Ampera-e pojawi się na europejskich drogach wiosną 2017 roku. Została wyposażona w silnik o mocy 150 kW/204 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 50 kilometrów na godzinę w ciągu 3,2 sekundy. Dzięki ulokowaniu akumulatora w płycie podłogowej samochód oferuje przestronne wnętrze dla pięciu osób oraz bagażnik porównywalny z pięciodrzwiowym modelem klasy kompaktowej.
– Dzięki innowacyjnej technologii elektryczna mobilność może stać się dostępna dla znacznie szerszego grona odbiorców. Ampera-e demokratyzuje dostęp do samochodów elektrycznych – podkreślał Karl Thomas Neumann, dyrektor generalny Opla.
Do szybkiego ładowania niezbędna jest jednak ładowarka na prąd stały o mocy 50 kW. Co prawda, stanowiska szybkiego ładowania wciąż jeszcze nie są zbyt rozpowszechnione, ale zmiany pod tym względem można się spodziewać w nieodległej przyszłości. Niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej poinformowało, że do końca przyszłego roku przy głównych trasach w całym kraju zainstalowanych zostanie 400 stanowisk szybkiego ładowania. Przedsięwzięcie będzie realizowane we współpracy z operatorem stacji obsługi podróżnych „Tank und Rast”. Ponadto niemiecki rząd przeznaczył 300 milionów EUR na rozbudowę niezbędnej infrastruktury w najbliższych latach. W ramach tego projektu do 2020 roku ma powstać 5 tys. stanowisk szybkiego ładowania i 10 tys. normalnych stanowisk ładowania. Urządzenia będą instalowane głównie na stacjach benzynowych przy głównych trasach, na parkingach przy centrach handlowych.
Rozwój sieci ładowania ma iść w parze ze zwiększeniem popularności samochodów elektrycznych. W kwietniu tego roku niemiecki rząd zapowiedział program wspierania samochodów elektrycznych wart 1 miliard euro. Od maja niemieccy kierowcy kupujący auta na prąd dostają zniżkę w wysokości 4 tys. euro w przypadku samochodu zasilanego wyłącznie prądem i 3 tys. euro przy zakupie auta hybrydowego typu plug-in, przy czym kupujący musi zatrzymać samochód przez co najmniej 9 miesięcy. Dopłaty będą obowiązywać najpóźniej do 30 czerwca 2019 roku lub do wyczerpania przewidzianej na ten cel puli środków, wynoszącej 1,2 mld euro. W latach 2017-2020 budżet państwa wyłoży dodatkowo 300 mln euro na rozbudowę sieci ładowarek. Ma to pomóc w realizacji zobowiązania, jakie koalicjanci rządu Angeli Merkel podjęli w 2013 roku: zwiększenia do 2020 roku liczby samochodów na prąd do jednego miliona. Nie będzie to jednak łatwe. Na początku roku 2016 w Niemczech zarejestrowanych było 25,5 tys. samochodów elektrycznych na łączna liczbę 45 mln wszystkich aut.