Już niedługo na drogi wyjedzie 22 nowych BMW 330i xDrive. Zasilą one nieoznakowaną flotę Inspektoratu Transportu Drogowego. Na pojazdy przeznaczone do kontrolowania kierowców, ITD wyda przeszło 7 milionów złotych. Do przetargu zgłosił się jeden podmiot. Zwycięzcą został gdański diler BMW spółka Zdunek Premium. Wykonawca ma dostarczyć 22 nieoznakowane pojazdy BMW G3L 330i xDrive o maksymalnej mocy silnika 245 KM wraz z przenośnymi urządzeniami rejestrującymi. Nowe pojazdy wyposażone w napęd 4x4, rozpędzające się do 100 km/h w 5,7 sekundy i osiągające 250 km/h, dołączą do floty 29 już „pracujących” pojazdów wyposażonych w czeskie urządzenia rejestrujące Ramet AD9C (Ford Mondeo i Focus, Volkswagen Passat oraz Peugeot Partner). Co ciekawe bawarskie samochody otrzymały zupełnie nowy sprzęt do rejestracji przekroczeń prędkości oraz pozostałych wykroczeń w ruchu drogowym. Wybór padł na laserowy miernik LTI 20/20 Trucam II z wiedorejestracją. Z takiego samego sprzętu korzysta policja drogowa. Jak tłumaczy ITD zdecydowano się na tego typu rozwiązanie, ponieważ nie ma dziś możliwości zakupu na polskim rynku wideorejestratora z ważną decyzją zatwierdzenia typu. Do tego Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), przy trwającej rozbudowie systemu nie może pozostać bez narzędzi kontrolnych. W momencie kiedy dopuszczone zostaną przez GUM urządzenia umożliwiające wykonanie dynamicznych pomiarów, radiowozy zostaną w nie doposażone.

Czytaj więcej

17 razy zdawał egzamin na prawo jazdy. Prawie natychmiast je stracił

W efekcie oznacza to, że do momentu pojawienia się odpowiednich fotoradarów z akceptacją GUM, inspektorzy ITD będą parkować przy drodze i za pomocą laserowego miernika (LTI 20/20 Trucam) z ręki kontrolować prędkość kierowców, podobnie jak robi to drogówka. Warto też podkreślić, że wspomniany miernik potrafi namierzyć pojazd z kilometra. Ponadto urządzenie pozwala rozpoznać markę pojazdu, odczytać tablicę rejestracyjną, jak też zidentyfikować twarz kierującego. To rozwiązanie ma wiele zastosowań, np. w sytuacji, gdy kierowca będzie chciał zbiec albo złamie zakaz korzystania z telefonu podczas prowadzenia samochodu. Nowe pojazdy ITD wyposażone m.in. w ostrzeganie przed kolizją czołową z uruchomieniem hamulców (oprócz pojazdów i pieszych wykrywa również rowerzystów), regulator prędkości z funkcją hamowania, wskazanie ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania, ręcznego asystenta ograniczeń prędkości oraz ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas, mają zostać dostarczone do zamawiającego w ciągu 240 dni. Będą wykorzystywane rotacyjnie na terenie całego kraju, na drogach każdej kategorii.

Czytaj więcej

Ferrari przez 54 lata nie miało takiego modelu