Materiał powstał we współpracy z marką Mercedes–Benz 

Obawy związane z nowymi technologiami są zjawiskiem naturalnym i oczywistym. Szczególnie dotyczy to samochodów elektrycznych, które korzystają z prądu wysokiego napięcia. Wystarczy jednak poznać inteligentne rozwiązania techniczne Mercedesa stosowane w elektrycznych modelach, by rozwiać obawy i zrozumieć z jak bardzo zaawansowanymi technicznie systemami mamy do czynienia i jak starannie zabezpieczone są auta na prąd.

Czytaj więcej

Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?

Według normy Europejskiej Komisji Gospodarczej przy ONZ wysokie napięcie prądu przemiennego (AC) oznacza wartości mieszczące się w granicach od 30 do 1000 V, a dla prądu stałego (DC) zachowujące przedział od 60 do 1500 V. Po podniesieniu maski elektrycznego lub hybrydowego Mercedesa łatwo zauważyć pomarańczowe kable wysokiego napięcia. Instalacja stosowana w samochodach elektrycznych korzysta z prądu o napięciu od 400 do 800 V. Dla przykładu w Mercedesie EQE stosowane jest natężenie wynoszące 330 woltów. Bezpośredni kontakt człowieka z takim natężeniem niesie ze sobą śmiertelne zagrożenie. Dlatego serwisować samochody elektryczne mogą wyłącznie wykwalifikowani pracownicy.

Przewody wysokiego napięcia w autach elektrycznych wyróżnione są pomarańczowym kolorem

Przewody wysokiego napięcia w autach elektrycznych wyróżnione są pomarańczowym kolorem

Foto: Źródło: Materiał partnera

Podwójne zabezpieczenia

Ograniczenia nie dotyczą natomiast użytkowników aut na prąd, którzy otwierają maskę chyba tylko po to, by dolać płynu do spryskiwacza lub z ciekawości. Auto na prąd spełnia te same rygorystyczne przepisy związane z bezpieczeństwem użytkownika co samochód spalinowy. Kable wysokiego napięcia mają grubą, podwójną izolację, która chroni tak przed przepięciami jak również przed uszkodzeniami mechanicznymi. W przypadku przerwania pierwszej warstwy wysokie napięcie płynące wewnętrzną częścią kabla jest odcinane. Układ napędowy jest starannie chroniony nie tylko za pomocą systemu monitorowania oporności, ale również śledzenia temperatury całego systemu, a w szczególności akumulatorów.

W przypadku elektrycznych modeli Mercedesa, system zanim włączy napęd wysyła kontrolną wiązkę prądu, która sprawdza czy wszystkie obwody są sprawne i w razie uszkodzenia uniemożliwia przesył prądu o wysokim napięciu. Wszystkie przewody elektryczne są też starannie chronione przed wilgocią i tzw. przebicie prądu jest niemal niemożliwe. Oznacza to, że w przypadku ekstremalnych zjawisk pogodowych, jak choćby ulewy, intensywne opady śniegu czy nawet podtopienia prąd z zalanego elektrycznego Mercedesa nie stanowi zagrożenia dla użytkownika.

Głębokość brodzenia najnowszego elektrycznego Mercedesa Klasy G sięga 85 cm i jest to wartość o 15 c

Głębokość brodzenia najnowszego elektrycznego Mercedesa Klasy G sięga 85 cm i jest to wartość o 15 cm przewyższająca odmianę spalinową

Foto: Źródło: Materiał partnera

W mediach społecznościowych pojawiło się wiele materiałów wideo, choćby z Florydy, czy Dubaju, gdzie podczas powodzi zanurzone po szyby w wodzie auta elektryczne pokonują zalane ulice. Nie polecamy takich pełnych fantazji zachowań, ale rzeczywiście samochody elektryczne mogą dzięki zdolnościom jazdy w wodzie uratować pasażerów z opresji. Głębokość brodzenia najnowszego elektrycznego Mercedesa Klasy G sięga 85 cm. I jest to wartość o 15 cm przewyższająca odmianę spalinową tego modelu, który nota bene uchodzi za jeden z najlepszych samochodów terenowych na rynku.

Energia elektryczna popłynie do akumulatora dopiero, gdy wtyczka zostanie poprawnie podłączona

Energia elektryczna popłynie do akumulatora dopiero, gdy wtyczka zostanie poprawnie podłączona

Foto: Źródło: Materiał partnera

Warunki pogodowe nie są przeszkodą

Przedstawione informacje dają odpowiedź na pytanie, czy samochód elektryczny można ładować w czasie burzy, deszczu lub śnieżycy. Auta elektryczne można ładować praktycznie w każdych warunkach pogodowych. Zarówno pojazd, jak i stacja ładowania są zabezpieczone przed przepięciami. Nie ma też obaw o porażenie prądem – energia elektryczna płynie do akumulatora dopiero, gdy wtyczka zostanie poprawnie podłączona, co potwierdzą systemy auta. Wysokonapięciowa architektura, w tym gniazdo ładowania i akumulator, są wszechstronnie zabezpieczone przed wilgocią oraz przed wszelkimi uszkodzeniami. Posiadając auto elektryczne można nie tylko korzystać z myjni automatycznej, a też jeździć nim oraz ładować akumulatory nawet podczas obfitych opadów deszczu, czy śniegu.

Czytaj więcej

Jak wykorzystać potencjał elektromobilności

Materiał powstał we współpracy z marką Mercedes–Benz