Europejczycy kupili 9,7 mln samochodów, o 2,4 proc. mniej, niż rok wcześniej. Powodem tego spadku był przede wszystkim brak półprzewodników, który dotknął producentów na całym świecie. Hybrydy stanowiły 19,6 proc. rynku nowych samochodów zarejestrowanych w Unii wobec 11,9 proc. w 2020, w tym hybrydy plug-in doszły do udziału 18 proc. po 10,5 proc. rok wcześniej. Spadek sprzedaży dotyczył tradycyjnych pojazdów spalinowych, benzynowych i diesli, chociaż nadal dominowały one na rynku, z udziałem 59,6 proc. Łącznie zarejestrowano 1 901 239 samochodów korzystających z baterii zasilanych silnikiem spalinowym i z takiego napędu. Ich popularność znacznie wzrosła, bo rok wcześniej sprzedano 1,1 mln. — Hybrydy stały się dla producentów rozwiązaniem pozwalającym ograniczyć średnie emisje dwutlenku węgla — wskazuje Felipe Muńoz z Jato Dynamics, brytyjskiej firmy badania rynku samochodowego.
Czytaj więcej
Jakie samochody kupują klienci w poszczególnych krajach Europy. Przegląd topowych modeli na najważniejszych rynkach Starego Kontynentu.
Popularność diesli maleje od 2015 r.. We Francji obowiązuje od 2008 r. dodatkowy system rabatów i dopłat (bonus-malus) zależnych od wielkości emisji spalin zniechęcający do kupowania aut z takim napędem. W 2021 r. diesle znalazły chętnych na 1 901 191 sztuk, rok wcześniej było ich 2,77 mln, spadek wyniósł 31,5 proc. W 2021 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 63,1 proc. do 878 432, ich udział w rynku do 9,1 proc. z 5,4 proc. w 2020 r. i 1,9 proc. w 2019 r., a hybryd plug-in o 70,7 proc. do 867 092 i do 8,9 proc. udziału w rynku. Sprzedaż zwykłych hybryd (benzyna, olej napędowy) wzrosła o 60,5 proc. do 1,9 mln sztuk, dając 19,6 proc. udziału w rynku, na równi z dieslami.
Czytaj więcej
O 1400 zł w porównaniu z grudniem do 22,5 tys. zł spadła średnia cena używanego auta – poinformowała sieć autokomisów AAA Auto. To pierwsza taka obniżka od sierpnia ubiegłego roku, kiedy mediana ceny wynosiła 20 tys. zł.
Rynek elektryków konsoliduje się, zwłaszcza w największych krajach, w Niemczech (194,5 tys., +83,3 proc.), Francji (111,1 tys., +45,9 proc.), Włoszech (67 283, +107 proc.). Polska z liczbą 7164 osiągnęła wzrost rynku o 94,7 proc. Mniejsze kraje podwoiły sprzedaż: Grecja (2176, +220,5 proc.), Chorwacja (1475, +176,7 proc.), Litwa (1155, +155 proc.), Finlandia (10 152 139,2 proc.), Bułgaria (321, +130,9 proc.), Rumunia (6342, 122,9 proc.), Irlandia (8646, 115,4 proc.), Austria (33 380, +108,8 proc.), Szwecja (57 489, 105,5 proc.). Nowe rządowe dopłaty do pojazdów o niskiej lub zerowej emisji spalin, które zaczęły obowiązywać w ramach programów pobudzania gospodarki po pandemii zwiększyły trzykrotnie w 2020 r. sprzedaż hybryd plug-in i elektryków do ponad miliona, mniej więcej po połowie dla obu rodzajów. Organizacje ekologów krytykowały jednak ich „zielone” zalety, bo opracowania wykazywały, że ich użytkownicy częściej jednak korzystali z napędu spalinowego, więc emisja spalin nie była dużo mniejsza.