Reklama

Kraków wprowadza szerszą strefę Tempo 30

Kraków znany jest ze złej jakości powietrza, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Poza piecami przyczynia się też transport drogowy. Włodarze Krakowa postanowili coś z tym zrobić i za jednym zamachem zadziałać na rzecz jakości powietrza, jak też poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Publikacja: 24.09.2020 10:35

Kraków wprowadza szerszą strefę Tempo 30

Foto: moto.rp.pl

Kraków postanowił działać radykalnie. Za jednym zamachem chce wpłynąć na jakość powietrza, jak też bezpieczeństwo na drogach. Z tego względu wprowadza coraz szerszą strefę ograniczenia do 30 km/h. Już jedna trzecia ulic w stolicy Małopolski jest objęta strefą „Tempo 30” – podaje Gazeta Krakowska (KG). Jak na razie takie restrykcje wprowadzone są w ścisłym centrum miasta, z wyjątkiem głównych szlaków komunikacyjnych oraz alei Trzech Wieszczów.

CZYTAJ TAKŻE: ZTP w Krakowie proponuje podniesienie stawek za parkowanie o 1000 proc.

Nowe regulacje wprowadzane są stopniowo. W wielu przypadkach jest to połączone z remontami poszczególnych ulic. Wszystko wskazuje, że to nie koniec działań krakowskich urzędników. Cytowany przez GK przedstawiciel władz Krakowa stwierdził, że ograniczeniem „Tempo 30” powinny zostać objęte wszystkie ulice miasta z wyłączeniem tych o największym znaczeniu komunikacyjnym. Zgodnie z badaniami cytowanymi przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, pieszy ma 90 proc. szans na przeżycie, jeżeli pojazd porusza się do 30 km/h. Przy prędkości 50 km/h wynik ten jest o wiele gorszy. Statystycznie jedynie dwóch na dziesięciu potrąconych ma szanse na przeżycie.

""

Foto: moto.rp.pl

W tych wszystkich zmianach urzędnicy myślą również o jakości powietrza. Zmniejszenie maksymalnej prędkości jazdy (do 30 km/h) ma wg. nich przynieść wymierne korzyści emisyjne. Zdaniem niemieckich specjalistów, wprowadzenie ograniczenia do 30 km/h w najbardziej zanieczyszczonych miastach pozwoliło na redukcję przekroczeń norm o połowę – podał z początkiem 2020 roku dziennik Deutsche Welle.

Reklama
Reklama
Tu i Teraz
Po 30 latach Mercedes zmienia szefa designu. Niemiecka marka redefiniuje swoją tożsamość
Tu i Teraz
Ford porządkuje gamę w Europie. Tak będą wyglądały jego nowe modele
Tu i Teraz
Unia odpuszcza zeroemisyjność. Silniki spalinowe zostają z nami dłużej
Tu i Teraz
Nowa marka w Formule 1. Tak będzie nazywać się zespół i logotyp wyścigowego Audi
Tu i Teraz
Rewolucja w Tatrach. Zakopane wprowadza całotygodniowe opłaty parkingowe
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama