W kwietniu rynek nowych pojazdów w Rosji zmalał o 52 proc., a produkcja o 85,4 proc. Sprzedaż i produkcja kurczą się od marca, głównie z powodu zachodnich sankcji za inwazję na Ukrainę i na skutek inflacji. W kwietniu wzrost cen artykułów konsumpcyjnych w Rosji wyniósł 17,8 proc. Zachodnie firmy produkujące i montujące samochody wycofały się z Rosji, a już w kilka dni po inwazji wstrzymały import aut. Władze rosyjskie zostały zmuszone do złagodzenia m.in. normy emisji spalin. Wcześniej w tym kraju nie wolno było produkować aut, które nie spełniałyby norm Euro-5. Zezwoliły również na produkcję i sprzedaż samochodów bez systemu ABS i poduszek powietrznych. To pokłosie tego , że import elementów elektroniki i podzespołów stał się niemożliwy — informuje dziennik „La Tribune”.
Czytaj więcej
PKN Orlen przejmie 144 stacje paliw na Węgrzech oraz 41 na Słowacji. Wśród nich 79 stanowią niezależne stacje paliw.
Sektor motoryzacji został najbardziej dotknięty sankcjami, ale również sektor wydobywczy odczuwa ich skutki. Wydobycie węgla zmalało w kwietniu o 8,2 proc. i w skali roku o 6,5 proc., ropy i gazu o 10,9 proc. i o 3,6 proc. w skali roku. Władze spodziewają się w tym roku recesji, spadek PKB ma wynieść 8 proc., a wzrost gospodarczy ma wrócić dopiero w 2024 r. Zdaniem ekonomistów, najgorsze dopiero nastąpi w najbliższych miesiącach.
Czytaj więcej
Brak dostępności samochodów znacząco odbija się nie tylko na nastrojach klientów, ale też cenach. W efekcie średnia cena pojazdów przekroczyła barierę 150 tysięcy złotych. To tyle ile kiedyś kosztowały bardzo dobrze wyposażone limuzyny.