Już niedługo na drogi wyjedzie 22 nowych BMW 330i xDrive. Zasilą one nieoznakowaną flotę Inspektoratu Transportu Drogowego. Na pojazdy przeznaczone do kontrolowania kierowców, ITD wyda przeszło 7 milionów złotych. Do przetargu zgłosił się jeden podmiot. Zwycięzcą został gdański diler BMW spółka Zdunek Premium. Wykonawca ma dostarczyć 22 nieoznakowane pojazdy BMW G3L 330i xDrive o maksymalnej mocy silnika 245 KM wraz z przenośnymi urządzeniami rejestrującymi. Nowe pojazdy wyposażone w napęd 4x4, rozpędzające się do 100 km/h w 5,7 sekundy i osiągające 250 km/h, dołączą do floty 29 już „pracujących” pojazdów wyposażonych w czeskie urządzenia rejestrujące Ramet AD9C (Ford Mondeo i Focus, Volkswagen Passat oraz Peugeot Partner). Co ciekawe bawarskie samochody otrzymały zupełnie nowy sprzęt do rejestracji przekroczeń prędkości oraz pozostałych wykroczeń w ruchu drogowym. Wybór padł na laserowy miernik LTI 20/20 Trucam II z wiedorejestracją. Z takiego samego sprzętu korzysta policja drogowa. Jak tłumaczy ITD zdecydowano się na tego typu rozwiązanie, ponieważ nie ma dziś możliwości zakupu na polskim rynku wideorejestratora z ważną decyzją zatwierdzenia typu. Do tego Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), przy trwającej rozbudowie systemu nie może pozostać bez narzędzi kontrolnych. W momencie kiedy dopuszczone zostaną przez GUM urządzenia umożliwiające wykonanie dynamicznych pomiarów, radiowozy zostaną w nie doposażone.
Czytaj więcej
23-letni mężczyzna zdawał aż 17 razy egzamin na prawo jazdy zanim udało mu się zdobyć uprawnienia do kierowania pojazdem. Prawem jazdy nie nacieszył się długo. Stracił je chwilę później za jazdę z nadmierną prędkością.
W efekcie oznacza to, że do momentu pojawienia się odpowiednich fotoradarów z akceptacją GUM, inspektorzy ITD będą parkować przy drodze i za pomocą laserowego miernika (LTI 20/20 Trucam) z ręki kontrolować prędkość kierowców, podobnie jak robi to drogówka. Warto też podkreślić, że wspomniany miernik potrafi namierzyć pojazd z kilometra. Ponadto urządzenie pozwala rozpoznać markę pojazdu, odczytać tablicę rejestracyjną, jak też zidentyfikować twarz kierującego. To rozwiązanie ma wiele zastosowań, np. w sytuacji, gdy kierowca będzie chciał zbiec albo złamie zakaz korzystania z telefonu podczas prowadzenia samochodu. Nowe pojazdy ITD wyposażone m.in. w ostrzeganie przed kolizją czołową z uruchomieniem hamulców (oprócz pojazdów i pieszych wykrywa również rowerzystów), regulator prędkości z funkcją hamowania, wskazanie ograniczeń prędkości i zakazów wyprzedzania, ręcznego asystenta ograniczeń prędkości oraz ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z naprowadzaniem na pas, mają zostać dostarczone do zamawiającego w ciągu 240 dni. Będą wykorzystywane rotacyjnie na terenie całego kraju, na drogach każdej kategorii.
Czytaj więcej
Ferrari rozszerza swoją ofertę modelową o kabriolet Roma z miękkim, elektrycznie otwieranym dachem. Spider całkowicie przejmuje technologię z wersji coupe.