Zakopianka: pierwszy tunel przebity

Dwie ekipy drogowców, które drążą z przeciwległych stron dwukomorowy tunel na zakopiance pod górą Mały Luboń, spotkały się pod ziemią w środę przed południem. Jednoczesne przebijanie prawej nitki od północy i od południa trwało 2 lata i 5 miesięcy.

Publikacja: 24.10.2019 08:00

Zakopianka: pierwszy tunel przebity

Foto: fot. GDDKiA

Lewa nitka zostanie przebita w przyszłym roku: wydrążono dopiero niecałe 1,2 km, co daje ok. 62 proc. całości. Tunel na odcinku S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą to najtrudniejszy odcinek budowanej nowej zakopianki. Będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Wartą blisko miliard złotych inwestycję realizuje włoskie Astaldi. Prawą nitką poprowadzona zostanie jezdnia w kierunku Zakopanego. Lewą samochody pojadą w przeciwnym kierunku. Prawa część będzie mieć 1920 metrów długości, lewa – 1922 metry. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany.

""

fot. GDDKiA

moto.rp.pl

Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. w Naprawie. Ze względów technologicznych (występowanie w górze naprężeń i odkształceń) roboty były prowadzone 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Budowę skomplikowało osuwisko w Skomielnej Białej: prace trzeba było na pewien czas wstrzymać i zabezpieczyć zagrożone miejsce. Do października bieżącego roku dziennie wywożono z placu budowy średnio 1500 ton skał.

Budowana na południe od Krakowa trasa S7 została podzielona na trzy fragmenty. Blisko 3 kilometrowy odcinek naprawa – Skomielna Biała leży pośrodku. Powstaje na nim także wiadukt o długości 321 metrów. Trzeci odcinek Skomielna Biała – Chabówka o długości 6,1 km został oddany do ruchu w końcu września tego roku. Wybudowano na nim dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 wiaduktów i estakad (w tym najdłuższy, liczący 1 km, oraz cztery małe mostki na strumieniach przy węźle Skomielna. Natomiast pierwszy odcinek Lubień – Naprawa liczący 7,6 km długości ma być włączony do ruchu jeszcze przed końcem roku, ale w niepełnym przekroju trasy.

Kierowcy mogą mieć tam problem, bo dla ominięcia budowanego tunelu trzeba będzie zjechać z nowej trasy na starą drogę krajową nr 7, co przyczyni się do powstawania długich zatorów. Taka sytuacja miała już miejsce zaraz po włączeniu do ruchu odcinka od Skomielnej Białej do Chabówki: już po kilkudziesięciu minutach od otwarcia trasa stanęła w gigantycznym korku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaczęła więc radzić kierowcom korzystanie ze starej zakopianki. Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Koszt wszystkich prac wyniesie ponad 2,1 mld zł. Zakończenie całej inwestycji zaplanowane jest na 2021 r.

Lewa nitka zostanie przebita w przyszłym roku: wydrążono dopiero niecałe 1,2 km, co daje ok. 62 proc. całości. Tunel na odcinku S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą to najtrudniejszy odcinek budowanej nowej zakopianki. Będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Wartą blisko miliard złotych inwestycję realizuje włoskie Astaldi. Prawą nitką poprowadzona zostanie jezdnia w kierunku Zakopanego. Lewą samochody pojadą w przeciwnym kierunku. Prawa część będzie mieć 1920 metrów długości, lewa – 1922 metry. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany.

Tu i Teraz
Uruchomiono nowy odcinkowy pomiar prędkości na popularnej drodze na Śląsku
Tu i Teraz
Polacy sobie nie żałują: nowe auta sprzedają się lepiej niż paliwa, leki i kosmetyki
Tu i Teraz
Ponad 250 proc. wzrosną ceny za badanie techniczne samochodu
Tu i Teraz
U brzegu Namibii odkryto największe na świecie złoże ropy naftowej
Tu i Teraz
Ta marka motoryzacyjna miała być światowym hitem. Teraz jej akcje są na dnie
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił