Pandemia odcisnęła swoje piętno również na placach budów nowych dróg. Jak informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w ubiegłym roku do użytku oddano ok. 138 km nowych nitek asfaltowych. Wśród nich można m.in. wymienić obwodnice: Sanoka, Szczuczyna, Kołbieli, Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa czy Dąbrowy Tarnowskiej. Ponadto nie zabrakło tez fragmentów autostradowych (A2, A6) czy szybkiego ruchu (m.in. S2, S3, S10, S17, S5). Nie jest to dużo, biorąc pod uwagę rekordowy rok 2019, w którym GDDKiA oddała do użytku 460 km nowych dróg. Zgodnie z zapowiedziami Dyrekcji rok 2021 ma wypaść lepiej niż poprzedni, ma zostać oddanych 385 km nowych dróg.

CZYTAJ TAKŻE: 2,5 mld zł na bezpieczniejsze drogi

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

Na Podlasiu główną budowaną drogą jest S61 stanowiącą szlak Via Baltica. Zgodnie z zapowiedziami w tym roku ma się on powiększyć o oddane do użytku odcinki: Śniadowo – Łomża Południe (17 km), Stawki – początek obwodnicy Szczuczyna (18 km), Kolno – Stawiski (16,4 km) oraz Łomża Południe – Łomża Zachód (7,2 km). W woj. Kujawsko-Pomorskim główne prace skoncentrowane są na dokończeniu fragmentu Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ (9,7 km) w ciągu drogi S5.

Województwo Podlaskie
– S61 Śniadowo – Łomża Południe (17 km) –Polaqua (380,3 mln zł)
– S61 Stawiski – początek obwodnicy Szczuczyna (18 km) – Budimex (342,1 mln zł)
– S61 Kolno – Stawiski (16,4 km) – konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (288,3 mln zł)
– S61 Południe – Łomża Zachód (7,2 km) – Mota Engil Central Europe (218,1 mln zł).

Województwo Kujawsko-Pomorskie
– S5 Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ (9,7 km) – konsorcjum PBDiM Kobylarnia, Mirbud (359,4 mln zł)

""

fot. GDDKiA

moto.rp.pl

Na Śląsku Dyrekcja zapowiedziała zakończenie rozbudowy (o drugą jezdnię) trasy ekspresowej w relacji Podwarpie – lotnisko w Pyrzowicach (9,7 km). Z kolei w Małopolsce planowane jest oddanie do użytku trasy S7 Szczepanowice – Widoma (13,1 km).

Województwo Śląskie
– S1 Podwarpie port lotniczy Katowice Airport w Pyrzowicach (9,7 km) – konsorcjum firm Rubau Polska i Construcciones Rubau (121,7 mln zł).

Województwo Małopolskie
– S7 Szczepanowice – Widoma (13,1 km) – Mota Engil Central Europe (508,1 mln zł)

""

fot. GDDKiA

moto.rp.pl

W województwie Lubelskim ten rok zapowiada się wyjątkowo obficie. Do użytku ma zostać oddanych sześć odcinków dróg. Pierwszą z nich ma być obwodnica Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17 (9,6 km). Później zostanie dokończona obwodnica Janowa Lubelskiego w ciągu S19 (6,4 km), trasa S19 na odcinku Janów Lubelski – Lasy Janowskie (8,3 km), S19 Lublin – Niedrzwica Duża (11,9 km), S19 – obwodnica Kraśnika (9,6 km) i S19 Kraśnik – Janów Lubelski (18,1 km).

Województwo Lubelskie
– S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (9,6 km) – Mota-Engil Central Europe (193,4 mln zł)
– S19 obwodnica Janowa Lubelskiego (6,4 km) – Mota-Engil Central Europe (148,5 mln zł)
– S19 Janów Lubelski – Lasy Janowskie (8,3 km) – konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (183,6 mln zł)
– S19 Lublin – Niedrzwica Duża (11,9 km) –konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones (312,2 mln zł)
– S19 obwodnica Kraśnika (9,6 km) – konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones (319,4 mln zł)
– S19 Kraśnik – Janów Lubelski (18,1 km) – konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (390 mln zł).

""

fot. GDDKiA

moto.rp.pl

Wśród nielicznych fragmentów autostrad, w tym roku mają zostać udostępnione kierowcom te znajdujące się w województwie łódzkim. Mowa dokładniej o odcinkach: Tuszn – Bełchatów (15,9 km), Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km) oraz Kamieńsk – Radomsko (16,7 km).

Województwo Łódzkie
– A1 Tuszyn – Bełchatów (15,9 km) – konsorcjum Budimex-Strabag (478,8 mln zł)
– A1 Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km) – Intercor (338,2 mln zł brutto)
– A1 Kamieńsk – Radomsko (16,7 km) – Strabag-Budimex (573,1 mln zł brutto)

""

fot. GDDiKA

moto.rp.pl

Z kolei w Wielkopolsce zmotoryzowani pojadą obwodnicą Kępna w ciągu drogi ekspresowej S11. Natomiast w województwie opolskim ukończona ma zostać obwodnica Niemodlina w ciągu DK46 (11,5 km). Województwo warmińsko-mazurskie wzbogaci się o odcinek S61 Wysokie – Raczki (20,2 km). Olsztyński oddział GDDKiA odpowiada również za realizację trzech odcinków w woj. mazowieckim, o które wydłuży się droga ekspresowa S7 na północ od Warszawy (Mława – Strzegowo (21,5 km), drugi obejmuje trasę Strzegowo – Pieńki (22 km), a trzeci to odcinek S7 Pieńki – Płońsk (13,8 km).

Województwo Wielkopolskie
– S11 obwodnica Kępna (6,83 km) – Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (122,6 mln zł).

Województwo Warmińsko-Mazurskie
– S61 Wysokie – Raczki (20,2 km) – Budimex (484,3 mln zł).

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

Na Podkarpaciu zapowiedziano zakończenie prac nad obwodnicą Stalowej Woli i Niskiej w ciągu DK77 (15,2 km) oraz S19 w relacji Lasy Janowskie – Zdziary (9,5 km) oraz Rudnik nad Sanem – Nisko Południe (6,5 km). W zachodniopomorskim wydłużona zostanie trasa S3 o dwa fragmenty: Brzozowo – Miękowo (22,1 km) i Miękowo – Rzęśnica (4 km). Dodatkowo w tym województwie oddana zostanie też obwodnica Myśliborza w ciągu drogi DK26 (3,4 km).

Województwo Podkarpackie
– DK77 obwodnica Stalowej Woli i Niska (15,2 km) – konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion (199,1 mln zł)
– S19 Lasy Janowskie – Zdziary (9,5 km) – konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (236,3 mln zł)
– DK94 obwodnica Łańcuta (5,8 km) – Budimex (115,8 mln zł)
– S19 Rudnik nad Sanem – Nisko Południe (6,5 km) – konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (196,3 mln zł).

Województwo Zachodniopomorskie
– S3 Brzozowo – Miękowo (22,1 km) – Budimex (360,5 mln zł)
– S3 Miękowo – Rzęśnica (4 km) – Budimex (126,2 mln zł)
– DKK26 obwodnica Myśliborza (3,4 km) – Maldrobud (41,3 mln zł).

""

fot. GDDKiA

moto.rp.pl

Mazowsze otrzyma w 2021 roku trasę S7 między Tarczynem Północ a początkiem obwodnicy Grójca (7,9 km) oraz odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy, czyli drogę S2 Puławska – Warszawa Wilanów (4,6 km) wraz z tunelem pod Ursynowem. Zakończyć mają się również prace nad DK61 (1,8 km) w podwarszawskim Legionowie. Dolnośląskie natomiast wzbogaci się o fragment S3 Kaźmierzów – Lubin Północ (14,4 km).

Województwo Mazowieckie
– S7 Tarczyn Północ – początek obwodnicy Grójca (7,9 km) – Mota-Engil Central Europe (203 mln zł)
– S2 Puławska – Warszawa Wilanów (4,6 km) wraz z tunelem pod Ursynowem – Astaldi (1,22 mld zł)
– DK61 wiadukt w Legionowie (1,8 km) – Skanska (45,7 mln zł)
– S7 Mława – Strzegowo (21,5 km) – konsorcjum spółek Porr i Porr Bau (446,1 mln zł)
– S7 Strzegowo – Pieńki (22 km) – konsorcjum Strabag, Strabag Infrastruktura Południe (516,1 mln zł)
– S7 Pieńki – Płońsk (13,8 km) – konsorcjum Strabag, Strabag Infrastruktura Południe (311,7 mln zł).

Województwo Dolnośląskie
– S3 Kaźmierzów – Lubin Północ (14,4 km) – konsorcjum spółek Mota-Engil Central Europe, Masfalt oraz Drogomex (którą za ok. 228 mln zł) kończy po włoskim Salini

""

fot. GDDKiA

moto.rp.pl

Województwo Opolskie
– DK46 obwodnica Niemodlina (11,5 km) – konsorcjum Mota-Engil Central Europe, Himmel i Papesch Opole (264,16 mln zł).

CZYTAJ TAKŻE: GDDKiA podpisała umowę na budowę kolejnej części drogi S19