Byle nie do lasu. Co zrobić z zużytymi oponami?

Z roku na rok w Polsce powstaje coraz więcej odpadów komunalnych. Wiele z nich, w tym stare opony, często trafia do parków, lasów czy nawet rzek. Co zrobić z zużytymi oponami?

Publikacja: 16.07.2021 05:29

Byle nie do lasu. Co zrobić z zużytymi oponami?

Foto: moto.rp.pl

Odpowiedź jest w miarę prosta. Zużyte ogumienie należy oddawać do zakładów wulkanizacyjnych lub specjalnie przeznaczonych do tego celu punktów. Według analizy „Ochrona Środowiska 2020”, przeprowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny, w 2019 r. powstało w Polsce 12,8 mln ton odpadów komunalnych. Dla porównania, w 2018 r. było to 12,5 mln, a w 2015 r. – 10,9 mln. Trzy lata temu na jednego mieszkańca naszego kraju przypadało więc 325 kg śmieci, rok później – już 332 kg. Choć mogłoby się wydawać, że świadomość ekologiczna Polaków rośnie, wiele odpadów wciąż trafia w przypadkowe miejsca, zanieczyszczając środowisko. Tylko w 2019 r. zlikwidowano ponad 11 tys. dzikich wysypisk, z których wywieziono łącznie prawie 26 tys. ton śmieci. Pomimo to problem nie zniknął. Pod koniec tego samego roku zinwentaryzowano 1868 istniejących dzikich wysypisk o łącznej powierzchni prawie 2 km kw.

CZYTAJ TAKŻE: Po drogach z gumy pojedziemy ciszej

Jednym z odpadów, które często można znaleźć na nielegalnym składowisku, w śmietniku czy na łonie natury, są stare opony. Co powinniśmy z nimi zrobić, aby nie zanieczyszczać środowiska? Pierwsza opcja to oddanie ich do zakładu wulkanizacyjnego. – Nasi klienci, którzy decydują się usługę dostawy i montażu w serwisie partnerskim Oponeo, oznaczonym na naszej stronie internetowej zielonym listkiem, mogą zostawić w nim zużyte ogumienie bez ponoszenia opłat – mówi Marcin Demko, menadżer logistyki w Oponeo – W 2020 r. odebraliśmy w ten sposób 178 576 sztuk opon do samochodów osobowych i dostawczych oraz 516 do motocykli. W pierwszym półroczu tego roku były to odpowiednio 93 668 i 503 sztuki – dodaje Marcin Demko.

""

moto.rp.pl

Alternatywą jest przekazanie starego ogumienia do gminnych PSZOK-ów (Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów). Należy jednak mieć na uwadze, że w takich miejscach często obowiązują limity ilościowe, np. do czterech lub ośmiu sztuk w ciągu roku od osoby. Opony zebrane w zakładach wulkanizacyjnych i punktach zbiórki odpadów mogą zostać wykorzystywane jako paliwo w procesie spalania i wytwarzania ciepła, lub poddane recyklingowi materiałowemu. W Polsce podmioty, które wprowadzają ogumienie na rynek, są zobowiązane do odzysku minimum 75 proc. tonażu opon pojawiających się w obiegu rok wcześniej. 15 proc. z tego musi zostać zrecyklingowane. – Opony zebrane w serwisach partnerskich Oponeo trafiają do recyklingu. Pozyskany z nich materiał ma wiele zastosowań. Z powodzeniem wykorzystywany jest m.in. przy budowie nawierzchni asfaltowych, a także w produkcji znaków drogowych i podkładów kolejowych. Ze zużytego ogumienia wykonuje się też wycieraczki samochodowe, komponenty do drukarek 3D oraz podeszwy do butów – wylicza Marcin Demko.

Odpowiedź jest w miarę prosta. Zużyte ogumienie należy oddawać do zakładów wulkanizacyjnych lub specjalnie przeznaczonych do tego celu punktów. Według analizy „Ochrona Środowiska 2020”, przeprowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny, w 2019 r. powstało w Polsce 12,8 mln ton odpadów komunalnych. Dla porównania, w 2018 r. było to 12,5 mln, a w 2015 r. – 10,9 mln. Trzy lata temu na jednego mieszkańca naszego kraju przypadało więc 325 kg śmieci, rok później – już 332 kg. Choć mogłoby się wydawać, że świadomość ekologiczna Polaków rośnie, wiele odpadów wciąż trafia w przypadkowe miejsca, zanieczyszczając środowisko. Tylko w 2019 r. zlikwidowano ponad 11 tys. dzikich wysypisk, z których wywieziono łącznie prawie 26 tys. ton śmieci. Pomimo to problem nie zniknął. Pod koniec tego samego roku zinwentaryzowano 1868 istniejących dzikich wysypisk o łącznej powierzchni prawie 2 km kw.

Tu i Teraz
To będzie najdłuższa estakada w Polsce. Jej zakończenie zaplanowano na 2025 rok
Tu i Teraz
Największa pomyłka Fiata. Nikt nie chce kupować tego elektrycznego modelu
Tu i Teraz
Zmarł Bruno Sacco, legenda świata designu. Człowiek, który zmienił losy Mercedesa
Tu i Teraz
Kilkunastu producentów motoryzacyjnych z błędem w oprogramowaniu. Ich auta można hakować
Tu i Teraz
Po powodzi do sprawdzenia 1 tys. kilometrów dróg krajowych i ponad 200 mostów