Prezes Renaulta ponownie aresztowany

Carlos Ghosn, były już prezes Nissana i (nadal) szef francuskiego Renaulta miał w piątek 21 grudnia wyjść z aresztu w Tokio. I wyszedł. Pojechał nawet do swojego tokijskiego mieszkania. Ale na tym się skończyło. Został ponownie aresztowany i teraz na wolności może znaleźć się dopiero po 10 dniach, czyli w Sylwestra.

Publikacja: 21.12.2018 11:40

Prezes Renaulta ponownie aresztowany

Foto: moto.rp.pl

Tym razem Ghosnowi zarzuca się spowodowanie finansowych szkód w Nissanie z powodu nietrafionych prywatnych inwestycji i przeniesieniem strat do ksiąg firmy, co miało zaowocować ubytkiem ponad 16 mln dol. w kasie Nissana. Jeśli rzeczywiście zostanie mu udowodnione, że tak zrobił Ghosnowi grozi za to przestępstwo 10 lat więzienia.

""

Carlos Ghosn ponownie został aresztowany.

moto.rp.pl

Carlos Ghosn wszystkiemu zaprzecza, a cała sprawa staje się coraz mniej jasna. W każdym razie, jak informowała japońska stacja telewizyjna Asahi, mieszkanie Ghosna w Tokio, do którego pojechał po wyjściu z aresztu i gdzie został ponownie aresztowany, zostało przeszukane, bo śledczy mieli nadzieję znaleźć tam jakieś nowe dokumenty potwierdzające winę podejrzanego. O nowych zarzutach Asahi informowała już w mijającym tygodniu, ale prawnicy Ghosna zapewniali, że przenoszenie prywatnych strat do ksiąg firmowych absolutnie nie miała miejsca. Szefem obrońców Ghosna jest Motonaru Otsuru, były pracownik prokuratury wyspecjalizowany w ujawnianiu przestępstw gospodarczych.

""

Motonaru Otsuru prawnik Ghosna

moto.rp.pl

Informacja o ponownym aresztowaniu była kompletnym zaskoczeniem dla mediów czekających w Tokio na konferencję Carlosa Ghosna, wciąż jednej z najpotężniejszych osobistości światowej motoryzacji. Teraz komentarzy odmawiają również jego prawnicy, zaskoczeni takim rozwojem wydarzeń. Z kolei japońska prokuratura uważa, że nowe zarzuty przeciwko niemu są bardzo poważne, zwłaszcza w tym kraju.

""

Carlos Ghosn

moto.rp.pl

Carlos Ghosn został aresztowany 19 listopada na tokijskim lotnisku Haneda i oskarżony o ukrywanie swoich dochodów. Razem z nim za kratkami znalazł się dyrektor Nissana, Greg Kelly, który miał mu pomagać w malwersacjach podatkowych. Ghosnowi zarzucano również, że traktował pieniądze firmy, jak swoje własne i między innymi jego rodzina korzystała bezprawnie z rezydencji Nissana, a jego siostra pobierała w koncernie nienależne wynagrodzenie.

""

Dyrektor Nissana, Greg Kelly również został oskarżony.

moto.rp.pl

ZOBACZ TAKŻE: Carlos Ghosn: Wzlot i upadek chciwego moto-guru

Potem jednak na jaw zaczęły wychodzić informacje o wewnętrznym konflikcie w Nissanie, zwłaszcza napięciach między samym Ghosnem, który był szefem rady nadzorczej koncernu, a prezesem Hiroto Saikawą. Ich podłożem miało być dążenie Saikawy do odzyskania niezależności Nissana, podczas gdy Ghosn dążył do pełnej integracji Renaulta i Nissana, znacznie bogatszego od francuskiej spółki. Ujawniono też fakt, że Ghosn zamierzał się jak najszybciej , nawet jeszcze przed Bożym Narodzeniem 2018 pozbyć się Saikawy, więc być może ten ostatni, w obronie własnej, zdecydował się na pokerową zagrywkę.

""

Prezes Hiroto Saikawa.

moto.rp.pl

W samej Japonii cała sprawa oceniana jest jako mocno niejasna, zwłaszcza z powodu coraz to nowych pojawiających się oskarżeń i braku klarownych informacji ze strony prokuratury. Pojawiły się też komentarze, że Carlos Ghosn, który nigdzie nie zamierzał uciekać, przetrzymywany jest w areszcie już dłużej, niż gdyby np. był podejrzany o terroryzm.

Tu i Teraz
Jutro blokada mostów w Warszawie. Aktywiści planują utrudnić życie kierowcom
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Tu i Teraz
Uwaga na fałszywe SMS-y z mandatami. GITD komentuje "nie reagować, to oszustwo"
Tu i Teraz
Polskie firmy budujące drogi rozpychają się w Europie
Tu i Teraz
Zmarł Paolo Pininfarina. Jego firma zaprojektowała 1300 samochodów, w tym Izerę
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Tu i Teraz
Niemcy mają problem z mostami i wiaduktami. Na remonty brakuje 10 mld euro