3 marki aut — Citroen, Peugeot i DS odżył po tym jak prezesem został znany z bezwględnego cięci kosztów  Carlos Tavares, wcześniej nr 2. we francuskim Renaulcie.

General Motors przejął Opla w 1929 roku, a największym kłopotem były zawsze wysokie koszty, ponieważ większość fabryk koncernu znajduje się w Niemczech. Niewiele brakowało, aby w 2009 roku Opla przejęła austriacka Magna do spółki z rosyjskim Sbierbankiem, ale ostatecznie zdecydowano w Detroit, że opłaca się utrzymywać obecność w Europie. W ramach wspierania Opla, GM zdecydował się wycofać z większości krajów europejskich markę Chevrolet, ponieważ dochodziło do kanibalizacji w sprzedaży niektórych modeli, jak chociażby Chevroleta Traxa i Opla Mokki. Później do przejęcia Opla przymierzał się również dyrektor generalny Fiata Chryslera, Sergio Marchionne, który widział w takiej fuzji możliwość silniejszego zaistnienia na rynku europejskim.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką