Materiał powstał we współpracy z marką Mercedes–Benz 

Według PEVO Index w połowie roku 2024 r. flota samochodów elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 70 556 szt. Park osobowych BEV składał się z 63 552 szt. (+53 proc. r/r), a dostawczych i ciężarowych wyniósł 7 004 szt. (+50 proc. r/r). Udział BEV na polskim rynku nowych samochodów osobowych w lipcu 2024 r. wyniósł 3,1 proc. Na trzecim miejscu, za Teslą (3656 egz.) i Volvo (1131 egz.) w rankingu najpopularniejszych marek oferujących samochody elektryczne uplasował się Mercedes. W 2024 roku (styczeń-wrzesień) z salonów Mercedesa wyjechało 1099 samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną.

Foto: Mat. Partnera

W Polsce w połowie roku 2024 r. funkcjonowały 7563 (+44 proc. r/r) ogólnodostępne punkty ładowania, w tym 5 348 AC (+37 proc. r/r) oraz 2 215 DC (+66 proc. r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (61 proc.), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW urosła do liczby 1024.

Najwięcej, bo 594, stacji znajduje w Warszawie, w Gdańsku jest 300 ładowarek, w Szczecie 266, a w Krakowie 226. Liczba punktów wzdłuż Transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) wyniosła na koniec lipca 2024 r. 786, co oznacza wzrost o 28 proc. r/r.

W Polsce w ciągu ostatniego roku poziom wzrostu liczby publicznych punktów ładowania osiągnął blisko 50 proc., a wygodna w użytkowania np. Karty me Charge Mercedesa zapewnia dostęp do 86 proc. dostępnych punktów ładowania i mają do wyboru trzy taryfy, które gwarantują transparentność i łatwą kontrolę kosztów.

Foto: Mat. Partnera

Taryfy Mercedesa dopasowane do stylu życia

Bazowa taryfa „S” jest przeznaczona dla tych, którzy ładują auto głównie w domu lub w pracy i okazjonalnie skorzystają z publicznych stacji ładowania.

Taryfa „M” to propozycja dla każdego, kto pokonuje długie dystanse od czasu do czasu i chce zachować elastyczność. Miesięczny abonament taryfy M wynosi 40 zł. W zamian użytkownicy mają zapewnione stałe koszty ładowania AC i DC, również podczas podróży zagranicznych. Taryfa M jest bezpłatna dla nabywców nowych modeli Mercedes-Benz z hybrydowym napędem plug-in przez pierwszy rok użytkowania pojazdu.

Tym, którzy najintensywniej wykorzystują samochody elektryczne polecana jest taryfa”L”, wyróżniająca się najniższymi stawkami za energię zarówno dla ładowarek AC, jak i DC. Taryfa ta przez rok bezpłatnie przysługuje nabywcom elektrycznych modeli EQ, a po tym okresie abonament kosztuje 60 zł miesięcznie. Dodatkowo klienci, którzy kupili nowego EQS-a, przez 12 miesięcy mogą bezpłatnie ładować auto na stacjach Ionity.

Foto: Mat. Partnera

Mimo rozwoju infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych wciąż mocno odbiega od potrzeb, ale to nie brak dostępności publicznych stacji ładowania powoduje, że większość właścicieli samochodów elektrycznych ładuje swoje auta w domu lub pracy.

Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego

Najbardziej komfortowe, tanie i ekologiczne pozostaje ładowanie auta elektrycznego w domu lub w miejscu pracy za pomocą energii pozyskiwanej z fotowoltaiki. W 2023 roku w Polsce wyprodukowano łącznie ponad 166,4 TWh energii elektrycznej, z czego ponad 26 proc. (44 GWh) pochodziło z OZE. W naszym kraju największy udział wśród OZE zyskała fotowoltaika z przyrostem mocy na poziomie 4,9 GW, co oznacza skok o ponad 40 proc. r/r. Polska doświadczyła boomu w instalacjach paneli fotowoltaicznych, szczególnie w sektorze prosumenckim (gospodarstwa domowe i małe firmy). Szacuje się, że w 2024 roku łączna moc zainstalowana w Polsce przekroczy 15 GW, a w Unii Europejskiej zbliży się do 350 GW.

Foto: Mat. Partnera

Wraz z rosnącą liczbą instalacji fotowoltaicznych zwiększa się zapotrzebowanie na modernizację publicznych sieci przesyłowych, która pozwoli uniknąć przeciążeń i przerw w dostawach. W Polsce integracja sieci energetycznej pozostaje jednym z ważniejszych wyzwań transformacji energetycznej. Tym bardziej, że współpraca samochodu elektrycznego z instalacją fotowoltaiczną przynosi znakomite efekty i można się spodziewać dalszego dynamicznego rozwoju tego systemu. Najwygodniej i najtaniej ładuje się auto elektryczne w domu. Nie trzeba szukać stacji, sprawdzać dostępności i można w komfortowy sposób z nocnej pory. Koszt domowej energii elektrycznej jest niższy niż na publicznych stacjach ładowania, zwłaszcza przy wykorzystaniu taryfy nocnej lub korzystaniu z energii z paneli fotowoltaicznych. Energia czerpana z fotowoltaiki jest nie tylko tańsza, ale również bardziej przyjazna dla środowiska, oznacza minimalne straty wywołane przesyłem i tym samym niski ślad węglowy. Ładując samochód w domu oszczędza się czas i można mieć masz pewność co do mocy ładowania i kondycji stacji. Na koniec pozostaje kwestia żywotności akumulatora. Co prawda Mercedes oferuje gwarancję akumulatora na 10 lat lub 250 000 km przebiegu w przypadku linii modelowych EQE i EQS oraz na 8 lat albo 160 000 km dla pozostałych modeli, ale nie zmienia to faktu, że optymalne traktowanie akumulatora z pewnością wydłuży jego żywotność. Ładowanie w domu z niższą mocą, uzupełnianie energii do 80 proc. pojemności oraz unikanie pełnego rozładowania pozwoli cieszyć się przez wiele lat dużym zasięgiem.

Foto: Mat. Partnera

Wallbox LTE-M Mercedesa optymalnym rozwiązaniem

Przydomowa stacja ładowania Mercedesa Wallbox LTE-M przy podpięciu do instalacji 3-fazowej osiąga moc ładowania do 22 kW, a dzięki aplikacji „Mercedes me” proces ładowania można kontrolować z pomocą smartfonu i z łatwością wykorzystywać przedziały czasowe z niższymi taryfami za energię. Za pomocą aplikacji można ustawić harmonogramy ładowania, monitorować zużycie energii i optymalizować proces ładowania. Jeśli uzupełnimy ten system o rozwiązanie hybrydowe z magazynem energii to dodatkowo możemy zwiększyć skuteczność i ekonomiczność procesu wykorzystania ekologicznych źródeł energii.

Ładowanie samochodów w domu pod każdym względem jest korzystne. Właściciele aut elektrycznych najczęściej ładują swoje samochody w domu ze względu na komfort i niskie koszty, a to przekłada się pozytywnie nie tylko trwałość akumulatorów, ale również na kondycję środowiska naturalnego.

Materiał powstał we współpracy z marką Mercedes–Benz