Przed rosyjską inwazją na Ukrainę Renault był największym zachodnim producentem samochodów w Rosji – częściowo dzięki większościowemu udziałowi w rosyjskiej firmie Avtovaz, która m.in. produkuje Łady. Po inwazji Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 r. Renault zakończyło działalność w swojej fabryce w Moskwie już w marcu 2022 r. Dwa miesiące później, w ramach szerszego exodusu zachodnich firm z Rosji, Francuzi sprzedali swój większościowy pakiet akcji rosyjskiemu Avtovaz za symboliczną kwotę jednego rubla.

Czytaj więcej

Wielkie plany rosyjskiego AvtoVAZ. Produkcja ponad pół miliona aut rocznie

Francuzi musieli odnotować odpis wewnętrzny w wysokości 2,29 miliarda dolarów (ok. 9,6 mld zł). Jednak podobnie jak w przypadku wielu innych spółek, w umowie zawarto opcję odkupu. W przypadku Renault ta opcja obowiązuje przez okres co najmniej sześciu lat od chwili sprzedaży. To co wcześniej wydawało się mało prawdopodobne, może wkrótce stać się rzeczywistością dzięki prezydentowi USA Trumpowi i jego pomysłowi porozumienia z Rosją – na przykład z amerykańskimi firmami, takimi jak McDonalds. Staje się jednak coraz bardziej oczywiste, że Rosja żądać będzie wysokiej ceny za możliwość powrotu na swój rynek.

Łada Niva od wielu lat nie zmienia swojego wyglądu

Łada Niva od wielu lat nie zmienia swojego wyglądu

Foto: mat. prasowe

1,3 mld euro – tyle chce Autovaz w przypadku ewentualnego powrotu Renault do Rosji

Można więc sobie wyobrazić, że również marki motoryzacyjne po znalezieniu pokojowego rozwiązania na Ukrainie mogą być zaiteresowane powrotem na rynek rosyjski. Dyrektor generalny Renault Luca de Meo powiedział w zeszłym tygodniu, że odkupienie Avtovaz jest „opcją”. Zdaniem szefa największego rosyjskiego producenta Awtowaz, Maksima Sokołowa, francuska grupa musiałaby jednak ponownie zainwestować 112,5 mld rubli (1,25 mld euro), aby odzyskać swoje dawne rosyjskie aktywa. Sokołow dodał reporterom, że opcja odkupu udziałów przez Renault zobowiąże firmę do zwrotu państwowych i korporacyjnych inwestycji poczynionych podczas jego nieobecności. W latach 2022–2024 Avtovaz zainwestował 67,5 mld rubli (779 mln dolarów) i planuje zainwestować kolejne 45 mld rubli (520 mln dolarów) w 2025 r., ale Rosjanie nadal budują modele takie jak Łada Niva. Mimo to łączna kwota, jaką Renault musiałoby zapłacić za powrót, wyniosłaby 1,29 mld dolarów.