Zmiana ograniczenia prędkości nie przyniosła oczekiwanych rezultatów

Francja 1 lipca 2018 roku zmieniła ograniczenie prędkości na drogach krajowych z 90 do 80 km/h. Celem tej akcji miało być zmniejszenie liczby wypadków. Teraz Francuzi dokonują podsumowania tych zmian.

Publikacja: 26.07.2020 13:57

Zmiana ograniczenia prędkości nie przyniosła oczekiwanych rezultatów

Foto: moto.rp.pl

Francja chce zmniejszyć liczbę wypadków i ofiar śmiertelnych. Jednym ze sposobów jakie zostały zastosowane było obniżenie prędkości na francuskich drogach krajowych. 1 lipca 2018 roku przy dużej krytyce obniżono dopuszczalną prędkość maksymalną na drogach krajowych z 90 do 80 km/h oraz dodatkowo zwiększono liczbę radarów.

CZYTAJ TAKŻE: Zły stan dróg w Polsce. Cypr i Grecja dużo wyżej w rankingu

Teraz, dwa lata po wprowadzeniu ostrzejszego ograniczenia prędkości Francuzi przedstawili pierwszą ocenę tych działań. We wnioskach nie wzięto pod uwagę pełnych dwóch lat od momentu wprowadzenia nowego limitu, ale oceniono jedynie okres do końca lutego 2020 r. tak żeby wykluczyć mniejsze natężenie ruchu podczas koronawirusa.

""

moto.rp.pl

Francuskie Ministerstwo Transportu zanotowało spadek liczby śmiertelnych wypadków drogowych. W porównaniu z tym samym okresem w latach wcześniejszych zanotowano od 1 lipca 2018 do 29 lutego 2020 o 349 mniej ofiar śmiertelnych. To odbiega dość mocno od założeń Francuzów, którzy spodziewali się spadku około 300 do 400 ofiar śmiertelnych, ale na przełomie jednego roku. Przekazane dane uwzględniają okres 19 miesięcy. Mimo to uniknięcie nawet jednego wypadku z ofiarą śmiertelną trzeba uznać za sukces. Na pozostałej części dróg liczba ofiar śmiertelnych w tym samym czasie we Francji wzrosła (48 ofiar więcej).

CZYTAJ TAKŻE: Bezpieczne drogi w Europie, ale nie w Polsce

Marie Gautier-Melleray z francuskiego Ministerstwa Transportu wyjaśniła, że chociaż ​​Francuzi dobrze przyjęli prędkość 80 km/h na drogach krajowych to nadal spora część z nich jeździ na za szybko. Badania ruchu przeprowadzone w grudniu 2019 r. pokazały, że 58 proc. kierowców nadal jechało z prędkością większą niż 80 km/h, a 23 proc. nawet z prędkością przekraczającą 90 km/h. Tempo 80 nie wpłynęło negatywnie na płynność ruchu, nie wzrosła też liczba wypadków podczas wyprzedzania. Od końca 2019 roku poszczególne regiony kraju mogą według własnego uznania podnosić ograniczenie prędkości na drogach krajowych z 80 do 90 km/h.

Francja chce zmniejszyć liczbę wypadków i ofiar śmiertelnych. Jednym ze sposobów jakie zostały zastosowane było obniżenie prędkości na francuskich drogach krajowych. 1 lipca 2018 roku przy dużej krytyce obniżono dopuszczalną prędkość maksymalną na drogach krajowych z 90 do 80 km/h oraz dodatkowo zwiększono liczbę radarów.

CZYTAJ TAKŻE: Zły stan dróg w Polsce. Cypr i Grecja dużo wyżej w rankingu

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie