Reklama
Rozwiń
Reklama

Rusza budowa ostatniego odcinka A1. Kiedy pojedziemy z Gdańska do Gorzyczek?

Rusza budowa ostatniego odcinka autostrady A1. W czwartek podpisana zostanie umowa na fragment trasy pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem.

Publikacja: 18.04.2019 09:22

Rusza budowa ostatniego odcinka A1. Kiedy pojedziemy z Gdańska do Gorzyczek?

Foto: fot. GDDKiA

To najdłuższy kawałek powstającej A1 na terenie województwa łódzkiego: liczy 24 kilometry. Wszystkie pozostałe odcinki, mające zastąpić wysłużoną gierkówkę, są już w fazie budowy. Po jej zakończeniu całkowita długość A1 w Łódzkiem wyniesie 167 km. Obecnie liczy ona 121 km, włącznie ze starym odcinkiem pomiędzy węzłem Tuszyn  i węzłem Piotrków Trybunalski.

""

źródło: GDDKiA

Foto: moto.rp.pl

Kontrakt zrealizuje Mirbud. Firma zaproponowała zrealizowanie inwestycji za 857 mln złotych. To już drugi przetarg na ten odcinek. W poprzednim, unieważnionym jesienią ubiegłego roku, najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Budimex i Strabag. Jednak nie zdecydowały się one na podpisanie umowy ze względu na wzrost kosztów pomiędzy złożeniem oferty a rozstrzygnięciem postępowania. W drugim przetargu, w którym oferty otwarto w marcu tego roku, Mirbud pokonał Intercor, Polaquę oraz konsorcjum Budimex-Strabag.

""

Na przebudowywanej gierkówce prace się rozkręcają /. fot. GDDKiA

Foto: moto.rp.pl

Odcinek A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem zostanie zrealizowany w ciągu 35 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych pomiędzy połową grudnia a połową marca. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 484 zostanie wybudowany węzeł drogowy. Na całym odcinku stanie 16 wiaduktów autostradowych, 3 mosty i kładka dla pieszych. W Siomkach, Woli Krzysztoporskiej i Danielowie powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych.

Reklama
Reklama

CZYTAJ TAKŻE: Między Łodzią a Katowicami jeszcze wolniej. Budowa A1 się rozkręca

Autostrada powstająca w miejsce gierkówki będzie mieć trzy pasy ruchu. To zwiększy przepustowość nowej trasy o blisko połowę w porównaniu do stanu obecnego. Z kolei betonowa nawierzchnia powinna wytrzymać bez poważniejszych remontów nawet 30-40 lat Inwestycja realizowana jest po śladzie istniejącej drogi, w dodatku pod ruchem. Brakujący fragment – od Tuszyna do początku już budowanej obwodnicy Częstochowy będzie liczył ok. 80 kilometrów. To teraz jeden z najbardziej obciążonych ruchem odcinków w Polsce. Na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego liczba samochodów przejeżdżających w ciągu doby zbliża się do 50 tys.

""

Foto: moto.rp.pl

Obecnie kierowcy maja do dyspozycji dwa ukończone fragmenty A1. Dłuższy prowadzi od węzła Gdańsk Południe do węzła Tuszyn i liczy 340 km. Krótszy, 92-kilometrowy biegnie od Pyrzowic do granicy z Czechami. Jeszcze w trzecim kwartale obecnego roku do ruchu mają być włączone trzy odcinki o łącznej długości prawie 37 km, pomiędzy węzłami Częstochowa Blachownia i Pyrzowice. Tu także będzie nawierzchnia betonowa, ale tylko po dwa pasy ruchu z rezerwą pod dobudowę trzeciego. Zakończenie budowy odcinka pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem i pozostałych fragmentów autostrady A1, co powinno się stać w 2023 r., pozwoli na przejazd od Trójmiasta do granicy z Czechami w Gorzyczkach w ok. 5 godzin.

Tu i Teraz
Via Baltica w pełni otwarta. Polska zakończyła budowę strategicznej trasy
Tu i Teraz
Audi szykuje luksusowego SUV-a 4×4. Ma stać się konkurentem Mercedesa klasy G
Tu i Teraz
Autostrada A1 do generalnego remontu. „Fale Dunaju” znikną na zawsze
Tu i Teraz
Chiny wprowadziły restrykcje eksportowe. To cios dla sektora elektromobilności
Tu i Teraz
Zmiany na szczycie. Ford i Seat/Cupra z nowymi prezesami
Reklama
Reklama