Rząd ma coraz większe kłopoty z realizacją programu drogowego. Już wiadomo, że zapowiadane w końcu września 462 km nowych dróg, jakie miałyby zostać włączone do ruchu w 2019 r., to nierealna obietnica. Komplikuje się plan najbardziej prestiżowego przedsięwzięcia, obiecanego przez premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka dokończenia przed końcem roku autostradowej obwodnicy Częstochowy. Odcinek, z którego wyrzucono Włochów, pozwoliłby wykorzystać oddaną w sierpniu nową część autostrady A1 biegnącą do Częstochowy od Pyrzowic. O ile firmy układające nawierzchnię mogą zdążyć (położono już 90 proc. na trasie głównej), o tyle są kłopoty z pracami wykończeniowymi. Na razie załatwiono kwestię montażu barier: złożone w październiku odwołanie jednego z oferentów od wyników postępowania, które wyhamowało rozpoczęcie prac, zostało odrzucone przez Krajową Izbę Odwoławczą. Ale nie sfinalizowano przetargów na montaż ekranów akustycznych.
Obwodnica Częstochowy.
Nie będzie gotowej obwodnicy Wałcza, z której w ub. miesiącu wyrzucono szczeciński Energopol. Budowa trasy miała być pierwotnie sfinalizowana jeszcze w maju, potem przedłużono termin do końca roku. Teraz trzeba rozpisać nowy przetarg i zinwentaryzować dotychczas wykonane prace. W rezultacie oddanie obwodnicy do ruchu może się przesunąć o kolejny rok.
CZYTAJ TAKŻE: Polska firma wyrzucona z budowy drogi ekspresowej
Rosną problemy na budowie drogi ekspresowej S5. W tym roku miały być włączone do ruchu cztery fragmenty w województwie kujawsko-pomorskim. Tymczasem dokończenie odcinków Białe Błota–Szubin oraz Szubin–Jaroszewo zostało przełożone na rok przyszły. Ten pierwszy budowała włoska firma Impresa Pizzarotti, z którą GDDKiA zerwała kontrakt za opóźnianie prac. Umowa z nowym wykonawcą ma być podpisana w I kwartale 2020 r. Natomiast za odcinek Szubin–Jaroszewo odpowiada nękana kłopotami finansowymi Trakcja, która dostała od GDDKiA tzw. wezwanie do poprawy zwykle poprzedzające wypowiedzenie kontraktu. W środę otwarte zostały oferty na inny odcinek S5 – Bydgoszcz Błonie–Szubin Północ: sześć ofert proponuje budowę trasy za kwoty od 359 do 556 mln zł. Ale kosztorys ofertowy jest znacznie niższy – niespełna 300 mln zł. To kolejny odcinek, który trzeba dokończyć po zerwanym kontrakcie z Impresą.