Dziennikarze Zeit Online odkryli, że niemiecki koncern samochodowy Volkswagen wszedł w lipcu tego roku na rynek rosyjski ze swoimi technologiami poprzez chińskiego producenta motoryzacyjnego Jetta. Marka ta jest częścią chińskiej motoryzacyjnej grupy FAW, która pełni funkcję oficjalnego partnera Volkswagena. Firmy mają nawet spółkę joint venture. Volkswagen, który opuścił Rosję tydzień po rosyjskiej agresji na Ukrainę 24 lutego 2022 r, zaprzeczył podejrzeniom dotyczącym eksportu swoich produktów do Federacji Rosyjskiej i stwierdził, że takie doniesienia są „fałszywe”.
Jetta VS5
Czytaj więcej
W 2019 roku Władimir Putin zlecił opracowanie nowej państwowej limuzyny. Tak powstał Aurus Senat, który wizualnie nawiązuje do Rolls-Royce'a. Teraz taki samochód podarował północnokoreańskiemu przywódcy Kim Dzong Unowi.
Czy Volkswagen wszedł tylnymi drzwiami na rynek rosyjski?
Volkswagen był jednym z głównych inwestorów motoryzacyjnych na rosyjskim rynku. A w sektorze motoryzacyjnym Rosji zależność od importu była niemal całkowita. Wszystkie fabryki aut w Rosji pracowały według tego samego systemu: nie ma komponentów z importu, nie ma produkcji. Na początku marca 2022 r stanęły zakłady Volkswagena w Kałudze o mocy produkcyjnej 225 tysięcy aut rocznie, zatrudniające 4200 ludzi. W kwietniu Volkswagen miał najwyższe spadki sprzedaży w Rosji – o 91 proc. Dealerzy sprzedali ostatnie 825 sprzedanych aut. Dostaw nowej produkcji z Niemiec nie było. W marcu 2023 r media rosyjskie informowały że sąd na wniosek grupy GAZ oligarchy Deripaski zajął majątek Volkswagena. Niemcy mieli być winni rosyjskiej grupie 15,6 mld rubli za zerwanie umowy na montaż niemieckich aut z fabryce GAZ w Niżnym Nowgorodzie. Miało to rzekomo zapobiec opuszczeniu rosyjskiego rynku przez koncern. Jednak w maju 2023 r Grupa Volkswagen ostatecznie opuściła Federację Rosyjską, sprzedając swoje aktywa lokalnemu inwestorowi. Transakcja objęła zakład w Kałudze, strukturę importera (dystrybucja i działalność posprzedażna), a także usługi magazynowe i finansowe wraz ze wszystkimi powiązanymi pracownikami. Według Reutersa transakcja opiewała na 125 mln euro.
Czytaj więcej
Sprzedaż samochodów na największym europejskim rynku jest na minusie, a auta elektryczne sprzedają bardziej niż słabo. Liczba nowych rejestracji w Niemczech spadła o 4,3 proc. w porównaniu z majem ubiegłego roku, liczba elektryków spadła aż o 31 proc. W maju na niemieckim rynku jedynie 29 708 nowych aut stanowiły modele BEV, przy łącznej liczbie 236 435 rejestracji.