Wspomniane okresy przejściowe miały pozwalać producentom samochodów na sprzedawanie w najbliższych latach aut, które w rzeczywistych testach drogowych (RDE) emitują więcej tlenków azotu, niż pozwalają normy. Regulacja wydana przez Komisję Europejską została anulowana przez sąd Unii Europejskiej w Luksemburgu. Pozew został złożony przez miasta Paryż, Bruksela i Madryt.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu.
Miasta mogą teraz kwestionować limity i w razie wątpliwości, narzucić zakaz prowadzenia samochodów z silnikiem diesla. Sędziowie dają Komisji dwanaście miesięcy na to żeby wszystkie nowe samochody spełniały normę emisji NOx w laboratoryjnej próbie, ale też w teście RDE, czyli podczas realnej eksploatacji. Prawdziwym problemem jest to, że wiele modeli w zakresie emisji NOx spełnia aktualnie normę emisji Euro 6 wyłącznie na papierze i wyłącznie podczas badania w laboratorium. We wrześniu cykl WLTP zastąpił przestarzały cykl NEDC. Ogromna część samochodów nie jest w stanie osiągnąć podczas normalnej jazdy takiego wyniku spalania, tym samym i poziomu emisji szkodliwych substancji, jaki jest określony podczas laboratoryjnego testu.
CZYTAJ TAKŻE: Jakich aut nie kupimy po 1 września
Sąd Unii Europejskiej w Luksemburgu.