materiały prasowe

Szwedzka Agencja Transportu dopuściła autobusy autonomiczne do ruchu po drogach publicznych stolicy kraju. Pierwsze pojadą ulicami Sztokholmu w styczniu.

– Jest to historyczna decyzja promująca rozwój innowacyjnych technologii służących społeczeństwu. Stworzenie bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska systemu zautomatyzowanego ruchu drogowego wymaga intensywnych badań i testów – powiedział Jonas Bjelfvenstam dyrektor generalny Agencji cytowany przez Skandynawsko-Polską Izbę Gospodarczą za portalem thelocal.se.

W projekcie bierze udział firma autobusowa Nobina, specjaliści z firm Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena oraz przedstawiciele władz miejskich Sztokholmu. Finansowanie zapewnia rządowa agencja Vinnova wspierająca program Drive Sweden.

Pierwsze autobusy mają jeździć z prędkością 20 km/h na trasie między galerią handlową w dzielnicy Kista a odległym o półtora kilometra znanym hotelem Victoria Tower. Będą kierować się nawigacją GPS i sensorami.

W pojazdach nie będzie normalnej kierownicy, ale obecny w środku kierowca, w razie konieczności, może przejąć kontrolę nad pojazdem – wymaga tego obecne prawo obowiązujące w Szwecji.

– Ubiegający się o dopuszczenie do ruchu musi wykazać, że pojazd nie powoduje żadnego zagrożenia na drodze. Naszą rolą jest dowieść, że tak właśnie jest – zadeklarował Bjelfvenstam.

Autobusy w Kista będą darmowe. Każdy pomieści  12 pasażerów. Zaczną prawdopodobnie kursować w styczniu 2018. 
Agencja transportu rozpatruje obecnie siedem kolejnych wniosków o dopuszczenie do ruchu innych autonomicznych pojazdów. W roku 2018 pojawi się ich w Szwecji więcej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dwa kółka Suzuki: od luksusowego skutera do sportowych maszyn

Suzuki oferuje nie tylko szeroką gamę wszechstronnych samochodów. Ostatnimi czasy przez salony firmowe japońskiego ...

Z linii produkcyjnej zakładów Fiat Chrysler Automobiles w Tychach 10 maja 2018 roku zjechał 2-milionowy samochód z rodziny Fiata 500

Tychy czekają na następcę Marchionne

W tych dniach miały być ujawnione informacje o podziale modeli w fabrykach Fiat Chryser ...

Toyota RAV4 hybrid: Delikatność jej służy

Japończycy przekonują, że apetyt na paliwo tego ważącego blisko 1,7 tony samochodu sięga niewiele ...

Kosztowny urok elektromobilności

Koncerny motoryzacyjne w UE bronią się przed zbyt ambitnymi celami redukcji emisji CO2. Straszą ...

Za OC płacimy mniej. Znowu wojna?

Ceny komunikacyjnych ubezpieczeń OC ustabilizowały się, a nawet nieco spadły. To jeszcze nie wojna, ...

Continental i Bosch z kłopotami: Rozkręca się „ołowiana” afera

Continental i Bosch dostarczały komponenty elektroniczne o zbyt wysokiej zawartości ołowiu. Dotyczy to elementów ...