Brexit straszy polską motoryzację

Blisko 40 proc. firm w polskim przemyśle motoryzacyjnym obawia się skutków brexitu. To największy odsetek ze wszystkich krajów analizowanych przez firmę Exact Systems, zajmująca się kontrolą jakości w tej branży.

Publikacja: 31.01.2020 05:18

Brexit straszy polską motoryzację

Foto: moto.rp.pl

W podobnej skali obawy nastroje panują w motoryzacji na Słowacji i w Niemczech. Jednak w Polsce niewielu przedsiębiorców stara się przed potencjalnymi skutkami brexitu zabezpieczyć: zaledwie 4 proc. firm zabezpieczyło swoje magazyny na wypadek trudności z dostawami – informuje Exact Systems w opublikowanym raporcie. Poziom obaw o scenariusz brexitowy zależy od stopnia powiązania danego kraju z rynkiem UK. Polska jest jednym z 5 głównych unijnych partnerów Wielkiej Brytanii w handlu samochodami i komponentami – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems. Mniejsza sprzedaż aut z UE w Wielkiej Brytanii oznacza niższe zapotrzebowanie np. na polskie części w unijnych fabrykach. – Jeżeli w portfolio firmy przeważają towary eksportowane do Wielkiej Brytanii lub stamtąd importowane, już teraz podejmowane są działania. Pozostałe zakłady czekają na decyzje polityków dodaje Opala.

""

Foto: moto.rp.pl

Z badań wynika, że najlepiej na skutki wyjścia Wielkiej Brytanii z UE przygotowane są firmy brytyjskie. Jedna czwarta z nich wynajęła dodatkowe magazyny, 4 proc. przeniosło produkcje na kontynent. Na razie sytuacja powinna być w miarę stabilna. W ciągu 11 miesięcy okresu przejściowego wymiana towarów będzie odbywać się w niezmieniony sposób, a politycy mają czas na wypracowanie nowego porumienienia handlowego. Gorzej, jeśli się to nie uda. Wtedy handel obejmą zasady WTO, co oznacza przywrócenie pełnej kontroli granicznej, wysokie cła i problemy z homologacją. Tymczasem spowodowane utrudnieniami na granicach opóźnienia w dostawach mogą mieć katastrofalne skutki szacuje się, że każda minuta opóźnienia w produkcji (dostawy są w systemie just-in-time) będzie kosztować przemysł 50 tys. funtów. Jeszcze bardziej ograniczone będą inwestycje: już spadły z 4,5 mld funtów w poprzednich latach do 90 mln funtów w I półroczu 2019.

""

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: David Gilbert, prezes McLaren Europe: Brexit nie zabije naszego biznesu

Reklama
Reklama

Ewentualny brak porozumienia pomiędzy Wlk. Brytania a UE po okresie przejściowym miałby negatywny wpływ na przemysł motoryzacyjny w całej Europie, ze względu na powiązania pomiędzy zakładami. To szczególnie mocno zglobalizowany sektor. – Nie ma innej branży, która byłaby w Europie ściślej zintegrowana, z bardzo złożonymi łańcuchami dostaw rozciągającymi się po całym kontynencie i produkcją opartą na dostawach „just-in-time” – ostrzega Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów ACEA.

W podobnej skali obawy nastroje panują w motoryzacji na Słowacji i w Niemczech. Jednak w Polsce niewielu przedsiębiorców stara się przed potencjalnymi skutkami brexitu zabezpieczyć: zaledwie 4 proc. firm zabezpieczyło swoje magazyny na wypadek trudności z dostawami – informuje Exact Systems w opublikowanym raporcie. Poziom obaw o scenariusz brexitowy zależy od stopnia powiązania danego kraju z rynkiem UK. Polska jest jednym z 5 głównych unijnych partnerów Wielkiej Brytanii w handlu samochodami i komponentami – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems. Mniejsza sprzedaż aut z UE w Wielkiej Brytanii oznacza niższe zapotrzebowanie np. na polskie części w unijnych fabrykach. – Jeżeli w portfolio firmy przeważają towary eksportowane do Wielkiej Brytanii lub stamtąd importowane, już teraz podejmowane są działania. Pozostałe zakłady czekają na decyzje polityków dodaje Opala.

Reklama
Tu i Teraz
Stellantis ogłasza upadłość w Chinach. Dług sięga miliarda dolarów
Tu i Teraz
Geely oficjalnie w Polsce. Na razie z jednym modelem. 3-letni serwis za 1 zł
Tu i Teraz
Jakość nowych aut najgorsza od lat. Drugi najgorszy wynik w ostatniej dekadzie
Tu i Teraz
Plany na trasę szybkiego ruchu. Obwodnica poprowadzona przez centrum miasta
Tu i Teraz
Wielka Brytania pod presją złodziei samochodowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama